شناسه خبر:49082
1400/9/9 09:26:20

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل استاندارد استان همدان از صدور هفت پروانه نشان حلال برای تولیدات استان خبر داد و گفت: این محصولات در گروه مواد غذایی هستند که زمینه صادرات آن‌ها فراهم شده است.

«محمد مددی» روز دوشنبه در آیین اعطای پروانه نشان حلال به واحد تولیدی شوری و ترشیجات «صالح شفیعی» اظهار کرد: امروز هفتمین پروانه نشان حلال در صنعت کمپوت و کنسرو برای محصول کنسرو خیارشور را اعطا کردیم و امیدواریم دیگر واحدهای صنایع غذایی از این فرصت برای توسعه بازارهای فروش خود استفاده کنند.

وی گفت: محصولات تولیدی این فرآورده غذایی توانسته از آزمون‌های استاندارد 12000 سربلند شود.

مددی اضافه کرد: استاندارد 12000 قوانین اسلام به ایمنی مواد غذایی، افزودنی‌های غذایی، مواد غذایی اصلاح‌شده ژنتیکی، آنزیم‌ها، میکروارگانیسم‌ها، انبارش، ماشین‌آلات و بسته‌بندی می‌پردازد.

مدیرکل استاندارد استان همدان افزود: محصولات معرفی‌شده برای دریافت نشان حلال، در یک فرآیند دقیق توسط کارشناسان متخصص استاندارد و ناظران شرعی ارزیابی و پالایش می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه همدان ازلحاظ صدور پروانه نشان حلال در کشور پرچم‌دار است، خاطرنشان کرد: چهار محصول کشاورزی نیز درحال گذراندن مراحل کارشناسی هستند و به‌زودی پروانه نشان حلال برای آن‌ها صادر می‌شود.

مددی گفت: واحدهایی که موفق به گرفتن این نشان می‌شوند، می‌توانند در زمینه صادرات غذای حلال به کشورهای مسلمان و کشورهای غیر مسلمان فعالیت خود را توسعه بدهند.

به گفته وی براساس قانون، سازمان ملی استاندارد ایران به‌عنوان تنها مرجع رسمی اعطای نشان حلال است و این پروانه را برای برخی از واحدهای تولیدکننده متقاضی که شرایط لازم را داشته باشند، صادر می‌کند.

حلال نام مجموعه‌ای از علائم تجاری است که روی محصولات غذایی قید می‌شود و این نام برگرفته از معنی غذای حلال است که در دین اسلام آمده و به‌عنوان یک نشان جهانی از طرف کشورهای اسلامی مطرح شده و روی موادی ازجمله غذا، دارو، مواد بهداشتی و مواد آرایشی درج می‌شود.

شناسه خبر 49082