شناسه خبر:45168
1400/6/9 09:35:35

سپهرغرب، گروه خبر: درحالی‌که لرستان یکی از استان‌هایی است که سهم خوبی از تولیدات کشاورزی دارد به ویژه در زمینه تولید حبوبات اما متاسفانه ضریب مکانیزاسیون به ویژه در حوزه حبوبات مناسب نیست.

به گفته کارشناسان توسعه مکانیزاسیون در کشاورزی علاوه بر افزایش بهره‌وری کاهش هزینه تولید و در نهایت کاهش قیمت محصولات کشاورزی را به دنبال دارد، این در حالی است که در استان به ویژه در بخش حبوبات توجه چندانی به این موضوع نشده است.

تمام دنیا و کشورهای پیشرفته به سمت کشت مکانیزه رفته‌اند و کشاورزی را اقتصادی کرد‌ه‌اند اما متاسفانه به دلیل دست خالی کشاورزان و خرده مالکی بودن اراضی در استان اقدام چندانی انجام نشده است، با وجود اینکه لرستان قطب تولید حبوبات در کشاورزی است اما کاشت، داشت و برداشت حبوبات همچنان سنتی است.

از طرفی گرانی وسایل مکانیزه سبب شده تا کشاورزان ازشیوه‌های سنتی در کشاورزی استفاده کنند که این موضوع علاوه بر بهره‌وری کمتر باعث فرسایش خاک و هدررفت آب می‌شود.

با وجود اینکه سازمان جهاد کشاورزی لرستان تسهیلاتی به کشاورزان پرداخت می‌کند اما همچنان افزایش قیمت ادورات را شاهد هستیم، نکته دیگر در بخش مکانیزاسیون بالا بودن عمر ادوات و ماشین آلات کشاورزی است.

به اعتقاد کارشناسان و صاحب نظران، کشاورزی در لرستان با مکانیزه شدن فرسنگ‌ها فاصله دارد و بسیاری از کشاورزان مناطق مختلف استان نتوانسته‌اند به دلایل مختلف آن گونه که باید و شاید از مزیت‌های طرح‌های توسعه کشاورزی استفاده کنند.

  لزوم مکانیزاسیون و افزیش بهره‌وری محصولات کشاورزی

یک کارشناس کشاورزی کشاورزی می‌گوید: مکانیزاسیون عامل اساسی و تاثیرگذار بر تولید و صادرات محصولات کشاورزی است، افزایش تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح و بهبود کیفیت محصولات و جلب اعتماد بازار تنها درسایه مجهز شدن به وسایل و امکانات پیشرفته و به موازات آن تقویت مدیریت‌ها امکان پذیر است.

به گفته خدیجه احمدی کاربرد فناوری‌های نوین می‌تواند ضمن افزایش تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح موجب کاهش هزینه‌های تولید و در نهایت منجر به کاهش قیمت تمام شده شود، این موضوع رضایتمندی کشاورزان و مردم را به دنبال دارد.

  قیمت بالای ادوات کشاورزی

وی می‌افزاید: با وجود اهمیت کشت مکانیزه اما همچنان شاهد هستیم که غالب کشاورزی در استان به ویژه در بخش حبوبات سنتی است و همین موضوع سبب شده کشاورزان آنطور که باید و شاید درآمد چندانی نداشته باشند.

این کارشناس کشاورزی بالا بودن قیمت ادوات کشاورزی همچنین خرد بودن اراضی کشاورزی را از مواردی عنوان می‌کند که باعث شده کشت مکانیزه مورد توجه قرارنگیرد.

وی بیان می‌کند: نکته دیگر اینکه متاسفانه عمر مفید ادوات کشاورزی در لرستان بالای ده سال است، این درحالی است که در دنیا این رقم پایین تر است.

احمدی خاطر نشان می‌کند: در صورت وجود ادوات کشاورزی باید مراکز آزمایش و ارزیابی ادوات کشاورزی در هر استان یا منطقه تحت نظر کارشناسان مجرب ایجاد و بر تولیدات ادوات کشاورزی به طور مستقیم نظارت داشته باشند تا کاربران ماشین‌ها به استفاده از ادوات هر چه بیشتر راغب شده و زمینه توسعه مکانیزاسیون فراهم شود.

  مکانیزاسیون در بخش حبوبات نداریم

رییس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه برای توسعه مکانیزاسیون سه شاخص وجود دارد، می‌گوید: برای ارزیابی مکانیزاسیون در هر منطقه و کشوری سه شاخص درجه، ضریب و ظرفیت‌ها تاثیرگذار است، درجه به ادوات دنباله بر برمی‌گردد و ضریب بحث توان است توان در کشاورزی تراکتور و کمباین مواردی که مولد توان هستند.

مجتبی صفایی نژاد می‌افزاید: در لرستان 76/1 اسب بخار در هر هکتار توان داریم، نرم کشوری 85/1 یعنی تقریبا یک دهم نسبت به نرم کشوری پایین تر هستیم، اما در مجموع ظرف یک تا دو سال آینده با توجه به اعتباراتی که در استان داریم به نرم کشوری خواهیم رسید.

وی ادامه می‌دهد: امسال در مرحله اول بالای 300 دستگاه تراکتور به استان اختصاص داده شده است و احتمالا در نیمه دوم هم همین میزان به بخش کشاورزی اختصاص داده شود.

رییس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی لرستان می‌گوید: به طور متوسط درجه مکانیزاسیون محصولات در استان خوب است به جز حبوبات که با وجود یک صد هزارهکتار سطح زیر کشت نخود ادواتی نداریم با اینکه قطب تولید کننده حبوبات به ویژه نخود هستیم.

صفایی نژاد می‌افزاید: به دلیل اینکه لرستان و کرمانشاه رتبه اول و دوم تولید حبوبات را دارند اما متاسفانه صنایع کشاورزی تولید کننده کشاورزی در استان نداریم، بیشتر تولید کنندگان ادوات کشاورزی در استان‌های خراسان، اصفهان و همدان هستند بنابراین بیشتر به سمت کشت‌هایی می‌روند که نیازمندی خودشان است.

وی تاکید می‌کند: باید در استان به فکر توسعه صنایع جانبی و تولیدی باشیم، کشت نخود چون پا کوتاه است در دنیا روی این کار نکرده‌اند و ما حتی با برداشت هم مشکل داریم.

رییس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه صنعت ما به شکلی پیش برود که خودمان بومی سازی کنیم یعنی ادوات کاشت، داشت وبرداشت مخصوص منطقه باشد، عنوان می‌کند: پیش بینی ما این است که می‌توانیم نخود را به عنوان یک محصول استراتژیک مکانیزه کنیم.

صفایی نژاد خاطر نشان می‌کند: برنامه این است که در آینده تسهیلات مکانیزاسیون و جهت گیری مدیریتی به سمت توسعه و افزایش درجه مکانیزاسیون برویم.

به گفته این مسوول نوع مدیریت و خرده بودن اراضی کشاورزی از دلایلی است که سبب شده کشاورزان رغبتی برای مکانیزه کردن اراضی خود نداشته باشند.

  مکانیزاسیون؛ موتور محرکه کشاورزی

وی با اشاره به اینکه مکانیزاسیون نقش موتور محرکه کشاورزی است، عنوان می‌کند: یعنی اگر کشاورزی مکانیزاسیون نباشد این بخش به خوبی پیش نمی‌رود به تعبیری مکانیزاسیون آچار فرانسه بخش کشاورزی است.

صفایی نژاد در خصوص بالا بودن قیمت ادوات کشاورزی نیز توضیح می‌دهد: از سال 92 تاکنون خط اعتبار ویژه مکانیزاسیون در سازمان جهاد کشاورزی ایجاد شده که تسهیلات بارانه دار پانزده درصدی را به کشاورزان پرداخت می‌کند.

شناسه خبر 45168