شناسه خبر:45315
1400/6/11 10:58:33
عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان بیان کرد:

وابستگی به نهاده، سد راه تولید پایدار در صنعت دامپروری

سپهرغرب، گروه خبر: عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان با بیان اینکه تهیه علوفه برای دام از چالش‌های مهم است، گفت: یکی از معضلات بسیار اساسی در شرایط فعلی کشور، بحث تأمین علوفه دامی است.

تأمین نهاده دامی از مسائل و معضلات روزافزونی بوده که به‌طور خاص در سال‌های اخیر بهره‌برداران حوزه دام و طیور را با مشکل مواجه کرده است.

حجم چشم‌گیری از نیاز کشور به خوراک دام از طریق واردات تأمین می‌شود و در این میان نوسانات ارز، مشکلات حمل‌ونقل از بنادر جنوبی، افزایش هزینه‌های جانبی و نهایتاً گران تمام شدن نرخ این نهاده‌ها بر شدت این مسئله افزوده است.

هم‌اکنون نیز در شرایط خشک‌سالی قرار داریم و دامداران مجبور به فروش دام خود با قیمت ارزان هستند، چراکه درصورت نگه‌داری، متحمل هزینه‌های هنگفتی خواهند شد.

اگر هدف ما تولید پایدار در صنعت دام‌پروری است، باید نیاز به واردات خوراک آن به حداقل ممکن برسد و این مهم تنها با تولید داخل محقق خواهد شد، بنابراین استفاده از راهکارهای علمی و تخصصی جهت خودکفایی، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

* تأمین علوفه دام در کشور مستلزم عزم جدی است

در این رابطه طهماسب حسین‌پور، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان اظهار کرد: یکی از معضلات بسیار اساسی در شرایط فعلی کشور، بحث تأمین علوفه دامی است.

وی با بیان اینکه تهیه علوفه برای دام از چالش‌های مهم است، افزود: در همین خصوص سالانه حدود 9 میلیون تُن ذرت دانه‌ای و 14 میلیون تُن انواع خوراک دام به کشور وارد می‌شود.

حسین‌پور سطح اراضی آیش استان را 60 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: این زمین‌ها به‌صورت نکاشت باقی می‌مانند و نه‌تنها زمینه فرسایش آن‌ها فراهم آمده، بلکه هیچ سودی برای کشاورز و بهره‌بردار نیز ندارند.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان بیان کرد: براساس نتایج علمی به‌دست‌آمده می‌توانیم با کاشت گیاهان علوفه‌ای به‌خصوص مخلوط ماشک و جو در حداقل 10 هزار هکتار از این اراضی، بخش چشم‌گیر نیازمان را تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه از هر هکتار می‌توانیم حدود چهار تُن علوفه خشک تولید کنیم، اضافه کرد: اگر 10 هزار هکتار کاشت شود، قسمت اعظمی از نیاز کشور به علوفه تأمین می‌شود و تحقق این مهم تنها مستلزم عزم جدی مسئولان امر است.

حسین‌پور با اشاره به اقداماتی که در این زمینه صورت پذیرفته است، گفت: طی سال جاری کارهایی انجام داده‌ایم و در استان حدود یک‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کاشت علوفه اختصاص یافته است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان با بیان آنکه این مقدار عرصه محدود است و حداقل باید هرسال 10 هزار هکتار به زیر کشت این گیاهان برود، افزود: تنها با این کار است که می‌توان تحولی در تأمین علوفه کشور و استان ایجاد کرد.

وی عنوان کرد: اگر پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده را بتوانیم صحیح پیاده‌سازی کنیم، طی بازه زمانی پنج سال آینده حدود 30 هزار هکتار زمین آیش کشاورزی استان را به این مهم اختصاص می‌دهیم و مشکلی ایجاد نخواهد شد.

حسین‌پور ادامه داد: همچنین علاوه‌بر افزایش درآمد برای کشاورزان و بهره‌برداران و تأمین علوفه مورد نیاز کشور، به‌علت استفاده از خانواده لِگوم‌ها سبب حاصلخیزی و افزایش ماده آلی خاک می‌شویم که عامل بسیار مهمی در پایداری تولید و جلوگیری از فرسایش خاک است.

شناسه خبر 45315