شناسه خبر:48386
1400/8/24 08:59:02

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان برای ارتقای همکاری‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، اسفندیار خزائی در جلسه تبادل تفاهم‌نامه بین اداره کل منابع طبیعی و دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی، پزشکان و پرستاران در سلامت جامعه نقش کلیدی و اساسی دارند و بدون تردید سلامت جامعه در گرو تلاش و فعالیت شبانه‌روزی تلاشگران عرصه سلامت است و ما در بیماری کرونا تلاش‌های شبانه‌روزی و بی‌شائبه این عزیزان را ارج می‌نهیم.

خزائی با یادآوری خدمتی که درخت به انسان و اکوسیستم می‌کند، گفت: هر هکتار جنگل حدود 2.5 تُن اکسیژن تولید می‌کند که این معادل مصرف اکسیژن 10 نفر طی یک سال است.

وی تصریح کرد: هوای پاک برای بیماران لازم بوده و نیاز جامعه کنونی ما کاشت نهال و توسعه درخت‌کاری است و در این راستا باید حرکتی جهادی و فراگیر داشته باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: امروزه ناگفته پیدا است با وضعیتی که در محیط‌های شهری داریم، ازنظر تغییر اقلیم، کمی بارش و آلودگی‌هایی که در سطح شهرها وجود دارد، ناگزیر به توسعه جنگل‌کاری و ایجاد طرح‌های آبخیزداری برای حفظ آب و خاک هستیم.

وی افزود: به‌طور قطع یکی از برنامه‌های اساسی ما در زمینه سلامت جامعه تثبیت کربن است و هر هکتار جنگل به‌طور متوسط 67 تُن گردوغبار هوا را جذب می‌کند و یکی از برنامه‌‌های مهم ما ترمیم و حفظ طبیعت و تقویت پوشش گیاهی است.

به گفته خزائی دانشجویان، اساتید و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان علاوه‌بر اینکه ازلحاظ علمی قوی هستند، دارای دغدغه‌های اجتماعی و زیست‌محیطی نیز بوده و این یعنی به رسالت حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست که همان مسئولیت اجتماعی و شهروندی است، پایبند هستند.

وی افزود: بیش از 85 درصد وسعت کشور جزء منابع طبیعی است و طبیعت بکر و مستعد یکی از پتانسیل‌های ما در استان بوده و اگر به‌خوبی از این پتانسیل استفاده کنیم، بی‌شک می‌توانیم علاوه‌بر سلامت مردم و پاک‌سازی محیط‌زیست و تولید اکسیژن، بهترین و بزرگ‌ترین اشتغال‌زایی‌ها را انجام دهیم و دیگر نیازی به صنعتی شدن و آسیب رساندن به طبیعت نخواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در ادامه تصریح کرد: برپایی همایش‌ها و کنفرانس‌های مشترک در قالب این تفاهم‌نامه‌ها می‌تواند به تربیت نیروی متخصص، انگیزه دادن به دانشجویان، جامعه سلامت و خادمان انفال، کمک بسزایی داشته باشد.

خزائی اهداف انعقاد تفاهم‌نامه را استفاده از نیرو و نشاط قشر دانشگاهی در امر سازندگی، ترویج فرهنگ منابع طبیعی در بین پزشکان و پرستاران، فرهنگ‌سازی و گفتمان فرهنگی در فضای دانشگاهی، زمینه‌سازی و آشنایی با دغدغه و چالش‌های منابع طبیعی، توسعه گیاهان دارویی در طب سنتی و جذب همیاران طبیعت در استان عنوان کرد.

مدیر مشارکت‌های مردمی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در جلسه تبادل تفاهم‌نامه همکاری با اشاره به استفاده از ظرفیت استادان، دانشجویان، پزشکان و پیراپزشکان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان، اظهار کرد: ما در دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان وظیفه خود می‌دانیم که با تمام ظرفیت و امکانات موجود در خدمت استان، سازمان و هر نهاد دیگری که از ما یاری بطلبد، باشیم.

مژده شکری عنوان کرد: باید پایان‌نامه‌ها و مقالات دانشجویان به این سمت حرکت کند که در اختیار توسعه استان باشد و بتوان از آن استفاده عملی کرد و به سمت موضوعات اساسی و مشکلات استان سوق پیدا کند و بخشی از مشکلات محیط‌زیست و منابع طبیعی مرتفع شود.

شکری افزود: با امضای این تفاهم‌نامه باید به سمتی پیش برویم تا فرهنگ کاشت نهال و درخت در جامعه و در بین پزشکان به یک فرهنگ و مطالبه جدی تبدیل شود و همگان بدانند داشتن فضای سبز ون گاه کردن به طبیعت نیز نقش مهمی در سلامت جسم و روان و روح انسان‌ها دارد.

وی بیان کرد: امیدواریم که با امضای این تفاهم‌نامه دریچه‌ای به سوی کارها و پژوهش‌های مشترک باز شود و نقش مهمی در سلامت جامعه داشته باشد.

شناسه خبر 48386