شناسه خبر:49410
1400/9/16 10:34:20

سپهرغرب، گروه جوانی: یک روانشناس بالینی با تأکید بر اینکه کودکان بیش از بزرگسالان تحت تاثیر استرس و بحران قرار می‌گیرند، به خانواده‌ها توصیه کرد، پرسش‌های کودکان در مورد کرونا را با اطلاعات متناسب با سن آنها پاسخ دهند.

طناز عاطف با تأکید بر اینکه بحران به شرایط استرس‌زایی گفته می‌شود که منابع جامعه برای گذر از آن محدود است و افراد در مقابل آن احساس خطر، درماندگی، ناتوانی و فقدان کنترل می‌کنند، خاطرنشان کرد: در این میان، کودکان مانند بزرگسالان یا حتی بیش از آنها، تحت تاثیر استرس‌ها و بحران‌ها قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی که به سر می‌بریم، ایجاد ترس از کرونا در کودکان، آنان را دچار مشکلاتی مانند اضطراب و وسواس می‌کند، افزود: این مشکلات می‌تواند با نشانه‌هایی همراه باشد که به سایر جنبه‌های زندگی کودک هم سرایت کند.

این روانشناس بالینی در مورد تاثیرات جانبی ترس از کرونا در کودکان توضیح داد: به عنوان نمونه کودکان از ترس اینکه مبادا برای اعضای خانواده اتفاقی بیافتد دچار اضطراب جدایی می‌شوند و به همین دلیل از رفتن به مدرسه امتناع می‌ورزند.

وی یادآور شد: از دیگر نشانه‌های رفتاری این کودکان، می‌توان از تحریک پذیری، پرخاشگری، اختلال در خواب، بی‌قراری و گریه، بی‌اختیاری ادرار و مدفوع، مکیدن انگشت، ناخن جویدن، تغییرات اشتها یا شستن زیاد دست‌ها و غیره نام برد که در صورت نادیده گرفتن والدین این علائم تشدید می‌شود.

عاطف وحید در مورد راهکار کاهش استرس در کودکان به والدین، توصیه کرد: برای کاهش این استرس باید از فاجعه‌سازی و بیان این لفظ که «خیلی خطرناکه، اگه رعایت نکنی همه می‌میریم» پرهیز کرد. اگر کودک زیاد سوال می‌پرسد به جای اینکه به او ‌بگویید چقدر سوال می‌پرسی، به او بگویید کنارش هستید و از او حمایت می‌کنید. در حقیقت کودک را نترسانید!

این روانشناس کودک ادامه داد: جهت آسودگی خیال، همراه کودک خود به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا با شنیدن صحبت‌های پزشک به آرامش برسد. در حقیقت اطمینان دادن به کودک در ارتباط با سلامتی خودش و شما بسیار مهم و ضروری است.

دادن اطلاعات متناسب با سن کودک، از دیگر توصیه‌های عاطف وحید به والدین بود که با اشاره به آن افزود: اگر کودک در مواقع بحرانی سوالی پرسید حتما به او اطلاعات مناسب سنش را بدهید. اما به‌طورکلی والدینی می‌توانند استرس کودک را مدیریت کنند که خودشان به عنوان الگو مدیریت استرس را بلد باشند.

شناسه خبر 49410