شناسه خبر:44433
1400/5/20 10:06:28

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: به دلیل تلاش همکاران و تکنسین‌های مرکز انتقال خون، نه‌تنها تمامی ‌نیاز به خون و فرآورده‌های خونی مراکز درمانی استان به‌صورت صد درصد تأمین می‌شود بلکه در قالب طرح شبکه خون‌رسانی کشوری چندین محموله خون و فرآورده‌های خونی را به دیگر استان‌های نیازمند ارسال کرده‌ایم.

اداره‌کل انتقال خون استان کردستان توانسته با عملکرد مطلوب و شایسته خود نقش تعیین‌کننده‌ای در تأمین خون و فرآورده‌های خونی تمامی مراکز درمانی استان ایفا کند و همچنین در راستای تأمین سلامت بیماران خاص به‌ویژه در ایام بحرانی متأثر از ویروس کرونا گام‌های مؤثر و تعیین‌کننده‌ای بردارد.

به بهانه چهل و هفتمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون با محمدسعید کریمیان مدیرکل انتقال خون استان کردستان در خصوص اقدامات این اداره‌کل گفت‌وگویی صورت گرفته که می‌خوانید:

  فرهنگ اهدای خون کردستان در چه سطح و وضعیتی قرار دارد؟

با توجه به پیشینه فرهنگی قوی که در نهاد مردم کردستان در زمینه حس نوع‌دوستی و کمک به افراد آسیب‌دیده و نیازمندان وجود دارد، می‌توان گفت که فرهنگ اهدای خون در راستای تأمین سلامت بیماران در سطح بالا و قابل قبولی قرار دارد.

بر همین اساس با توجه به پتانسیل بالای ایثار و ازخودگذشتگی کردستانی‌ها و اعتقادات و تمایلات انسان‌دوستانه آنان، چنانچه این ظرفیت‌ها از بالقوه به فعل درآید شاهد رشد چشمگیری در امر اهدای خون خواهیم بود.

در چنین شرایطی که نمی‌توان خون و محصولات آن را برای مدت طولانی ذخیره کرد نیاز به حضور مرتب مردم در مراکز انتقال خون امری ضروری است. ضمن اینکه اهدای خون موجل جایگزینی گلبول‌های جدید شده و به تحریک سیستم ایمنی و تقویت آن کمک شایانی می‌کند.

  تفاوت‌های اهدای خون در شرایط عادی و شرایط کرونایی در چیست؟

بر اساس تحقیقات علمی ‌و نظریه پزشکان و محققان برجسته دنیا بیماری کووید 19 از طریق اهدای خون منتقل نمی‌شود و از سویی دیگر چون در مراکز اهدای خون از باکیفیت‌ترین کیت‌های آزمایشگاهی و مواد ضدعفونی‌کننده استفاده شده و تمامی ‌استانداردها و‌ پروتکل‌های بهداشت جهانی در بالاترین سطح اجرا می‌شود و فرد اهداکننده خون به‌محض ورود به سازمان انتقال خون از فیلتر‌های مختلف شناسایی ازجمله طب سنجی؛ معاینات پزشکی عبور داده می‌شود بنابراین اهدای خون در ایام کرونا هیچ تفاوتی با دوره‌های قبل از کرونا نخواهد داشت.

*آیا اداره کل انتقال خون استان کردستان پاسخگوی نیاز فرآورده‌های خونی مراکز درمانی و بیمارستانی استان کردستان هست؟

لازم است اشاره کنم در استان کردستان بالای 20 مرکز درمانی وجود دارد و ازآنجاکه تقریباً در تمامی آن‌ها قابلیت انجام اعمال جراحی وجود دارد، بنابراین نیاز به خون و فرآورده‌های آن یک نیاز مداوم و همیشگی است که خوشبختانه با وجود مردمان خوب و نوع‌دوست استان که همیشه منشأ خیر و برکت و اعمال خداپسندانه بوده‌اند، همچنین تلاش همکاران و تکنسین‌های مرکز انتقال خون، نه‌تنها تمامی ‌نیاز به خون و فرآورده‌های خونی مراکز درمانی استان به‌صورت صد درصد تأمین شده است بلکه در قالب طرح شبکه خون‌رسانی کشوری چندین محموله خون و فرآورده‌های خونی را به دیگر استان‌های نیازمند ارسال کرده‌ایم.

  پاسخگویی به مراکز درمانی سایر استان‌های دیگر تابع چه شرایطی است؟

با توجه به شرایط جغرافیایی، شرایط فرهنگی، بافت جمعیتی و غیره در چند سال اخیر سازمان انتقال خون کشوری برنامه‌ای را تحت عنوان طرح شبکه خون‌رسانی کشور ایجاد و اجرایی کرده که در قالب این طرح چنانچه استانی به هر دلیل با کمبود ذخایر خونی مواجه شود دیگر استان‌های کشور که دارای ذخایر مناسبی بوده در حد توان موظف به تأمین کاستی‌های استان مربوطه است که خوشبختانه همان‌گونه در پاسخ سؤال قبلی به آن اشاره کردم تا به امروز مرکز انتقال خون استان کردستان در تأمین نیاز خونی مراکز درمانی استان عملکرد مطلوبی داشته است و در پاره‌ای موارد به یاری استان‌های دیگر نیز شتافته است.

شناسه خبر 44433