شناسه خبر:45623
1400/6/18 09:48:26

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: در سال زراعی جاری 230 هکتار به کشت گیاهان دارویی شهرستان افزوده شده است.

کریم حاج‌باباعلی روز گذشته اظهار کرد: شهرستان نهاوند یکی از مراکز اصلی کشت گیاهان دارویی در سطح استان است و سالانه ده‌ها نوع گیاه دارویی به‌صورت طبیعی و دست‌کاشت در آن تولید می‌شود.

وی افزود: با استقبال خوب کشاورزان ستاد گذشته نزدیک به 20 گونه گیاه دارویی مانند کاسنی، گل همیشه‌بهار، مرزنجوش، اسطوخودوس، مریم‌گلی، موسیر، سیر، بادرنجبویه، به‌لیمو، رازیانه و ارزن در سطح بیش از 72 هکتار از مزارع این شهرستان کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند ابراز کرد: با توجه به درآمدزایی و نقش گیاهان دارویی در اشتغال‌زایی کشاورزان منطقه، امسال 230 هکتار به مجموعه زمین‌های زیر کشت این گیاهان افزوده شد که البته کشاورزان هم استقبال خوبی از آن به‌عمل آورده‌اند.

وی درخصوص جایگاه نهاوند در زمینه کشت گیاهان دارویی گفت: اگرچه ممکن است بعضی شهرهای استان در زمینه کشت خاصی از گیاهان دارویی مقام نخست را داشته باشند، اما شهرستان نهاوند هم به‌لحاظ تنوع و هم به‌لحاظ سطح زیر کشت مقام نخست را در سطح استان دارا است.

حاج‌باباعلی درخصوص کشت گشنیز ابراز کرد: این محصول منحصربه‌فردترین گیاه دارویی است که در این شهرستان کشت می‌شود و درحال حاضر 90 درصد مجموع محصول تولیدی استان و بیش از 50 درصد تولید کشور مربوط به نهاوند است.

وی افزود: گل‌ محمدی و زعفران دو نوع دیگر از گیاهان دارویی است که در این شهرستان کاشته می‌شود و بیش از 13 هکتار از اراضی کشاورزی به زعفران اختصاص دارد که سالانه حدود 80 کیلو محصول از آن برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند اذعان کرد: گل‌ محمدی نیز در 13 هکتار از اراضی نهاوند کشت می‌شود که سالانه دو هزار و 600 کیلوگرم گل و حدود 33 هزار لیتر گلاب از آن به‌دست می‌آید.

وی در زمینه ایجاد کارخانه فرآوری گیاهان دارویی گفت: به‌منظور جلوگیری از خام‌فروشی و ارزآوری محصولات کشاورزی طرح ایجاد کارخانه تهیه اسانس گشنیز در نهاوند آماده و به وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده است.

شناسه خبر 45623