شناسه خبر:43306
1400/4/21 10:47:58

سپهرغرب، گروه فرهنگی: تبلیغات مد و لباس در فضای مجازی، به علت نبود نظارت برخی مسئولان به اوضاع آشفته‌ای رسیده است.

زمانی که می‌خواهی درباره بی‌سامانی فضای مجازی و تبلیغات حرف بزنی نمی‌دانی از چه بخشی می‌توان صحبت کرد چراکه به حدی رها شده که در هر بخش آن آشفتگی نهفته است. اما موضوع اصلی ما به تبلیغات لباس در این فضای پوشالی اشاره دارد که با وجود اینکه بار‌ها در موردش صحبت شده، اما باز هم شاهد ناهنجاری هستیم و این نشان از رهاشدگی فضای مجازی است.

در عرصه مد و لباس هرکس ساز خودش را می‌زند و طبق برداشت خود، قدم به فضای استفاده از مدل، برای تبلیغ لباس‌ها گذاشته‌ است.

 ابتذال در مدلینگ

اما آنچه در حال وقوع است استفاده از مدلینگ در تبلیغات و رها کردن مسئله ساماندهی به مدلینگ است و چارچوب گذاری برای تبلیغات و نظارت بر تبلیغات لباس بانوان، از جانب متولیان آن مورد غفلت واقع شده‌ است.

آنطور که شواهد نشان می‌دهد تنها در قبال ابتذال در مدلینگ، برخورد سلبی انجام می‌شود و مزون‌ها با هر نوع پوششی تبلیغات خود را می‌کنند و چارچوب واضحی برای نظارت بر تبلیغات آن‌ها وجود ندارد. حتی این موارد به حدی عادی شده که به فور می‌توان آن را در فضای مجازی دید.

اما حتما جای بحث دارد که متولیان اصلی سامان دادن به وضعیت مد و لباس کشور در این راه باید چه می‌کردند و چه چارچوبی ارائه می‌دادند و در واقع چه روندی را در پیش گرفته‌اند؟ در این آشفته سرا دیگر نهاد‌هایی که در خصوص حجاب، پوشش و عفاف مسئولیتی دارند چه اقداماتی انجام داده اند؟

این روز‌ها مدل‌های حجاب افرادی هستند که به مسئله حجاب معتقد نیستند و در صفحه خود به راحتی شخصیت نامتعارف با محصول تبلیغ شده ارائه می‌دهند و نشانه‌هایی از رفتار‌های اجتماعی مغایر با حیا دیده می‌شود.

کار به جایی رسیده است که مسئولان حتی خود را مبرا از پاسخگویی می‌دانند و با پاسکاری‌های مختلف از خود سلب مسئولیت می‌کنند.

 دبیر کارگروه مد و لباس: فعالیت‌ها در فضای مجازی زیر نظر کارگروه نیستند

وقتی از پورشهابی دبیر کارگروه مد و لباس درباره نظارت بر فعالیت‌های پوشاک در فضای مجازی می‌پرسیم با پاسخ نه روبرو می‌شویم؛ اینکه این گونه فعالیت‌ها زیر نظر کارگروه مد و لباس نیستند. دبیر کارگروه مد و لباس در این باره افزود: 50 درصد فعالان پوشاک در فضای مجازی دارای مجوز از اتحادیه و 50 درصد غیر مجاز اقدام به فعالیت می‌کنند. البته بعضی وقت‌ها مشاهده شده که در کارگروه مد و لباس هیچ گونه پرونده‌ای ندارند و از اسم کارگروه سوء استفاده کرده اند و پس از دعوت به دبیرخانه تشکیل پرونده دادند.

پورشهابی تصریح کرد: به غیر از ما واحد نظارت بر تبلیغات در فضای مجازی وزارت ارشاد پیگیر این امور هستند. خیلی از خانم‌ها که مدرک دوخت از فنی و حرفه‌ای گرفتند و در منزل خیاطی می‌کنند و فعال هستند، زمانی که تولید محتوا و تصاویر را در صفحه مجازی منتشر می‌کنند می‌بایست از کارگروه مد و لباس مجوز اخذ نمایند. البته تمام تولیدی‌هایی که از اتحادیه مجوز دارند، هم باید آثار تولید شده و طرح‌های خود را از طریق واحد شیما (شناسه یکپارچه لباس ایرانی _اسلامی) ثبت کنند. در هر صورت تمام گروه‌های فعال در عرصه پوشاک در فضای مجازی نیازمند فعالیت مستقیم با کارگروه و اخذ مجوز از دبیرخانه کارگروه مد و لباس هستند.

همچنین طبق پیگیری خبرنگار ما، احسان‌اله حجتی مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی ارشاد اعلام کرد اینگونه نظارت‌ها در حیطه حوزه کاری ما نیست.

با توجه به این مسئله سوال پیش می‌آید که چرا دیگر نهاد‌های فرهنگی و تبلیغی که وظیفه‌ای در خصوص تبلیغ را به عهده دارند، به این زمینه ورود نکرده‌اند تا با تحقیق پیرامون این مسئله بتوان به سوالات مبنایی حوزه مدلینگ پاسخ داد. سوالاتی از این دست که حد استفاده ابزاری از زنان در این نوع تبلیغات تا کجاست و چگونه می‌توان در راه بومی‌سازی و نظام‌مند کردن مدلینگ قدم برداشت و چه بسا به خلاقیت و نوآوری نیز در حوزه تبلیغات مد و لباس دست یافت.

شناسه خبر 43306