شناسه خبر:43422
1400/4/24 16:39:08

آیت الله احمد عابدی استاد برجسته حوزه علمیه قم، امروز به مناسبت فرا رسیدن ایام ذی‌الحجة، توصیه‌هایی را برای استفاده معنوی و مراقبت از این ایام بیان کرد و اظهار داشت: براساس آیات قرآن کریم دهه اول ماه ذی الحجه، ایام معلوم است و تاکید دارد که انسان‌ها در این ایام خداوند متعال را یاد کنند؛ مراد از ایام معلوم همان ایام خاص است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 142 سوره اعراف، عنوان کرد: 10 روزی که خداوند متعال به آن 30 روز حضوری که حضرت موسی در میقات داشت اضافه کرد همان دهه اول ماه ذی الحجه است.

وی با تاکید بر اینکه دهه اول ذی ذی‌الحجة بهترین ایام برای عبادت است، گفت: طبق صریح روایات؛ هیچ زمانی بهتر از دهه ذی الحجه نیست، در همین دهه است که قرائت دعای عرفه توصیه شده، عید قربان در آن قرار گرفته و بهترین فرصت برای عبادت به شمار می‌رود.

آیت الله عابدی افزود: خواندن نماز ذی‌الحجه برای مشارکت در ثواب حجاج، روزه گرفتن، ذکر گفتن، دعا خواندن و… از اعمالی است که در این ماه سفارش شده است. همچنین از دیگر اعمال مهم خواندن نماز حضرت زهرا (س) در روز اول ذی الحجه است، نماز حضرت زهرا (س) طبق روایات بیان شده بسیار به شبیه نماز حضرت علی (ع) چهار رکعت بوده به دو سلام که در هر رکعت حمد یک مرتبه و توحید پنجاه مرتبه و بعد از سلام تسبیح آن حضرت خوانده می‌شود و بعد گفته‬ می‌شود سُبْحَانَ ذِی الْعِزِّ الشَّامِخِ الْمُنِیفِ سُبْحَانَ ذِی الْجَلاَلِ الْبَاذِخِ الْعَظِیمِ سُبْحَانَ ذِی الْمُلْکِ الْفَاخِرِ الْقَدِیمِ‏ …؛ این دعا بسیار عظیم شأن است، حتی بسیاری از علمای بزرگ وقتی می‌خواستند تحت جراحی پزشک قرار گیرند این دعا را می‌خوانند، دعای کامل در کتاب مفاتیح الجنان ذکر شده است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه اول ذی الحجه طبق نقل بزرگان شیعه و اهل سنت سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) است، عنوان کرد: علاوه بر شیخ مفید و شیخ طوسی در صحیح بخاری و مسلم نیز نقل شده که سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) اول ذی الحجه بوده است؛ امروز در میان اهل سنت وقتی ازدواجی سر می‌گیرد بعد از مراسم این دعا خوانده می‌شود اللهم کماالفت بین علی (ع) وفاطمه الزهرا وبِحَقِّ جبرائیلَ و میکائیلَ.

وی گفت: شهادت امام محمد باقر (ع) روز پنجم، یوم الترویه روز هشتم، عرفه و عید قربان نیز به ترتیب در نهم و دهم ذی الحجه است؛ روز و شب نهم ذی الحجه بسیار عظیم شأن است به گونه‌ای که دعای روز عرفه با کل دعای ماه مبارک رمضان برابری می‌کند. ایام دهه اول ماه ذی الحجه جز چله پیامبران بوده و باید گرامی داشته شود.

شناسه خبر 43422