شناسه خبر:43020
1400/4/15 10:40:08

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم - طاهره ترابی‌مهوش: معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: خوشبختانه نسبت به سال گذشته میزان آتش‌سوزی‌ها چیزی حدود 90 درصد هم در تعداد و هم در میزان سطح کاهش پیدا کرده است.

آسیب‌ها و چالش‌ها در موضوع منابع طبیعی بحث گسترده و بزرگی است که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حفاظت و حراست از منابع طبیعی و ملی همه ما مسئول هستیم.

دراین‌بین از 11 استان زاگرس‌نشین، استان ایلام شرایط مطلوب و مرغوبی دارد اما با یکسری از چالش‌ها از قبیل آتش‌سوزی، زمین‌خواری و به دلیل همجواری با کشور عراق با بحث ریزگردها و آلودگی‌ها مواجه است که استان ایلام را هم از بعد روانی و هم از بعد سلامتی و اجتماعی تحت تأثیر قرار داده است.

حال آنکه منابع طبیعی گسترده‌ترین موضوعی است که با تمام زندگی مردم در ارتباط است و با چالش‌هایی از قبیل ریزگردها، تغییر اقلیم، سیل، افزایش دما، فرسایش خاک مواجه است.

حال آنکه افت سفره‌های آب زیر زمینی به دلیل برداشت‌هایی که از سفره آب زیر زمینی انجام می‌شود و بارندگی‌هایی که به‌صورت رگباری اتفاق می‌افتد و آن‌چنان نفوذی در زمین ندارد یکی از عوامل بیابان‌زا در استان ایلام است در این راستا با توجه به کاهش بارش‌ها طی سال جاری یقیناً این مشکلات دامن طبیعت و منابع طبیعی این استان را بیشتر خواهد گرفت بر این اساس برای اطلاع از آخرین وضعیت برآن شدیم تا با معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت‌و‌گویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

  کاهش 54 درصدی بارش

حجت‌الله فتحی با اشاره به اینکه در استان ایلام نسبت به سال گذشته با کاهش 54 درصدی میزان بارش‌ها مواجهیم گفت: این مهم در کاهش پوشش علفی کف جنگل‌ها تأثیر بسزایی نسبت به سال‌های گذشته داشته است.

وی، افزود: براین اساس کانون‌های بحرانی حساس نسبت به حریق را در عرصه‌های جنگلی و مرتع استان شناسایی کردیم.

وی با اشاره به اینکه مناطق حساس به حریق را در چند بخش مناطق بحرانی، فوق بحرانی،حساس و نیمه حساس دسته‌بندی کرده‌ایم تشریح کرد: براین اساس 86 منطقه در این تقسیم‌بندی گنجانده شده‌اند.

  فعال کردن دیدبانی موقت و دائم

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام با اشاره به اینکه در این مناطق بحث دیدبانی موقت و دائمی راه‌اندازی شده است تشریح کرد: علاوه براین از طریق جلساتی که با فرمانداران و پایگاه‌های بسیج و دهیاری‌ها در سطح شهرستان و روستاهای استان داشتیم توانسته‌ایم از ظرفیت نیروهای مردمی نیز به‌صورت سازماندهی‌شده در این مهم بهره ببریم.

فتحی با تأکید براینکه برای این ظرفیت مردمی نیز در حد توان تجهیزات لازم فراهم شده و همین امر منجر به آن شده که خوشبختانه نسبت به سال گذشته میزان آتش‌سوزی‌ها چیزی حدود 90 درصد هم در تعداد و هم در میزان سطح کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مسئله بحرانی برای ما بحث تنش آبی و رطوبتی برای جنگل‌ها است ابراز کرد: براین اساس امسال برداشت از شیره جنگل‌ها بنه را ممنوع اعلام کردیم حال‌آنکه سالانه چیزی حدود 30 تا 40 تن از جنگل‌های این‌چنینی شیره توسط بهره‌برداران بومی و محلی برداشت می‌شد.

  کاشت 12 هزار هکتار جنگل دست کاشت در سال 99

وی با بیان اینکه مسئله بعدی آب‌رسانی به جنگل‌های دست کاشت است تشریح کرد: این مهم ازآنجا نشأت می‌گیرد که استان ایلام با کاشت 12 هزار هکتار در سال 99 بالاترین سطح جنگل‌کاری را در سال 99 به خود اختصاص داده است.

   آب‌رسانی به جنگل‌های دست کاشت نیازمند اعتبار ملی و استانی

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام با اشاره به اینکه این تنش ازآنجا آغاز شد که به هنگام چاله‌کنی برای داشت این درختان که فصل پاییز است متأسفانه شاهد کاهش بارندگی بودیم، ابراز کرد: در واقع در حال حاضر اصلی‌ترین تنش ما به بحث مراقبت و لزوم آبیاری این عرصه‌ها بازمی‌گردد.

فتحی ادامه داد: براین اساس رایزنی با مدیریت ارشد استان برای تأمین اعتبار از محل اعتبارات استانی و ملی برای تحقق این مهم در دستور کار است.

وی با تأکید براینکه در حال حاضر آب‌رسانی از طریق به‌کارگیری تانکرهای آب‌رسان هم از طریق نهادهای مردمی و هم از طریق این اداره کل با جدیت در حال انجام است، تا این جنگل‌ها دچار تنش رطوبتی نشوند زیرا به لحاظ کارشناسی پیامد تنش رطوبتی در جنگل‌ها علائم خود را در سال آینده بروز می‌دهد ابراز کرد: تأسف‌بارتر اینکه این مهم در جنگل‌های زاگرسی به دلیل متحمل شدن آسیب‌هایی همچون ریز گردها، زوال بلوط و امراض، از قبل نگران‌کننده‌تر است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام افزود: در حال حاضر در حوزه زاگرس نزدیک 6 میلیون هکتار از جنگل‌های استان ایلام زاگرسی هستند.

فتحی با اشاره به اینکه در واقع 11 درصد از جنگل‌های استان ایلام زاگرسی است ابراز کرد: علاوه براین استان ایلام 642 هکتار طبیعی و چیز حدود 80 هزار هکتار نیز جنگل دست کاشت داریم.

وی در پاسخ به این سؤال که در مواجهه با حریق‌های احتمالی به لحاظ تجهیزات در کدام بخش بیشترین کمبود احساس می‌شود اذعان کرد: با توجه به کوهستانی بودن استان ایلام مهم‌ترین مشکل ما تأمین بالگرد برای حضور در عرصه‌های صعب‌العبور است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام ادامه داد: این ضرورت ازآنجا نشأت می‌گیرد که بیش از 70 درصد از جنگل‌های استان ایلام در مناطق صعب‌العبور قرار دارند.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد علیرغم وضعیت بحرانی تأمین آب در بخش‌های مختلف به‌ویژه در عرصه‌های منابع طبیعی بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی نجات‌بخش جنگل‌های ایلام از بحران حریق بوده است به‌گونه‌ای که به گفته معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام نه‌تنها امسال شاهد افزایش حریق در عرصه‌های جنگلی ایلام نبوده بلکه شاهد کاهش 90 درصد آتش‌سوزی‌ها در این عرصه‌ها بوده‌ایم که این مهم مرهون همت و تلاش‌های گروه‌های مردمی و بسیج همگانی مردم برای صیانت از عرصه‌های طبیعی به‌صورت سازمان‌یافته بوده است.

شناسه خبر 43020