شناسه خبر:43227
1400/4/20 09:38:58
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

مردم از مراکز غیر مجاز کرمانشاه گوشت تهیه نکنند

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در راستای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو، مردم از مراکز غیر مجاز کرمانشاه گوشت تهیه نکنند.

ابراهیم شکیبا اظهار کرد: افرادی که با دام زنده یا مرده در ارتباط بوده و یا گوشت از کشتارگاه‌های غیر بهداشتی می‌خرند، در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو هستند.

وی با بیان اینکه دام مبتلا هیچ علامتی دال بر بیمار بودن ندارد، افزود: این ویروس از ارتباط انسان با کنه، لاشه دام، دام زنده و آلایش‌های دامی به انسان منتقل شده و در انسان برخلاف دام کشنده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تب شدید، کوفتگی بدن، خونریزی لثه، بینی و دستگاه گوارش از علامت‌های این بیماری در انسان بوده و افرادی که با دام در ارتباط هستند، با کوچک‌ترین علامت باید به پزشک مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه دامپزشکی برای سم‌پاشی مراکز مرتبط با دام آمادگی کامل دارد، ادامه داد: دامداران، کشتارگاه‌ها و مراکز نگهداری دام موارد بهداشتی را رعایت کرده و درصورت مشاهده دام بیمار سم‌پاشی محیط انجام شود.

شکیبا افزود: مردم برای جلوگیری از شیوع و پخش این بیماری از دست‌فروش‌ها و کشتارگاه‌های غیر بهداشتی خرید نکرده و گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز بهداشتی تهیه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به جمع‌آوری کشتارگاه‌های غیر مجاز در ایام عید قربان، خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد زیاد این کشتارگاه‌ها، تیم جمع‌آوری در فرمانداری با همکاری بهداشت تشکیل شده، اما استقبال مردم از این کشتارگاه‌ها زیاد است.

وی ادامه داد: در کشتارگاه‌ها لاشه دام در اتاق پیش‌سرد 24 ساعت در دمای چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شود.

شکیبا تصریح کرد: مردم از کشتارگاه‌های غیر مجاز گوشت نخرند، اما درصورت خرید تا 24 ساعت در یخچال و دمای چهار درجه سانتی‌گراد بدون ارتباط با دست آن را نگهداری کنند.

 

شناسه خبر 43227