شناسه خبر:45043
1400/6/7 09:46:49

سپهرغرب، گروه خبر: یک عضو خانه نخبگان و صاحب‌نظر مدیریت شهری از تهیه سند چشم‌انداز کلان‌شهر کرمانشاه با هدف تحقق «مدیریت شهری پویا با نگاه متفاوت، استفاده از ظرفیت‌های بومی، تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی، تحویل بستر زندگی به نسل آینده و ایجاد شهری قابل زندگی برای همه اقوام» خبر داد.

مظفر کماندار از تهیه یک برنامه مدون و علمی برای ارتقای چشمگیر جایگاه شهر کرمانشاه در افق 1424 خبر داد و گفت: با بررسی آمار و ارقام موجود در اسناد بالادستی و تطبیق با وضعیت موجود کرمانشاه، راهکارهای اجرایی و برنامه‌های مناسبی در حوزه‌های «چگونگی تأمین منابع و درآمدهای پایدار، دیپلماسی شهری، نیروی انسانی توانمند و کارآمد، فرآیند عدالت‌محور شایسته‌سالاری، نخبه‌پروری، چگونگی به‌کارگیری مدیران و نقش زنان و جوانان، ایجاد زیرساخت توسعه شهر هوشمند، تعامل و مشارکت با نهادهای مردم‌نهاد، شفافیت مالی و تصمیم‌گیری، حقوق شهروندی و ارتقای تاب‌آوری» تهیه و تدوین کرده‌ایم.

وی که 12 جلد کتاب در حوزه تخصصی مهندسی عمران تألیف کرده، اظهار کرد: به درخواست برخی اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه این برنامه مدون را در اختیار پارلمان شهری کلان‌شهر کرمانشاه خواهم گذاشت.

این دکترای مهندسی عمران به مطالعات علمی و نظریات جهانی توسعه شهری که مبنای مطالعه او برای تهیه چشم‌انداز شهر کرمانشاه بوده، اشاره کرد و گفت: اگر یک دیدگاه ساختارمند، علمی و کارشناسی بر شهرداری کرمانشاه حاکم شود، ارتقای شاخص‌های توسعه در این کلان‌شهر و افزایش رضایتمندی مردم قابل تحقق و شدنی است.

کماندار در ادامه با اشاره به توسعه ارتباطات و فناوری و مفهوم دهکده جهانی، افزود: در عرصه مدیریت شهری نیز مرکززدایی از قدرت دولتی به سود مدیریت شهری و گذر از الگوی سنتی حکومت شهری به حکمروایی خوب شهری دو شاخص مهم برای جهانی شدن شهرها است؛ این روند ضمن تحقق رویکرد مشارکتی با کاهش فساد دولتی و افزایش نظارت عمومی همراه بوده و رقابت‌پذیری شهرها را افزایش می‌دهد.

وی گفت: تمرکززدایی به معنی واگذاری مسئولیت‌ها و اختیارات به نهادهای محلی، گامی مهم در اصلاح نظام شهرداری محسوب شده و می‌تواند چالش‌های پیش روی مدیریت شهری را به‌گونه چشمگیری کاهش دهد.

به گفته او هرچند شاخص‌های کمی و اقتصادی نقش مهمی در رتبه‌بندی شهرهای جهانی دارد، اما در مطالعات گوناگون علاوه‌بر فعالیت اقتصادی، معیارهایی چون میزبانی همایش‌ها وگردهمایی‌های فرهنگی، مذهبی و مناسبتی، سیاسی، اجتماعی، علمی، ورزشی و اقتصادی، میزان پیوستگی اجتماعی ساکنان شهرها با خارج از سرزمین مادری به کمک اینترنت و پذیرایی از گردشگران در تعیین سطح ملی و جهانی بودن شهرها هم مهم است و درمجموع، شهرهای جهانی با سه شاخص جهانی شدن اقتصاد، جهانی شدن سیاست و جهانی شدن جامعه ارزیابی می‌شوند.

   بلوار طاق‌بستان، شهر قابل زندگی در تراز جهانی

کماندار اظهار کرد: بهبود کیفیت زندگی مردم ارتباط مستقیم با مدیریت شهری و ایجاد شرایط قابل زندگی برای مردم در شهرها دارد و امروزه موضوع شهر قابل زندگی در ادبیات توسعه و پیشرفت جهانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است.

وی افزود: بر این اساس ایجاد شهری امن با درنظر گرفتن جنبه‌های گوناگون امنیت و داشتن وسایل حمل‌و‌نقل متنوع و قابل دسترس، مسکن قابل بهره‌برداری برای همه گروه‌های اجتماعی، اقتصاد رقابتی، پیاده‌مداری، آموزش، مشارکت شهروندی و تنوع فرهنگی و درنتیجه تأمین سلامت جسمی و روانی و اجتماعی شهروندان، مورد توجه قرار گرفته است.

به اعتقاد این صاحب‌نظر مدیریت شهری برای آنکه کرمانشاه به شهری قابل زندگی با درنظر گرفتن جنبه‌های گوناگون نیازهای شهروندان تبدیل شود، تغییر در نگرش نظام مدیریت شهری برنامه‌محور و فارغ از سیستم رانت و فساد، ضرورتی اساسی است و به همین دلیل برای ایجاد یک نظام مدیریت کارآمد شهری، کنار هم قرار دادن مجموعه‌ای از تخصص‌های معماری و شهرسازی، حوزه‌های گوناگون مهندسی و مدیریت و نیز حقوق و جامعه‌شناسی و روانشناسی، سیاست و روابط بین‌الملل و رشته‌های دیگر الزامی است.

عضو انجمن علمی توسعه روستایی ایران و نماینده انجمن در استان کرمانشاه اضافه کرد: عدم توجه به فرهنگ و نیازهای هر جامعه مبتنی بر واقعیت، سیاست‌های نولیبرال و سرمایه‌داری لجام‌گسیخته با تشدید نابرابری‌های اقتصادی- اجتماعی، بنیان‌های توسعه را نه‌فقط در شهر کرمانشاه که در کل کشور مورد تهدید قرار داده؛ به همین دلیل عدالت‌گرایی و ترویج آن با خردورزی و بهره‌گیری از تجارب موفق جهانی امری بدیهی است.

وی تأکید کرد: طراحی و اجرای الگویی از مدیریت شهری که هم الزام‌های توسعه را درنظر داشته باشد و هم ضرورت‌های عدالت‌گرایی را مورد غفلت قرار ندهد، نیاز مبرم کنونی شهر کرمانشاه است.

عضو خانه نخبگان بسیج کرمانشاه همچنین از بین بردن شکاف موجود در میان نظام مدیریت شهری در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور را ضرورتی اساسی دانست و گفت: با تحکیم حکم‌روایی خوب شهری و ترویج شفافیت در تمام ارکان به‌خصوص حوزه مالی مدیران و پاسخگویی در مدیریت شهری و به‌ویژه اعمال قانون در همه سطوح و امور این عرصه، راه برای ارتقای کمی و کیفی مردم کرمانشاه هموار می‌شود.

این فعال فرهنگی- اجتماعی اضافه کرد: به‌کارگیری زنان، جوانان و نخبگان در عرصه مدیریت شهری، تأمین اهداف مورد اشاره برای تبدیل کرمانشاه به شهری قابل زندگی را ساده‌تر خواهد کرد که می‌توان با افزایش مدیران شهری از زنان و جوانان تا 40 درصد در یک دوره چهارساله، برنامه رشد و توسعه پایدار شهر کرمانشاه را شتاب بخشید.

   چشم‌انداز شهر کرمانشاه

این صاحب‌نظر مدیریت شهری بر ضرورت بازآفرینی نقش و سازوکارهای شهرداری برای دستیابی به اهداف متعالی تأکید و اظهار کرد: نتیجه این بازآفرینی و پویایی، شهرداری کنش‌یار، مشتری‌مدار، نتیجه‌مدار، آینده‌نگر، مشارکت‌جو، غیر‌ متمرکز، پاسخگو، کارآ، اثربخش، انعطاف‌پذیر، توان‌افزا، اعتماد‌آفرین و چابک خواهد بود که کرمانشاه را شهری برای همه اقوام، شهر اول منطقه غرب کشور در مؤلفه گردشگری، شهری در تراز ملی و جهانی برای زندگی با داشتن زیرساخت متناسب توسعه‌ای و هوشمند خواهد کرد و سبب بهبود و متعادل‌سازی سرانه‌های شهری، کاهش فقر فرهنگی- شهری و رشد اقتصادی سبب گسترش شهر و نیز جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی خواهد شد.

به اعتقاد کماندار، معیار همه فعالیت‌های شهرداری باید رضایتمندی مردم باشد، زیرا شهر متعلق به مردم است و از این نگاه الگوی توسعه انسانی در شهر باید مبتنی بر رضایت اجتماعی باشد.

شناسه خبر 45043