شناسه خبر:43654
1400/5/2 13:18:04

غدیر از اساسی‌ترین برنامه‌های پیامبر خدا(ص) برای دوام و عزت و شکوه اسلام و قرآن بود. او در بازگشت از حجة الوداع آخرین رسالت خویش را انجام داد.

سلیم بن قیس هلالی می‌گوید: در زمان خلافت عثمان، در مسجد النبی(ص) نشسته بودم; جمعی از مردم نیز در مسجد در حال گفتگو بودند. علی بن ابی طالب(ع) به پاخاست، سوابق خویش در خدمت به اسلام را برشمرد و همگی بر درستی گفتارش گواهی دادند حضرت در باره روز غدیر خم فرمود:مردم در باره ولایت و وصایت از پیامبر خدا(ص) پرسیدند، در آن هنگام خداوند به پیامبرش فرمان داد تا خلیفه و جانشین بعد از خود را معرفی کند و توضیح دهد، همان طور که درباره نماز، روزه، زکات و حج جزئیات را بیان کرده است. آنگاه امام(ع) ادامه داد: «فنصبنی للناس علما بغدیر خم... فقال(ص): ایها الناس اتعلمون آن الله - عز و جل - مولای و انا مولی المؤمنین و انا اولی بهم من انفسهم قالوا بلی یا رسول الله. قال(ص): قم یا علی، فقمت. فقال: من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه ».

در غدیر خم پیامبر خدا(ص) مرا چنین معرفی کرد: ای مردم، آیا می‌دانید که خداوند ولی و سرپرست من است و من ولی و سرپرست شما مؤمنان هستم; و من نسبت به جانهای شما از خودتان سزاوارترم؟ همگی پاسخ دادند: چنین است ای پیامبر خدا.سپس فرمود: علی به پاخیز. من برخاستم، آنگاه فرمود:

هر کس من ولی و سرپرست او هستم علی بن ابی طالب(ع) بر او ولایت دارد; بار خدایا دوست بدار هر که علی را دوست دارد، و دشمن بدار هر که علی را دشمن می‌دارد...

در فرهنگ غنی اسلامی، عید غدیر از ویژگی خاصی برخوردار است و از ایام الله شمرده شده است. در این روز، نعمت ولایت بر بشریت ارزانی داشته شد. بنابراین، به میمنت این روز فرخنده و مبارک، دستور عبادات و انجام مراسم مخصوص از ناحیه معصومین علیهم السلام صادر شده است.

در اینجا یکی از برنامه‌هایی را که توسط حضرت رضا علیه السلام اجرا شده است، بیان می‌کنیم: فیاض بن محمد گفته است: در سال 256 ه.ق. در روز غدیر خدمت امام رضا علیه السلام رسیدم. جمعی از خواص شیعیان منزل اقا بودند. حضرت انان را برای افطار نگه داشت. سپس دستور داد تا غذا، گندم، صله (پول)، لباس، کفش و حتی انگشتر برای خانواده‌های انان ببرند. با ارسال هدیه و کادو شادی را به خانه‌های انها برد و اوضاع و احوال انان را تغییر داد و با این بذل و بخشش‌ها، آن‌ها را خوشحال کرد تا انان وسایل کهنه را کنار بگذارند و یاداوری کرد که اینها به میمنت فرا رسیدن روز غدیر است.

شناسه خبر 43654