شناسه خبر:48134
1400/8/18 09:29:25

سپهرغرب، گروه خبر: کشاورزان ایلامی خسارت‌دیده از خشک‌سالی در انتظار امهال تسهیلات هستند، طبق گفته مسئولان هنوز شیوه نامه‌ها ابلاغ نشده است.

کشاورزان استان ایلام طی سال گذشته و امسال به دلیل خشک‌سالی با افت تولید محصولات خود مواجه و بسیاری از کشاورزان هم دچار خسارت‌های زیادی شدند.

استان ایلام دارای 350 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که به دلیل اینکه بیشتر این اراضی دیم است، نبود بارش و خشک‌سالی ضربات سختی طی دو سال اخیر بر پیکره کشاورزی استان وارد کرده است.

برای جبران بخشی از خسارت‌های کشاورزی متأثر از خشک‌سالی قرار بود تسهیلات کشاورزان برای سال 1400 امهال شود، متأسفانه هنوز این مهم محقق نشده است.

طبق مصوبه هیئت وزیران کشاورزانی که در سال زراعی 1399 و 1400 تحت تأثیر پدیده خشک‌سالی قرار گرفتند، باید از قانون سه سال تنفس در پرداخت تسهیلات بهره‌مند شوند.

طبق آمارهای جهاد کشاورزی استان ایلام طی دو سال اخیر بیش از 850 میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی استان وارد شده است.

  درآمدی نداشته‌ایم که بتوانیم تسهیلات خود را پرداخت کنیم

یکی از کشاورزان ایلامی با اشاره به وضعیت خشک‌سالی در استان ایلام، افزود: هیچ درآمدی نداشته‌ایم که بتوانیم تسهیلات خود را پرداخت کنیم.

علی عزیزی اضافه کرد: بانک‌ها هر روز با روش‌های مختلف پیامکی و تلفنی از ما می‌خواهند هرچه زودتر تسهیلات خود را پرداخت کنیم.

وی گفت: انتظار داریم مسئولان در این زمینه کشاورزان را یاری کنند و این تسهیلات امسال امهال شود.

عزیزی بیان کرد: امهال تسهیلات را فقط در رسانه‌ها شنیده‌ایم، ولی چیزی در عمل اجرایی نشده و انتظار داریم این مصوبه دولت هرچه زودتر اجرایی شود.

  هنوز شیوه‌نامه امهال تسهیلات ابلاغ نشده است

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی ایلام نیز با اشاره به اینکه خسارت‌های زیادی به کشاورزان استان طی دو سال اخیر وارد شده است، افزود: کشاورزانی که تسهیلات دریافت کردند و سررسید اقساط آن‌ها سال 1400 است، بر اساس قانون تسهیلات آن‌ها امهال می‌شود.

همایون مظاهری بیان کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران این قانون برای استان‌هایی است که درگیر خشک‌سالی بوده‌اند و ایلام هم جزو این استان‌ها است.

وی در مورد دلایل اینکه چرا تاکنون مصوبه امهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده اجرایی نشده است، بیان کرد: هنوز شیوه‌نامه امهال تسهیلات توسط بانک مرکزی تهیه و تدوین نشده است.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی ایلام بیان کرد: بعد از تهیه و تدوین شیوه‌نامه به بانک‌های سراسر کشور ارسال می‌شود.

با توجه به مشکلات کشاورزی استان ایلام در زمینه خسارت‌های خشک‌سالی و گرفتاری آن‌ها برای پرداخت تسهیلات، باید هرچه زودتر مصوبه امهال تسهیلات تدوین شود تا کشاورزان بتوانند از این مصوبه هیئت وزیران بهره‌مند شوند.

شناسه خبر 48134