شناسه خبر:47948
1400/8/15 09:15:21

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت که یک میلیون و 100 هزار هکتار از اراضی این استان مستعد اجرای عملیات آبخیزداری بوده که تاکنون طرح مطالعاتی آن در سطح 690 هزار هکتار از این اراضی انجام شده است.

«اسفندیار خزایی» روز پنج‌شنبه افزود: 320 هزار هکتار عملیات آبخیزداری تاکنون در استان همدان اجرا شده که این طرح‌ها منجر به کنترل 86 میلیون متر مکعب روان‌آب در سطح اراضی استان شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال به‌علت کاهش بارندگی‌ها کنترل روان‌آب‌ها به 40 میلیون متر مکعب کاهش یافته است، اظهار کرد: با اجرای هر یک هکتار عملیات آبخیزداری سالیانه 270 متر مکعب روان‌آب کنترل و 81 متر مکعب آب استحصال می‌شود، ضمن اینکه این امر موجب تغذیه سفره‌های زیرزمینی، افزایش آب چاه‌های کشاورزی، آشامیدنی و چشمه و قنوات نیز می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان حفظ منابع پایه آب و خاک برای جلوگیری از بروز سیلاب، رسوب و فرسایش، جلوگیری از هدررفت آب، کنترل آب‌های جاری و سیلاب‌ها و نفوذ آن‌ها به خاک را از دیگر مزایای اجرای پروژه‌های آبخیزداری عنوان کرد.

به گفته خزایی اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در استان همدان در سال‌های اخیر با توجه به اعتبارات صندوق توسعه ملی، رشد و پیشرفت قابل توجهی داشته است.

وی با اشاره به لزوم حفظ و صیانت از منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع، تصریح کرد: درخت یکی از نمادهای منابع طبیعی است و از منظر اسلام نیز درختکاری به‌عنوان یک اقدام خداپسندانه بوده که باید فرهنگ‌سازی و ترویج شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: افزون‌بر سه هزار هکتار جنگل‌کاری شامل زراعت چوب و توسعه جنگل با بذر و نهال طی دو سال گذشته (97 تا 99) در این استان انجام شده، چراکه فراگیر شدن کاشت درخت مانع از بروز خسارت به جنگل‌ها و مراتع می‌شود.

وی با تأکید بر حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از 905 هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی استان همدان، افزود: چرای بیش از ظرفیت دام در مراتع یکی از عوامل اصلی تخریب مراتع است که تداوم این روند توان اکولوژیکی مرتع را نیز به‌شدت کاهش می‌دهد.

خزایی با اشاره به 822 هزار هکتار وسعت مراتع استان همدان شامل اراضی با وضعیت خوب تا متوسط، بوته‌زارها با وضعیت متوسط تا ضعیف و مراتع کویری و بیابانی با وضعیت ضعیف تا خیلی ضعیف، گفت: ظرفیت مراتع استان در شرایط مطلوب بودن وضعیت علوفه، تعلیف حدود 550 هزار واحد دامی است؛ درحالی که میزان واحد دامی حاضر در مراتع استان بیش از سه برابر این رقم تخمین زده می‌شود.

خزایی تصریح کرد: به‌طور متوسط طی سال‌های 97 تا 99 نزدیک به 6 هزار هکتار عملیات احیا و اصلاح مراتع شامل بذرکاری، کودپاشی، کپه‌کاری و بوته‌کاری در سطح مراتع و اراضی استان همدان انجام شده است.

شناسه خبر 47948