شناسه خبر:42583
1400/4/7 09:21:51
با مشارکت منابع طبیعی و شهرداری همدان؛

پارک فرامنطقه‌ای 83 هکتاری در شیرین‌سو ایجاد می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: با مشارکت منابع طبیعی و شهرداری همدان پارک فرامنطقه‌ای 83 هکتاری در شیرین‌سو ایجاد می‌شود.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، روز یکشنبه تفاهم‌نامه اجرای مدیریت بهره‌وری و نگهداری از پارک جنگلی 83 هکتاری شیرین‌سو از توابع شهرستان کبودراهنگ و ایجاد پارک فرامنطقه‌ای بین منابع طبیعی و شهرداری شیرین‌سو منعقد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه گفت: به دنبال مذاکرات صورت‌گرفته با شهرداری شهر شیرین‌سو قرار است پس از این انعقاد تفاهم‌نامه‌، مدیریت پارک جنگلی 83 هکتاری شیرین‌سو به شهرداری این شهر محول شود.

اسفندیار خزائی با اشاره به نقش مهم شهرداری‌ها در توسعه جنگل‌کاری و بهسازی فضای سبز شهری و تأکید بر مشارکت شهروندان در این حوزه، افزود: ترویج فرهنگ درخت‌کاری، توسعه فضای سبز، جلب مشارکت مردم و مؤسسات دولتی و غیر دولتی از ارکان مهم حفظ و توسعه فضای سبز و طرح‌های جنگل‌کاری در استان همدان است.

وی ابراز کرد: جنگل‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سامانه‌های حیات‌بخش در جوامع، نقش مهمی در ایجاد آسایش و رفاه جوامع بشری دارند، چراکه در کنار حفظ محیط‌زیست و اکوسیستم، می‌توان توسعه فضای سبز و بهره‌برداری اقتصادی نیز انجام داد؛ موضوعی که ضرورت برنامه‌ریزی و ایجاد سازوکار مناسب برای احیا و توسعه جنگل‌ها در استانی همچون همدان را دوچندان می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: این تصمیم بهترین راهکار حفظ و مراقبت از پارک‌های جنگلی و راهبرد جلب مشارکت شهرداری‌ها است که می‌تواند علاوه‌بر کارآفرینی و اشتغال‌زایی، نتایج و ثمرات ارزشمندی درخصوص مراقبت از جنگل‌های شیرین‌سو در مقابل تصرف احتمالی، جلوگیری از آتش‌سوزی و حتی کمک به غنای پوشش گیاهی منطقه داشته باشد.

خزائی اضافه کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تاکنون مدیریت سه پارک جنگلی دست‌کاشت حیدره، پارک جنگلی سد اکباتان و پارک جنگلی تپه ابوذر در نهاوند را به شهرداری محول کرده است.

وی هدف از احاله مدیریت پارک‌های جنگلی را حفاظت و حراست از جنگل‌ها دانست و افزود: رویکرد منابع طبیعی از محول کردن مدیریت پارک‌های جنگلی به شهرداری، بهسازی، بازسازی، سبک‌سازی، چابک‌سازی و زیباسازی است و این سیاست‌ها همواره باید از سوی مجری طرح رعایت شود.

شهردار شیرین‌سو کبودراهنگ نیز گفت: براساس این تفاهم‌نامه 83 هکتار از اراضی جنگل‌کاری‌شده شهر شیرین‌سو به مدت یک سال به شهرداری شیرین‌سو برای مراقبت و نگهداری از آتش‌سوزی و آبیاری و توسعه فضای سبز واگذار شد.

سیدمصطفی موسوی این تفاهم‌نامه را تضمینی برای نگهداری و توسعه پارک فرامنطقه‌ای شیرین‌سو دانست و ابراز امیدواری کرد با حفظ و نگهداری صحیح این پارک جنگلی بتوان آن را به یک پارک فرامنطقه‌ای در شیرین‌سو تبدیل کرده و خدمات مختلفی را به‌ویژه در زمینه گردشگری، توسعه و نگهداری فضای سبز شهری ارائه کرد.

نزدیک به 64 هزار هکتار جنگل، اراضی جنگلی و ذخیره‌گاه جنگلی در استان همدان وجود دارد.

شناسه خبر 42583