شناسه خبر:43123
1400/4/17 10:00:59

سپهرغرب، گروه خبر: با پیگیری‌های قوه قضاییه در استان ایلام کارخانه سولفات پتاسیم که 25 درصد پتاسیم کشور را تأمین و برای بیش از 110 نفر نیز اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند، در حال راه‌اندازی مجدد است.

کارخانه سولفات پتاسیم ایوان به‌عنوان یکی از پنج کارخانه‌ بزرگ در زمینه کود شیمیایی در کشور شناخته شده است؛ مدت‌هاست چراغ آن خاموش است و مثل همیشه مسئولین علت غیرفعال بودن آن را نبود مواد اولیه و سرمایه در گردش اعلام کرده‌اند.

این کارخانه سالانه 20 هزار تن کود سولفات پتاسیم و 20 هزار تن اسیدسولفوریک تولید می‌کرد و سال گذشته نیز به دلایلی تعطیل شد، حال پس از گذشت مدت‌ها با رایزنی دادستانی و ورود به آن در حال فعال شدن است.

برخی مسئولین تنها به‌ برگزاری جلسات و کنفرانس‌ها دراین‌باره بسنده کرده‌اند، ضروری است نقدینگی در بخش تولید فراهم شود در غیر این صورت شاهد بروز مشکلات جدی در این بخش خواهیم بود.

بازگشت به چرخه تولید واحدهای غیرفعال باعث ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و افزایش تولید در استان می‌شود که این امر تأثیر به سزایی در کاهش آمار بیکاری خواهد داشت.

  دلایل تعطیلی چندباره کارخانه

فرماندار شهرستان ایوان گفت: سال گذشته این کارخانه به‌ دلیل مشکلات آلایندگی هوا تعطیل شد که پس از مدت کوتاهی و با رفع مشکل، فعالیت خود را از سر گرفت.

امیدعلی سبزی افزود: از ابتدای آبان‌ماه مجدد کارخانه مذکور تعطیل شده که مدیران کارخانه نبود مواد اولیه را از دلایل تعطیلی آن عنوان کرده‌اند و جلسات و نشست‌هایی نیز دراین‌باره برگزار شده است.

  تلاش برای برگشت مجدد کارخانه به چرخه تولید

جانشین دادستان ایلام با بیان اینکه تعطیلی کارخانه سولفات پتاسیم بیکاری صدها نفر از کارکنان را در پی داشته است، مطرح کرد: پیگیری‌ها جهت رفع مشکلات این کارخانه در حال انجام است و بر اساس جلسه‌ای که در این خصوص با حضور مسئولان استانی و تیم مورد نظر تشکیل شده، قرار بر این شد که با مساعدت‌های بانکی برخی مشکلات نقدینگی و تهیه مواد اولیه رفع شود و کارخانه دوباره به چرخه تولید برگردد.

رضا امیری‌مقدم افزود: بر اساس بررسی‌های متعدد این دادستانی بعد از اخطارهای متعدد برای فعال‌سازی کارخانه مذکور جلسات متعددی برگزار شد و در حال حاضر برای فعال‌سازی آن نیز یک تیم قوی پای کار هستند.

  تولید سالانه 20 هزار تن کود سولفات پتاسیم

مدیرعامل کارخانه سولفات پتاسیم ایوان نیز گفت: این کارخانه سالانه 20 هزار تن کود سولفات پتاسیم و 20 هزار تن اسیدسولفوریک تولید می‌کرد.

داوود کافی‌آبادی افزود: افزایش شدید قیمت ارز و عدم تخصیص ارز چهار هزار و 200 تومانی و همچنین عدم همکاری بانک عامل در اعطای وام در زمان مقرر با توجه به افزایش بیش از پنج برابری نرخ مواد اولیه را می‌توان از دلایل غیر فعال بودن کارخانه مذکور دانست.

وی با بیان اینکه ما اکنون در مرحله تعمیرات خرید قطعات یدکی و تست سرد با هزینه سهامدارانیم، ادامه داد: با راه‌اندازی فاز اول در صورت تخصیص منابع مصوب ستاد رفع موانع تولید در مردادماه شاهد اشتغال حداقل 40 نفر به‌صورت مستقیم خواهیم بود.

مدیرعامل کارخانه سولفات پتاسیم ایوان با بیان اینکه صادرات به کشورهای عراق، ترکیه و افغانستان امکان‌پذیر است، یادآور شد: در صورت تحقق مصوبات استانی ظرف دو ماه امکان شروع فاز دوم سولفات با اشتغال 40 نفر دیگر وجود خواهد داشت؛ اشتغال کل کارخانه با ظرفیت 120 نفر به‌صورت مستقیم طی یک سال آن‌هم در صورت رفع موانع صادراتی و همکاری مقامات استانی امکان‌پذیر خواهد بود.

آبان ماه سال جاری با حضور جمعی از مسئولین حوزه صنعت و بازرسان مشکلات این کارخانه مورد رصد قرار گرفت؛ به‌دنبال تلاش فراوان برای رفع مشکلات این کارخانه و بازگشت دوباره کارگران پیگیری‌ها و جلسات متعددی برگزار شد اما این قصه ناتمام وعده‌ها همچنان ادامه داشت تا اینکه با ورود همیشه دادستانی به این مورد و برگزاری جلسات متعدد و اخطارنامه‌ها برای فعال شدن چرخه دوباره تولید شاهد فعال شدن این کارخانه در سه فاز خواهیم بود و اشتغال پایدار برای جوانان بومی منطقه‌ایجاد خواهد شد.

شناسه خبر 43123