شناسه خبر:47662
1400/8/9 09:33:08
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی:

1500 ژنوتیپ بذر لوبیا در مرکز تحقیقات استان مرکزی ذخیره شد

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: یک‌هزار و 500 ژنوتیپ بذر لوبیا برای مقابله با تهدیدها و کاهش آستانه آسیب‌پذیری بخش کشاورزی کشور در بانک ژن این مرکز ذخیره شد.

«غلامرضا گودرزی» روز شنبه افزود: ایجاد کلکسیون انار کشور در پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه با 790 ژنوتیپ از انارهای بومی و تجاری و نگهداری 9 هزار نمونه گیاهی در قالب یک‌هزار و 358 گونه گیاهی از دیگر اقدامات امسال این مرکز تحقیقات برای مقابله با تهدیدها و کاهش آستانه آسیب‌پذیری بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: نگهداری 472 جنس و 81 تیره گیاهی شناسایی‌شده در استان مرکزی در هرباریوم مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی و ایجاد غنی‌ترین کلکسیون گیاهان داوریی غرب کشور در ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی علی‌آباد اراک، از دیگر اقدامات برای مقابله با آسیب خشک‌سالی است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ایجاد خزانه تولید قلمه‌های برتر صنوبر استان، اجرای طرح‌های تحقیقاتی غنی‌سازی ضایعات کشاورزی با گاز آمونیاک برای تعلیف دام در شرایط موجود علوفه کشور، طرح الگویی سامان‌دهی خشکرودها برای استحصال آب و ایجاد عرصه‌های تولید گیاهی از دیگر فعالیت‌های مهم این مرکز است.

گودرزی گفت: معرفی و تولید بیش از 12 رقم لوبیا مقاوم به کم‌آبی، آفات و بیماری‌ها، همکاری در معرفی ارقام جدید گندم، جو آبی و دیم با عملکرد بالا و مقاوم به تنش‌های زیستی و غیر زیستی، ازجمله برنامه‌هایی بوده که این مرکز انجام داده است.

وی ضمن گرامیداشت هشتم آبان‌ماه سالروز صدور فرمان مبارک مقام معظم رهبری برای تشکیل سازمان پدافند غیر عامل که به‌عنوان «روز پدافند غیر عامل» نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: پدافند غیر عامل در بخش کشاورزی به مجموعه اقدامات پیشگیرانه در حوزه دام و گیاه است که با اجرای آن می‌توان قدرت اثر تهدیدات احتمالی را به حداقل رساند و آستانه آسیب‌پذیری بخش کشاورزی را افزایش و میزان خسارات و تلفات احتمالی ناشی از تهدیدات را به حداقل ممکن تقلیل داد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: منابع ژنتیکی ازجمله منابع پایه بخش کشاورزی بوده و میزان و پایداری تولیدات کشاورزی در گرو حفاظت و بهره‌برداری پایدار از این منابع ارزشمند است.

گودرزی خاطرنشان کرد: در کشورهایی همانند ایران که با محدویت آب، خاک زراعی و تنش‌های شدید محیطی روبه‌رو است، این ذخایر ارزشمند علاوه‌بر ایفای نقش کلیدی در افزایش و پایداری تولید در حفاظت منابع آب، خاک و محیط‌زیست نیز نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: ایران اسلامی ازجمله غنی‌ترین کشورهای دنیا ازنظر منابع ژنتیکی گیاهی است که حفاظت و صیانت از این منابع پایه‌ای و ظرفیت‌سازی در بهره‌برداری بهینه از آن برای شکوفایی اقتصاد ملی، امنیت غذایی و افزایش سطح درآمد روستاییان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال 62 و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال 72 به بهره‌برداری رسید که با ادغام وارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال 79 با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال 94 با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت می‌کند.

این مرکز دارای بخش‌های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی فراهم کرده است.

دو ایستگاه از این ایستگاه‌ها به‌صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی‌آباد، علوم دامی فدک، آبخوان داری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) به‌صورت استانی فعالیت می‌کنند.

شناسه خبر 47662