شناسه خبر:43231
1400/4/20 09:53:25

سپهرغرب، گروه خبر: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: امسال 130 حلقه چاه آب غیرمجاز با حجم تقریبی 3.3 میلیون مترمکعب در استان مسدود شده است.

عرفان مؤمن‌پور اظهار کرد: سال گذشته در مجموع 400 حلقه چاه آب غیرمجاز در مناطق مختلف استان کردستان مسدود و پر شده بود که نقش مهمی در حفظ و احیای منابع آب زیرزمینی دارد.

وی به کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری در استان و سیاست‌های شرکت آب منطقه‌ای در خصوص واگذاری مجوز حفر چاه به بهره‌برداران اشاره کرد و گفت: در کوتاه مدت بخش زیادی از تصمیمات به نسبت وضعیت منابع آب تغییر و متناسب با وضعیت موجود سیاست‌های درخوری در پیش گرفته خواهد شد و امسال هم به نسبت شرایط بسیار متفاوت و نادر در طول 50 سال اخیر، رفتارهای انقباضی در مواجه با شرایط و درخواست‌های حوزه آب در بخش‌های مختلف بروز خواهد کرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: در مناطق شرق استان به ویژه در دشت‌های ممنوعه(قروه، دهگلان و چاردولی) سیاست‌ها قطعاً انقباضی بوده و مجوزی در بخش کشاورزی به جهت توسعه بهره‌برداری صادر نخواهد شد و فقط به مشترکین فعلی خدمات ارائه خواهد شد.

مؤمن‌پور اضافه کرد: در حال حاضر 13 هزار و 800 حلقه چاه آب مجاز با مصارف کشاورزی صنعت و شرب و تقریبا هشت هزار حلقه چاه آب غیر مجاز در سطح استان وجود دارد.

استان کردستان 29 هزار و 137 کیلومترمربع مساحت دارد و اقلیم آن در مناطق شرقی نیمه خشک، مرکزی نیمه ‌خشک تا مدیترانه‌ای و در مناطق غربی نیمه‌مرطوب تا مرطوب است.

استان کردستان دارای 18 محدوده مطالعاتی (9 محدوده آن اصلی و 9 محدوده مشترک) و متوسط بارندگی سالانه 455 میلی‌متر است. تعداد دشت‌های کردستان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، دو دشت در غرب و دو دشت دیگر در جنوب استان واقع شده و دشت‌های قروه و دهگلان و چاردولی در شرق استان، جزو دشت‌های ممنوعه است.

شناسه خبر 43231