شناسه خبر:49099
1400/9/9 10:25:55

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس در همدان خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، صبح روز گذشته نشست هماهنگی اجرای پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان همدان در سالن جلسات این اداره کل با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

اسفندیار خزائی در این نشست با اشاره به اهمیت جنگل‌ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی، اظهار کرد: این طرح به‌صورت هم‌زمان در 11 استان زاگرس‌نشین از روز چهارشنبه اجرایی می‌شود که سهم همدان در این پویش مردمی 95 هکتار بذرکاری است.

وی افزود: این طرح در مسیر‌های ورودی با مناطق جنگلی و مستعد احیای پایگاه ثابت اجرا می‌شود و بذر مورد نیاز در اختیار دوستداران طبیعت و مردم قرار می‌گیرد تا در مناطق تعیین‌شده با راهنمایی کارشناسان منابع طبیعی کاشته شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ما تجربه موفقی در اجرای پروژه یک‌هزار هکتاری جنگل‌کاری در استان همدان داشته‌ایم و با توجه به اتمام طرح کاداستر (حدنگاری) اراضی ملی، اجرای این طرح مکان‌محور خواهد بود.

وی افزود: 10 شهرستان استان میزبان پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس هستند که روز چهارشنبه 10 آذرماه سال جاری آغاز می‌شود و محدود به مهلت خاصی نیست و تا پایان فصل بذرکاری و هفته منابع طبیعی سال جاری ادامه خواهد داشت.

خزائی با اشاره به نقش مهم جنگل‌های زاگرس در حفظ خاک، تولید آب و تعدیل آب‌وهوا، تولید اکسیژن و جذب گردوغبار، ابراز کرد: فشار سرزمین به طبیعت و جنگل‌های زاگرسی رو به افزایش است و یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های سازمانی ما برای کاهش این موضوع و زادآوری در جنگل‌ها توسعه طرح‌های جنگل‌کاری در استان‌های زاگرس‌نشین خواهد بود.

وی با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس اهمیت ویژه‌ای در تأمین آب و حفظ خاک دارند، گفت: این جنگل‌ها در معرض تهدیدات طبیعی و انسانی قرار دارند و چالش‌های متعددی مانند تغییر کاربری اراضی، قطع درختان، چرای بیش از حد دام، تهاجم آفات و بیماری‌ها، آتش‌سوزی‌های عمدی و غیر عمدی این جنگل‌ها را تهدید می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: پویش مردمی بذرکاری 10 آذرماه در 10 شهرستان استان همدان با مشارکت مردم، تشکل‌ها، همیاران طبیعت، بسیج سازندگی، جوامع محلی و بهره‌برداران محلی انجام خواهد شد.

خزائی هدف از اجرای این پویش را احیا و توسعه جنگل‌های زاگرس عنوان کرد و افزود: این بذر‌ها با مشارکت مردم طبیعت‌دوست استان کاشته خواهند شد و تا پایان هفته منابع طبیعی 1400 ادامه خواهد داشت.

شناسه خبر 49099