شناسه خبر:47785
1400/8/11 10:04:45

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: با امضای سند، طرح مرتعداری سه روستای غلامعلی، قاطراولن و بادکوه شهرستان رزن به مساحت یک‌هزار و 353 هکتار به نمایندگان مرتعداران و بهره‌برداران این مرتع احاله مدیریت شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، اسفندیار خزایی در حاشیه امضای این طرح گفت: یکی از اولویت‌های سازمانی ما مدیریت و حفاظت اصولی از مراتع است، زیرا تا زمانی که مشارکت مردم و بهره‌برداران را داشته باشیم، مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دچار مشکل نمی‌شود.

خزایی افزود: بدون تردید مردم و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی مهم‌ترین و مؤثرترین نقش را در حفاظت از مراتع به عهده دارند و در راستای اجرای طرح (1400143) سازمان جنگل‌ها و به‌منظور حفاظت، صیانت و احیای مراتع، احاله مدیریت طرح مرتعداری این شهرستان در دستور کار قرار گرفت و در این مرحله یک‌هزار و 353 هکتار از مراتع این شهرستان با تنظیم اسناد قراردادی در دفترخانه رسمی شماره 57 رزن به نماینده مرتعداران این منطقه احاله مدیریت شد.

وی تأکید کرد: براساس اطلاعیه دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تمامی دارندگان پروانه چرا تا پایان سال 1400 باید طرح مرتعداری تهیه کنند، در غیر این صورت پروانه مرتعداری و چرای دام آن‌ها که به‌صورت موقت و یک‌ساله صادر شده، باطل می‌شود و حق بهره‌برداری از مراتع را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح‌های مرتع‌داری به کاهش تخریب و مدیریت بهینه و پایدار مراتع منجر می‌شود، اضافه کرد: اجرای این طرح‌ها سبب افزایش تولید، حفظ و احیای مراتع، درآمد بیشتر و بهبود معیشت بهره‌برداران محلی می‌‌شود.

خزایی گفت: طرح مرتعداری سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که بهره‌برداران، دامداران و مرتعداران می‌توانند علاوه‌بر کار دامداری خود در مراتع، به سایر فعالیت‌های اقتصادی در زمینه کشاورزی و غیر کشاورزی نیز بپردازند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: دامداران با تهیه و ارائه طرح مرتعداری علاوه‌بر اعتبار بخشیدن بیشتر به پروانه چرای دام خود، می‌توانند اقدام به استعدادیابی و شناسایی ظرفیت‌های اراضی ملی و مراتع روستا کنند تا در قالب طرح مرتعداری به مرحله اجرا گذاشته شود.

خزایی تصریح کرد: بهره‌برداران در طرح مرتعداری می‌توانند در قالب فعالیت‌های مشارکتی و اقتصادی، پرورش طیور و آبزیان، بوم‌گردی و گردشگری، زنبورداری، پرواربندی و پرورش دام اقدام کرده و در این راستا به حفظ و توسعه مراتع نیز به منابع طبیعی کمک شایانی بکنند.

قرارداد احاله مدیریت طرح‌های مرتعداری سه روستای غلامعلی، قاطر اولن و بادکوه شهرستان رزن در دفترخانه اسناد رسمی منعقد شد.

نزدیک به نیمی از مجموع مساحت استان همدان را عرصه‌های منابع ملی شامل جنگل‌ها، مراتع، اراضی جنگلی و ذخیره‌گاه‌های جنگلی تشکیل می‌دهند.

شناسه خبر 47785