شناسه خبر:43848
1400/5/6 09:16:56
فرماندار همدان خواستار شد:

صرفه‌جویی جدی شهروندان در مصرف آب

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار همدان در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان گفت: با کاهش 44 درصدی میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته و افزایش دما، شاهد کاهش قابل توجه منابع آب و نیازمند مدیریت جدی مصرف هستیم.

محمدعلی محمدی با بیان اینکه حدود 77 درصد آب مورد نیاز شهر همدان از سد اکباتان و آبشینه تأمین می‌شود، افزود: هم‌اکنون میزان ذخیره این سدها به حدود 40 درصد ظرفیت آن‌ها کاهش پیدا کرده که با مصرف فعلی در مهرماه به پایان خواهد رسید.

وی اضافه کرد: در کنار کاهش چشمگیر نزولات جوی با بی‌برنامگی، عطش توسعه، چاه‌های غیر مجاز، برداشت‌های بی‌رویه، عدم اصلاح الگوی کشت و کشت دوم در اراضی کشاورزی و روش‌های سنتی آبیاری، شاهد اُفت قابل توجه منابع آب‌های زیرزمینی هستیم.

محمدی با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و صرفه‌جویی جدی شهروندان در زمینه مصرف بهینه آب، تصریح کرد: در دنیا برنامه‌ریزی استفاده از منابع آب به نحوی است که متناسب با منابع آب موجود و پیش‌بینی کاهش آن، حفظ منابع برای نسل‌های آینده مدنظر قرار می‌گیرد.

وی افزود: در بخش کشاورزی ضمن بهره‌گیری از سیستم‌ها و روش‌های نوین با عنایت به ملاحظات منابع آبی در اختیار باید به مزیت‌های نسبی و مزیت‌های مطلق برای انتخاب نوع محصول مناسب توجه کنیم.

فرماندار همدان با قدردانی از اقدام مشترک شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای در اجرای طرح جهادی انتقال آب از چاه‌های خالق‌وردی، گفت: آب پنج حلقه چاه در این منطقه ضمن انجام اقدامات فنی از طریق خط انتقال آب تالوار به همدان منتقل می‌شود.

محمدی افزود: انتقال روان‌آب‌های سرشاخه‌های بالادست سد اکباتان و آب رودخانه‌های دره‌مرادبیگ و عباس‌آباد در فصول غیر زراعی نیز ازجمله اقداماتی بوده که برای تأمین آب شرب شهر همدان انجام شده است.

وی با اشاره به ممنوعیت کشت دوم محصولات کشاورزی، بیان کرد: جهاد کشاورزی در این زمینه نظارت داشته باشد و درصورت مشاهده نسبت به قطع برق، سهمیه سوخت و معرفی افراد سودجو به مراجع قضائی اقدام خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: در بخش روستایی با مدیریت بخشداران و همکاری دهیاری‌ها نباید اجازه دهیم آب شربی که با طی فرآیندی پُرهزینه به یک واحد مسکونی روستایی رسیده، جهت آبیاری و دیگر مصارف غیر ضروری استفاده شود.

فرماندار همدان با بیان اینکه اعتباراتی برای اجرای چند طرح آب‌رسانی روستایی در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان منظور شده است، اظهار کرد: طرح‌های آب‌رسانی روستایی باید با زمان‌بندی و برنامه مشخص ضمن جذب پیمانکار واجد شرایط و توانمند اجرایی شود.

وی در پایان با بیان اینکه به‌منظور مدیریت مصرف آب شاهد اُفت فشار آب شبانه هستیم، تأکید کرد: برای جلوگیری از جیره‌بندی و قطع آب شهر همدان در ماه‌های آینده بیش‌ازپیش نیاز به صرفه‌جویی و همکاری عموم شهروندان داریم.

شناسه خبر 43848