شناسه خبر:43174
1400/4/19 08:57:44

سپهرغرب، گروه خبر: علی‌رغم شعارهای تریبونی مسئولین جهت رفع مشکلات عدیده شهرستان هلیلان و روستاهای تابع آن کماکان مشکل گازکشی، آب و... آن‌ها حل نشده است.

از اولویت‌های دولت در صنعت گاز، توسعه دسترسی شهروندان به سوخت‌های تمیز و کاراتر است که این اولویت در قالب سرعت بخشیدن به اجرا و تکمیل طرح گازرسانی به مناطق محروم در روستاها است.

اگر بخواهیم برای نسل جوان و کل دنیا یکی از دستاوردهای خوب انقلاب را ترسیم و تبیین کنیم که پرافتخار و پرهزینه بوده، می‌توان به اهمیت گاز و موضوع گازرسانی توجه کرد؛ اگرچه تا قبل از انقلاب فقط دو منطقه از نعمت گاز برخوردار بوده ولی از دوران حیات انقلاب تا امروز شاهد بهره‌مندی نعمت گاز در دوردست‌ترین شهرستان کشورمان هستیم.

گازرسانی از جمله نعمت‌هایی است که به برکت جمهوری اسلامی ایران در بیشتر شهرها و روستاها شاهد استفاده از این نعمت الهی بودند.

«هلیلان» بخشی از توابع شهرستان چرداول در فاصله 110 کیلومتری با مرکز استان ایلام و 70 کیلومتری مرکز شهرستان چرداول با جمعیتی بالغ‌بر 30 هزار نفر از مناطق محروم استان ایلام است که در سال گذشته و امسال اقدامات پراکنده‌ای در راستای بهره‌مندی روستاهای این بخش از نعمت گاز در آنجا صورت گرفته است.

صدای دردآور مردمان این روستاها در دل کوهساران را سال‌هاست کسی نمی‌شنود، مادران و دخترانی که منتظر صدای پای مسئولین بی‌تدبیر هستند که شاید در این جاده‌های نامعلوم کسی به دادشان برسد.

آری اینجا به جای شعارهای یک‌بار نه بلکه صدبار شعورها خفته است، وجدان این مسئولان کی بیدار خواهد شد؟ تکلیف این پروژه‌های بدون مقصد کی مشخص خواهد شد؟ گاز کشی به روستاهای گاودول، بانلکان و پیازآباد کی به‌صورت قطعی مشخص می‌شود؟ این مردم تا کی با تانکر آب، آب ناسالم صرف کنند؟ کودکان این دیار چقدر از دل‌درد به خاطر آب آشامیدنی نامناسب ناله کنند؟

  بی‌تدبیری و بی‌توجهی مسئولین دلیل محرومیت هلیلان است

پیری یکی از شهروندان هلیلانی گفت: ما دیگر خسته شده‌ایم چقدر ناله و اعتراض کنیم؟ آب نامناسب آشامیدنی در روستاها؛ عدم گازکشی مناسب، بی‌توجهی و... همه نشان از بی‌تدبیری مسئولین دارد؛ هلیلان اگر امروز از محرومیت می‌نالد به خاطر بی‌توجهی همین مسئولین است.

وی ادامه داد: اگرچه سال 97 در راستای برطرف ساختن مشکل گاز مردمان این دیار، کلنگ گازرسانی به روستاهای هلیلان زده شد اما بعد از گذشت 9 ماه و هزینه‌های بالایی که مردم محروم این روستاها برای لوله‌کشی خانه‌هایشان متحمل شدند، همچنان چشمانشان منتظر و نمی‌دانند برای فصول سرمای پیش‌رو چه‌کاری انجام دهند.

فراهم شدن شرایط توسعه با شعار «گاز محور توسعه» است

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام بیان کرد: انتظار می‌رود این شرکت با پشتوانه مردم و مسئولین بتواند رنگ محرومیت را از چهره هلیلان بزداید و با شعار «گاز محور توسعه» شرایط توسعه و رشد زیر‌ساخت‌ها را در هلیلان به وجود بیاورد.

عباس شمس‌الهی با بیان اینکه شرکت گاز استان ایلام در شهرستان هلیلان فعل خواستن را ادا کرده است، گفت: طی سال گذشته در بحث گازرسانی، خدمات زیادی به مردم شریف شهرستان هلیلان ارائه شده که نتیجه آن گازدار کردن 100 درصد خانوار شهری و بیش از 84 درصد خانوار روستایی است.

  روستای گراب به علت معارضین محلی فاقد گاز است

وی با اشاره به اینکه شهرستان هلیلان شامل دو بخش مرکزی، جزمان و چهار دهستان داجیوند، شیراوند، داربید و زردلان است، تصریح کرد: در بحث گازرسانی به بخش مرکزی این شهرستان تنها روستای گراب به‌علت معارضین محلی فاقد گاز بوده که با رفع شدن معارض، به‌زودی عملیات گازرسانی به این روستا شروع و به شبکه سراسری گاز متصل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز ایلام گفت: به دلیل توپوگرافی و شرایط ویژه جغرافیایی برای گازدار شدن روستای دره‌باریک شهرستان هلیلان، با انجام مکاتبات و پیگیری‌های متعدد با مسئولین محلی و شرکت گاز استان کرمانشاه، مجوز اتصال روستای مذکور به شبکه گاز استان کرمانشاه اخذ و این روستا نیز از نعمت گاز برخوردار شد.

شمس‌الهی افزود: در بخش جزمان، گازرسانی به دهستان داربید با بیش از 900 خانوار به‌طور کامل صورت گرفت و در دهستان زردلان نیز مطالعات امکان‌سنجی، طراحی و برآورد اولیه گازرسانی به این دهستان صورت گرفته است که در صورت تأمین اعتبار مالی، عملیات اجرایی گازرسانی به این دهستان نیز شروع خواهد شد.

  نصب دو هزار و 866 انشعاب علمک

وی بیان کرد: در این شهرستان تاکنون 169 کیلومتر خطوط تغذیه و توزیع اجرا و دو هزار و 866 انشعاب علمک نصب شده‌ است که از طریق احداث 6 ایستگاه CGS و TBS و چندین ایستگاه اندازه‌گیری، پایش و کنترل می‌شود.

این مسئول در گفت‌و‌گو با فارس اضافه کرد: در این شهرستان تا‌کنون سه هزار‌ و 156 مشترک خانگی اشتراک‌پذیری شده که از این تعداد، یک‌هزار و 216 خانوار شهری و یک‌هزار و 944 خانوار روستایی واقع در 33 روستای محروم شهرستان که از محروم‌ترین روستاهای کشور هستند اشتراک‌پذیری شده‌اند.

شمس‌الهی ادامه داد: در بخش گاز‌رسانی به صنایع، سال گذشته توانستیم کارخانه آسفالت شهرستان و چندین واحد تولیدی را گاز‌دار و در سال جاری نیز بزرگ‌ترین گلخانه استان با مساحت 15 هکتار با اشتغال‌زایی بیش از 250 نفر را به شبکه گاز‌ متصل کنیم.

شناسه خبر 43174