شناسه خبر:49770
1400/9/24 12:02:10
جانشین سابق فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان:

هیچگاه حسرت مقام نداشتم

سپهرغرب، گروه اندیشه - طاهره ترابی‌مهوش: جانشین سابق فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با تأکید بر اینکه هیچگاه حسرت مسئولیت را نخوردم اما همواره حسرت خدمت به مردم را داشتم و از خدا می‌خواهم این حسرت را از بنده سلب نکند، اذعان کرد: امیدوارم عاقبت کار به‌نحوی باشد که هیچگاه دچار حسرت مسئولیت که این‌‌روزها برخی را به سهم‌خواهی در قبال کاری که انجام دادند (به‌عنوان مثال در بحث انتخابات برخی‌ها به دولت فعلی کمک کردند و حالا به دنبال سهم‌خواهی هستند) از نظام و مدیران واداشته، نشوم.

در مراسمی که با حضور مسئولان و مدیران ارشد لشکری و کشوری مستقر در استان در سالن انصار سپاه همدان برگزار شد، با تجلیل از خدمات صادقانه و جاهدانه سردار مهدی فرجی در مدت چهار دهه فعالیت، سردار ولی‌الله بهاریان به‌عنوان جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان منصوب و معرفی شد. این خبری است که طی چند روز اخیر بارها و بارها در فضای رسانه‌ای استان اکران شده، اما نکته این است که سردار فرجی را می‌توان اسوه تلاش صادقانه در مسیر تعالی استان و کشور به‌شمار آورد؛ بر این اساس به رسم ادب در این شماره بر آن شدیم تا با وی گفت‌وگویی را داشته و از روند چهل سال مجاهدت وی گوشه‌هایی را منعکس کنیم که در ادامه می‌خوانید:

مشاور فرماندهی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با بیان اینکه بنده فعالیت خود را در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی از دوران نوجوانی آغاز کردم، گفت: دوران دبیرستان (دبیرستان علویان) با شهیدان مقصودی و جعفری در فعالیت‌های انقلابی مشارکت داشتم.

سردار مهدی فرجی افزود: پس از پیروزی انقلاب بنده از سال 59 وارد سپاه شدم؛ البته پیش از ورود به این عرصه مدت کوتاهی در کمیته امداد امام خمینی (ره) فعال بودم.

فرجی با تأکید بر اینکه پس از بروز مسائل و مشکلات امنیتی در مرزهای غربی (کردستان) در این بخش فعالیت خود را با همراهی شهید همدانی دنبال کردم، ابراز کرد: با آغاز جنگ نیز از نخستین روز تا آخرین روز در مناطق مختلف و عملیات‌های متعدد شرکت داشتم.

وی با بیان اینکه از تشکیل‌دهندگان تیپ انصارالحسین همدان نیز بوده‌ام، خاطرنشان کرد: ازجمله عملیاتی که بنده در آن شرکت داشتم فتح‌المبین، آزادسازی خرمشهر، عملیات والفجر دو، پنج و هشت و کربلای چهار و پنج را می‌توان نام برد؛ البته بنده در تمامی عملیاتی که یگان حضور داشته، شرکت کرده‌ام.

سردار فرجی با تأکید بر اینکه در اغلب عملیات بنده مسئول پشتیبانی لشکر و تیپ بودم، اذعان کرد: البته در ابتدای شکل‌گیری سپاه مدتی نیز در خدمت لشکر حضرت رسول (ص) تهران بودیم و درواقع در تشکیل این تیپ همراهی لازم را با دیگر دوستان سپاه انصار داشتیم.

وی با بیان اینکه درواقع همکاران بنده در سپاه همدان جزء بنیان‌گذاران لشکر حضرت رسول به حساب می‌آیند، ابراز کرد: در دوران دفاع مقدس چندین‌بار زخمی شدم.

   نامم جزء فهرست شهدا قرار گرفت

جانشین سابق فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان ادامه داد: حتی یک‌بار هم در عملیات کربلای پنج نام من به اشتباه در فهرست شهدا قرار گرفت.

   10 سال در نوار مرزهای غربی خدمت کردم

سردار فرجی با بیان اینکه درحال حاضر بنده جانباز 25 درصد به بالا هستم، ابراز کرد: پس از جنگ به مدت 10 سال در نوار مرزی غرب کشور (پاوه، ازگله و غیره) خدمت کردم و سپس با اتفاقاتی که در جبهه مقاومت شاهد آن بودیم، مأموریت یافتم که خدمت خود را در داخل عراق ادامه دهم و پس از آن نیز مدتی درجبهه مقاومت سوریه خدمت کردم.

وی با تأکید بر اینکه بنده از دومین روز ورودم به سپاه به سردار همدانی معرفی شدم، تشریح کرد: بنده سال‌ها با این سردار بزرگوار و دیگر دوستان همچون شهید شهبازی ارتباط نزدیک عاطفی داشتم.

جانشین سابق فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با بیان اینکه البته ارتباط بنده با شهید همدانی در موضوعات مختلف همچون کنگره هشت هزار شهید همدان، موزه دفاع مقدس همدان، جبهه مقاومت و پشتیبانی از جبهه تنگاتنگ بوده است، خاطرنشان کرد: نکته مهم اینکه سردار همدانی تیپ انصارالحسین (ع) را با دست خالی بنا نهاد.

وی با تأکید بر اینکه سردار همدانی یک فرمانده بزرگ و ارزشمند بود، تصریح کرد: درواقع توفیقی بود که بنده در برهه‌های مختلف زمانی و مکانی به‌عنوان سرباز در رکاب ایشان بودم.

سردار فرجی با اشاره به اینکه ایشان در عملیات والفجر دو بهترین فرمانده بودند، خاطرنشان کرد: درواقع هرجا که برای مجموعه انقلاب و نظام کار سخت می‌شد، از درایت سردار همدانی در آن برهه استفاده می‌شد.

جانشین سابق فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با تأکید بر اینکه بنده هیچگاه فراموش نمی‌کنم که مدیریت مدبرانه این فرمانده بزرگوار در فتنه 88 درواقع نظام را در آن بازه زمانی از خطر بزرگ احتمالی نجات داد، افزود: مهم‌تر اینکه به سلامت نیروها اهمیت زیادی می‌داد.

وی با بیان اینکه بنده در مباحثی همچون سیل، زلزله و حوادث غیر مترقبه هم حضور فعال داشته و هم سعی کردم با قبول مسئولیت کارها بهتر پیش برده شود، تشریح کرد: ازجمله این حوادث می‌توان به زلزله بم و رودبار و سرپل ذهاب و نیز سیل چندسال اخیرخوزستان، لرستان، مازندان و همدان اشاره کرد.

   ارتباط خوبی با جوانان دارم

سردار فرجی با بیان اینکه در حوزه سازندگی و آبادانی روستاها نیز دستی بر آتش داشتم، ابراز کرد: در این راستا مشوق گروه‌های جهادی بودم؛ درعین‌حال ارتباط خوبی با دانشگاه، دانشجویان و جوانان دارم.

این فرمانده عالیقدر با تأکید بر اینکه در ارتباط با جوانان به دنبال انتقال تجربیات به‌صورت صادقانه و با صراحت بوده‌ام و این مهم مرا در تعامل بیشتر با این قشر کمک شایانی کرده است، اذعان کرد: بنده به‌عنوان جانشین قرارگاه زیستی و بازرس ستاد ویژه کرونا نیز در دوران شیوع این بیماری منحوس فعال بودم.

  آبرویم را مرهون خون شهدا هستم

سردار فرجی با بیان اینکه اگر امروز آبرویی در بین مردم دارم همگی مرهون خون شهدا و لطفی است که این عزیزان به بنده ارزانی داشتند، افزود: آنچه مسلم است اینکه مردم شریف همدان مرا در مراسم تودیع شرمنده مهربانی خود کردند.

وی با اشاره به اینکه این نوع تکریم بیانگر آن است که اگر برای مردم خدمت کنی این عزیزان با وجود دشواری‌ها که امروز با آن مواجه‌اند بازهم تلاش شما را فراموش نمی‌کنند، اظهار کرد: درواقع سرباز خود را مورد لطف و محبت قرار دادند؛ به‌طوری که مردم همدان مرا بعد از 42 سال خدمت در محضر خانواده‌ام روسفید کردند و هیچ‌چیز برای بنده درحال حاضر ارزشمندتر از این نبود.

   کارهای بزرگ شهدای همدانی به نام دیگران ثبت شد

سردار فرجی در پاسخ به این سؤال که شما در روز تودیع خود در بین صحبت‌ها به این نکته اشاره کردید که چهل سال خدمت من در برابر مظلومیت سردار همدانی هیچ است منظورتان از این جمله چه بود؟ تشریح کرد: مسئله این است که سردار همدانی دست به کارهای بزرگی زد و بسیاری از آن‌ها را نیز به نتیجه رساند؛ اما یکی از خصوصیت‌های بازر این شهید بزرگوار آن بود که این کارهای بزرگ را به نام خودش تمام نمی‌کرد.

وی افزود: این عزیز بزرگوار در شرایط جنگ از فرزندان و خانواده خود دور بود، به‌نحوی که حتی در برخی موارد در بغرنج‌ترین زمان‌ها نیز امکان همراه بودن با خانواده را نداشت؛ 40 سال زندگی با شهید همدانی به بنده نشان داد که وی مظلوم‌ترین فردی است که بنده در دوران زندگی درک کردم.

سردار فرجی با تأکید بر اینکه مظلومیت وی با ترکش‌هایی که در دفاع مقدس خورد تا فعالیت‌هایی همچون برپایی صندوق عدل اسلامی (به 56 هزار نفر وامی با نیم درصد سود پرداخت کرد) که با خناسی برخی افراد کنار گذاشته شد نمود داشت، تصریح کرد: البته این مظلومیت در برخی از شهدا همچون شهید حاج‌ستار ابراهیمی در کربلای چهار هم قابل مشاهده بوده، به‌نحوی که بازهم تأکید می‌کنم 40 سال خدمت من در برابر زجری که این شهدا کشیده‌اند، هیچ است.

جانشین سابق فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با بیان اینکه شهدایی همچون شهید شکری‌پور، امیدی و مبارکی از جان خود برای آن مردم و نظام گذشتند، اذعان کرد: تنها خواسته‌ام از خدا این است که هیچگاه مرا حسرت به دل مسئولیت و مدیریت نکند.

وی با تأکید بر اینکه هیچگاه حسرت مسئولیت را نخوردم اما همواره حسرت خدمت به مردم را داشتم و از خدا می‌خواهم این حسرت را از بنده سلب نکند، ابراز کرد: امیدوارم عاقبت کار به‌نحوی باشد که هیچگاه دچار حسرت مسئولیت که این‌‌روزها برخی را به سهم‌خواهی در قبال کاری که انجام دادند (به‌عنوان مثال در بحث انتخابات برخی‌ها به دولت فعلی کمک کردند و حالا به دنبال سهم‌خواهی هستند) از نظام و مدیران واداشته، نشوم.

شناسه خبر 49770