شناسه خبر:43851
1400/5/6 09:23:51
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان:

ملایر پیشرو در تولید نهال و توسعه جنگل‌کاری در همدان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از تولید سالانه دو میلیون و 200 هزار اصله نهال در نهالستان قدس شهرستان ملایر خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، اسفندیار خزایی با اشاره به اهمیت زیست‌محیطی جنگل‌ها و مراتع در تلطیف آب‌وهوا، اظهار کرد: ملایر یکی از شهرستان‌های ویژه و پیشرو استان همدان در توسعه جنگل‌کاری و تولید نهال بوده و اجرای طرح‌های جنگل‌کاری دست‌کاشت گامی مهم در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این شهرستان است.

وی نهالستان قدس ملایر را تنها نهالستان استان با وسعت 20 هکتار مساحت عنوان کرد و افزود: پنج هکتار از این مجموعه در اختیار مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی است که این نهالستان سالانه توان تولید دو میلیون و 200 هزار اصله نهال را دارد.

خزایی ادامه داد: سال گذشته یک میلیون و 200 هزار اصله نهال شامل 850 هزار اصله نهال صنوبر تولید شد و بین 20 تا 25 گونه نهال جنگلی، فضای سبز و چندمنظوره در این نهالستان کشت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان سماق، بلوط، صنوبر، شن، کاتالیا، زالزالک، سرو نقره‌ای، بادامک، سنجد و بادام را از انواع گونه‌های گیاهی کشت‌شده در این نهالستان عنوان کرد و گفت: در برخی سال‌ها نهال بعضی استان‌های هم‌جوار نیز با اجرای طرح یک‌هزار هکتاری جنگل‌کاری در استان، از نهالستان قدس ملایر تأمین شد.

خزایی کمبود اعتبارات را مهم‌ترین مشکل پیش روی نهالستان قدس دانست و افزود: برای تولید رایگان نهال صنوبر با یک شرکت خصوصی قرارداد داریم که سال گذشته 800 هزار اصله نهال صنوبر تولید کرد و برای سایر گونه‌ها نیاز به اعتبارات دولتی نیاز داریم.

شهرستان ملایر دارای یک‌هزار و617 هکتار جنگل است که شامل جنگل‌کاری حاشیه راه به مساحت 155 هکتار و جنگل‌کاری توده‌ای 348 هکتار و جنگل‌کاری احاله مدیریت‌شده به ارگان‌های دیگر ازجمله شهرداری به مساحت یک‌هزار و 115 هکتار بوده و چهار هزار و 883 هکتار اراضی و ذخیره‌گاه جنگلی است.

شناسه خبر 43851