شناسه خبر:44814
1400/6/2 09:21:04

کم‌کم به پایان فرصت قانونی انتخاب شهردار همدان نزدیک می‌شویم، تحقیقاً قبول داریم که با توجه به انتظارات به‌وجودآمده برای شهروندان ازجمله ایجاد تحول، انتخاب شهردار که به اعتباری پیشانی شورا محسوب می‌شود، کار ساده‌ای نیست و پیدا کردن کسی که مورد وفاق قاطبه اعضای شورای اسلامی شهر همدان باشد و در ضمن توانایی کافی برای مدیریت پُرمسئله شهر وشهرداری‌ها را داشته باشد، حلقه گزینش را تنگ کرده و هنر خاصی را طلب می‌کند؛ البته باید این حالت ما را به تأمل وادارد که چرا برخی دستگاه‌های رسمی ما برای انتخاب یا انتصاب افراد جامع‌الاطراف و متناسب تا این اندازه با مشکل مواجه هستند که امید است نقطه عبرتی باشد برای حرکت‌های نیروساز که اتفاقاً شهردار آینده باید برای رفع این نقیصه هم دارای برنامه‌ای قابل تحقق باشد.

شورای اسلامی شهر در چند هفته گذشته مساعی قابل تحسینی دراین‌باره به خرج داده، اما باید مراقب بود که رسیدن به دقیقه نود می‌تواند تبعاتی را در بر داشته باشد، به‌علاوه لزوم تأیید نهایی وزارت کشور از نکاتی است که باید به‌هنگام مورد توجه باشد، موضوع دیگری که در این وضعیت که ظاهراً قاطبه نامزدهای این جایگاه بنا به اطلاعات موجود که ممکن است خیلی دقیق هم نباشد، هم‌وزن بودن نسبی کسانی است که موضوع انتخاب هستند؛ بنابراین در چنین مواقعی باید کسی به‌کار گرفته شود که بتواند همکاران توانایی را در اطراف خود به‌عنوان معاونان و شهرداران منطقه داشته باشد. به احتمال قوی اگر کسی انتخاب شود که مقبولیت خوبی در شهرداری نداشته باشد و یا به‌نوعی اطرافیان کم‌توانی را به‌کار بگیرد، تحول که امکان ندارد هیچ، بلکه حفظ وضع موجود هم سخت خواهد بود.

با این وصف نگاه درست به آنچه لازمه انجام صحیح و به‌موقع است، شاه‌بیت هدفی بوده که مورد تعقیب شورا و مطالبه عموم شهروندان همدانی است. به‌ویژه اینکه شورای جدید در نخستین موقعیت قانونی شهردار قبل را کنار گذاشته و همین اقدام انتظارات را بالاتر و وسیع‌تر کرده است. چون همین جابه‌جایی در داخل شورا و بین نخبگان بیرونی دارای موافقان و مخالفانی بوده و به اعتباری حساسیت‌ها ارتقا پیدا کرده و تراز فرصت یا تهدید بودن درباره نخستین فعالیت شورای اسلامی شهر جدید را در بر خواهد داشت.

نگاه به انتخاب اعضای جدید شورای اسلامی شهر به‌وسیله شهروندان همدانی به‌اصطلاح یک بار معنایی داشت و آن مطالبه تغییر و تحول بود، اما تغییر اشخاص در شورای اسلامی شهر و بالطبع شهرداری وسیله‌ای برای نتیجه نهایی در امور متنوع شهری است. قطعاً اگر با کار شورا چنین هدفی محقق شود، قابل پذیرش خواهد بود، اما اگر فقط تغییر افراد ورق بخورد و تغییر و تحول ایجاد نشود، زمینه‌های مذمت و اُفت فراهم خواهد شد، البته امید است چنین نشود و حتماً برای اعضای شورای اسلامی شهر همین نکته درخور توجه است.

یکی دیگر از مؤلفه‌هایی که بر ضرورت دقت و تسریع در انتخاب شهردار خودنمایی می‌کند، انتخاب شهرداران شهرهای دیگر استان است؛ برخی که می‌گویند در انتخاب شهردار عجله نکنید، شاید ظرف‌های قانونی و یا بار روانی تأخیر در انجام این کار را مورد ملاحظه قرار نمی‌دهند، قبول داریم که دقت و کیفیت کار را نباید فدای سرعت کرد، اما معطل گذاشتن شهر و نوعی بلاتکلیفی را هم نمی‌توان نادیده گرفت، قهراً تعویق این مطالبه می‌تواند برزخی زیان‌بار برای شهر باشد، امیدواریم هرچه زودتر، شاهد انتخابی راهگشا و تحول‌آفرین باشیم. اِن‌شاءالله

شناسه خبر 44814