شناسه خبر:45490
1400/6/15 10:49:42
برگزاری سمپوزیوم ملی مداخله در بحران با تأکید بر خودکشی در دانشگاه اسدآباد؛

دانشگاه‌های نسل چهارم دغدغه اجتماعی و جامعه دارند

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌های نسل چهارم جامعه‌محور دغدغه اجتماعی و جامعه دارند و محدود به فضا و موقعیت خاص نیستند.

مجید صفارنیا یکشنبه 14 شهریورماه در سمپوزیوم ملی مداخله در بحران با تأکید بر خودکشی که به میزبانی دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی با همکاری دفتر مشاوره سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشکده علوم پزشکی اسدآباد به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه‌های نسل چهارم یک رویکرد جدید در تعاملات و توسعه محلی منطقه‌ای درپیش گرفته‌اند و از فرصت‌ها استفاده می‌کنند که دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی نیز به‌عنوان یک دانشگاه جامعه‌محور با مأموریت علوم انسانی از این امر مستثنا نیست.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه سیدجمال با حجم کم دانشجو در مقیاس دانشگاه‌های 25 هزار نفره به میدان آمده و نقش دانشگاهی خود در ارتباط به جامعه را ایفا می‌کند که این امر قابل تحسین است.

صفارنیا با تأکید بر اینکه برای برگزاری این سمپوزیوم فکرها و اندیشه‌های بسیاری شده است، ادامه داد: دغدغه‌مندی دانشگاه سیدجمال به بحث آسیب اجتماعی خودکشی یکی از دلایل برگزاری این سمپوزیوم بوده که امیدواریم در این سمپوزیوم به یک نسخه کاربردی بتوان رسید و از آن به‌عنوان یک الگو استفاده کرد.

رئیس انجمن روانشناسی ایران با بیان اینکه دانشگاه‌های جامعه‌محور محدود به فضا و موقعیت خاص نیستند، افزود: دانشگاه‌های جامعه‌محور متمرکز به محیط‌های محلی شده و سیاست‌های محلی را بررسی و تحلیل و مدیریت می‌کنند، ضمن اینکه دانشگاه سیدجمال یک نقش نهادی خدمت‌گزار به جامعه را ایفا می‌کند.

صفارنیا با اشاره به اینکه دانشگاه‌های جامعه‌محور در حول سه محور دانشگاه، دولت و جامعه نقش‌آفرینی و فعالیت دارند، بیان کرد: دانشگاه‌های نسل اول دانشگاه‌های آموزشی، دانشگاه‌های نسل دوم دانشگاه‌های پژوهش‌محور همراه با تولید دانش، دانشگاه‌های نسل سوم پژوهش‌محور همراه با تولید دانش و کارآفرینی به‌شمار می‌روند، اما دانشگاه نسل چهارم به‌عنوان دانشگاه جامعه‌محور علاوه‌بر پژوهش، آموزش و کارآفرینی دغدغه اجتماعی و جامعه نیز دارد.

وی در ادامه با تأکید بر آموزش سواد سلامت، یادآور شد: نتیجه این سمپوزیوم می‌تواند به‌عنوان یک نسخه نهایی تدوین و به‌عنوان یک مدل و الگو برای دیگر دانشگاه‌های جامعه‌محور در کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد، ضمن اینکه از اساتید و متخصصان امر در این سمپوزیوم درخواست شده است که تمام تخصص خود را به‌کار گیرند.

در این سمپوزیوم دوروزه در روز اول نشست‌های تخصصی برگزار شد و در روز دوم با هدف آگاه‌سازی مردم و گروه‌های اجتماعی، کارگاه‌های تخصصی به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

گفتنی است؛ خروجی این سمپوزیم و جمع‌بندی مباحث علمی طرحشده توسط صاحب‌نظران، در یک بسته توصیه‌های سیاستی آماده خواهد شد که این بسته توصیه‌ای نقشه راه مسئولین ذی‌ربط در حوزه‌های مختلف طی چندسال آینده خواهد بود تا برنامه‌های کاملاً علمی و روشنی را در راستای پیشگیری از خودکشی به اجرا دربیاورند. به معنای دیگر پایان سمپوزیوم و دستاوردهای علمی آن آغازی بر فعالیت‌های علمی و کاربردی برای پیشگیری از خودکشی در شهرستان اسدآباد خواهد بود.

شناسه خبر 45490