شناسه خبر:48491
1400/8/26 09:22:19
ضرورت اجرای سالانه 150 هزار هکتار عملیات آبخیزداری در کرمانشاه

اعتبار قطره‌چکانی است

سپهرغرب، گروه خبر: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: باید سالانه 150 هزار هکتار از مساحت استان زیر پوشش طرح‌های آبخیزداری برود که اعتبارات سالیانه جوابگوی نیاز استان نیست.

غلامرضا چامه در جمع اصحاب رسانه درخصوص طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری استان اظهار کرد: تاکنون برای 830 هزار هکتار از مساحت 2.5 میلیون هکتاری استان کرمانشاه مطالعات تفسیری اجرای آبخیزداری انجام شده است.

وی ادامه داد: برای 500 هزار هکتار از این مساحت که مطالعات تفسیری آن انجام شده، اقدامات آبخیزداری اجرایی شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از سیل و تقویت منابع آبی را از مزایای احداث طرح‌های آبخیزداری دانست.

وی اضافه کرد: توسعه بندهای آبخیزداری جدا از اینکه مانع شکسته شدن خاک می‌شود، شرایط نفوذ آب در سفره‌های زیرزمینی و تقویت منابع آبی را فراهم می‌کند.

چامه با تأکید بر اهمیت عملیات آبخیزداری، تصریح کرد: با توجه به خشک‌سالی‌ها، سیلاب‌ها و اُفت شدید آب‌های زیرزمینی، باید برای یک‌ونیم میلیون هکتار از مساحت استان کارهای آبخیزداری و آبخوانداری انجام شود.

وی با اشاره به تعریف برنامه 10 ساله در این خصوص، گفت: باید سالانه 150 هزار هکتار از مساحت استان زیر پوشش طرح‌های آبخیزداری برود تا بتوانیم به هدف خود نزدیک بشویم.

چامه ابراز کرد: برای انجام این اقدامات سالانه 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، درحالی که اعتبارات سالیانه کمتر از 100 میلیارد تومان بوده که جوابگوی فعالیت‌های آبخیزداری نیست.

این مقام مسئول در ادامه اشاره‌ای به اولویت اصلی پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در استان کرد و گفت: در بحث سیلاب اولویت مناطق سیل‌خیز و سیل‌گیر حوزه‌های شهری و روستایی در سطح استان است و در بحث حفظ آب‌های زیرزمینی و تقویت سفره‌های زیرزمینی اولویت در انجام فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری در دشت‌ها همچون ماهیدشت، کنگاور، سنجابی، روانسر و غیره است.

شناسه خبر 48491