شناسه خبر:49930
1400/9/28 09:14:45

سپهرغرب، گروه خبر: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تزریق روحیه امید، امیدآفرینی و افزایش اعتماد اجتماعی مهم‌ترین نیاز در شرایط فعلی جامعه است، چراکه دشمنان انقلاب و معاندان نظام تمام توان خود را برای از بین بردن امید مردم به‌کار گرفته‌اند.

«محمدعلی زلفی‌گل» روز شنبه در آیین گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و تکریم و معارفه رؤسای قدیم و جدید دانشگاه بوعلی‌سینا همدان افزود: دانشگاه‌ها با امیدآفرینی و ایجاد اعتماد در میان دانشجویان نقشی بی‌بدیل در تقویت اعتماد ملی و امید به آینده در راستای توسعه و پیشرفت کشور برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه امیدآفرینی برای اعتمادسازی در جامعه بسیار ضروری است، تصریح کرد: اقدامات ارزشمند و قابل توجهی طی 40 سال گذشته در کشور انجام شده، چراکه ما در ابتدای پیروزی انقلاب و در آغاز جنگ تحمیلی، توان ساخت سیم خاردار را نداشتیم، اما اکنون کشور توان تولید و ساخت تجهیزات پیشرفته ازجمله پهپاد را دارد.

زلفی‌گل با بیان اینکه باید نوع نگاهمان را تغییر بدهیم، ابراز کرد: برخی این‌همه پیشرفت انجام‌شده در کشور را نمی‌بینند و فقط ناامیدی را پمپاژ می‌کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دانشگاهیان ما افراد متدین، باتقوی و مسئولیت‌پذیری هستند که برای ارتقا و پیشرفت کشور باید به علم، ایمان و تقوا مجهز شوند، افزود: دانشگاه بوعلی‌سینا همدان زمانی فقط دو دانشکده علوم پایه و کشاورزی داشت که اکنون همگان شاهد رشد چشمگیر و مطلوب این مجموعه علمی هستیم.

وی با بیان اینکه علم امروز دنیا مدیون بوعلی‌سینا است، گفت: دانشمندان به دنبال کشف مایه حیات و ماده‌ای بودند که با آن همه‌چیز را به طلا تبدیل کنند، اما بوعلی‌سینا در کتاب «ابطال کیمیا» گفته که این روش‌ها موهوم است و شیوه تجربی نوین را ابداع کرد که باید دنبال کیمیای علم باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در دانشگاه بوعلی هیئت‌های مختلفی وجود دارد و جلسات هم‌اندیشی، قرآن و نهج‌البلاغه برگزار می‌شود و این نشان می‌دهد که همه اساتید دانشگاه‌های ما انسان‌های متدینی هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها دانش‌آموزان پُرشور و شعف را می‌پذیرند و زمینه رشد آن‌ها را فراهم می‌کنند، افزود: مدیران موفق افرادی هستند که علاوه‌بر درس خواندن در یکی از انجمن‌های علمی، اسلامی و یا فرهنگی نیز فعال بوده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان نیز گفت: وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شده تا سمت و سوی دانشگاه به طرف خردورزی برود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی اظهار کرد: تحقق تمدن اسلامی اگر بخواهد اتفاق بیفتد، لازم است حوزه و دانشگاه در کنار هم باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه وحدت اگر به معنای حضور در دانشگاه باشد قبل از انقلاب هم بود، تصریح کرد: در قرن 17 که مسئله علم مطرح شد، اگوسنت کنت که پدر پوزیتیوست‌ها است، در رأس علم، ریاضی را قرار داد و پس از آن فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و سپس جامعه‌شناسی مطرح شد و از منظر دانشگاه، علم فقط علم اثباتی است و هرم علم از ریاضیات شروع می‌شود و در قرون بعد روانشناسی را هم به علوم اضافه کردند.

وی ادامه داد: در این دوران که دانشگاه با این تفکر شکل گرفته، علوم انسانی هیچوقت جدی گرفته نشده و از اول انقلاب تنها دو وزیر علوم تحصیلات علوم انسانی داشتند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان اظهار کرد: ما اگر بخواهیم به وحدتی دست پیدا کنیم که جامعه را به سمت تمدن اسلامی پیش ببرد، باید نرم‌افزار هم داشته باشد و قطعاً توسعه و پیشرفت در عرصه‌های مختلف نیازمند اقتصاد و توسعه است؛ اما تمدن اسلامی بدون علوم انسانی پیش نمی‌رود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی واقعاً زمان‌بر است، گفت: تمدن غربی مبتنی بر هوش است، اما توسعه و پیشرفتی که مبتنی بر هوش باشد، با دانشگاهی که مبتنی بر خردورزی بوده، متفاوت است.

وی ادامه داد: هوش قوه محرکه توسعه در دنیا است و سرعت زندگی بشر مبتنی بر هوش بوده، اما کشف پدیده‌ها فارغ از اخلاق است؛ بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شده تا سمت و سوی دانشگاه به طرف خردورزی برود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان اظهار کرد: در توسعه و پیشرفت هوشی، فقر و غنا مهم نیست و آنچه در دانشگاه رخ می‌دهد، همان فرهنگ غربی است و ما انسان‌های متمدن در ساختار غربی قرار گرفتیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی در رابطه با شائبه غصبی بودن زمین حسینیه امام خمینی همدان که نماز جمعه در آن اقامه می‌شود، توضیح داد: دانشگاه بوعلی‌سینا در سال 69 زمینی داشت که در اختیار نماز جمعه قرار گرفت و طبق قرارداد قرار بوده استانداری جایگزینی به آن‌ها بدهد و آن‌ها مکلف بودند جایگزین را واگذار کنند و ارتباطی به ما ندارد.

استاندار همدان نیز شهید آیت‌الله مفتح را پیشگام وحدت بین ارزش‌های اسلامی و دانشگاه دانست و گفت: این شهید والامقام به‌عنوان یک الگو نقش مؤثری را در بیداری جامعه ایفا کرد.

«علیرضا قاسمی‌فرزاد» افزود: آیت‌الله شهیدمفتح به‌دلیل حضور فعال در حوزه و دانشگاه برای از میان بردن شکاف میان این دو نهاد، تلاشی ارزشمند و همه‌جانبه داشت و در راستای گسترش ارزش‌های الهی در میان دانشجویان و مقاومت در برابر نفوذ فرهنگ غربی، بذر ایمان و باورهای دینی را در روح و ذهن جوانان دانش‌پژوه، شکوفا کرد.

وی خاطرنشان کرد: شهیدمفتح یک عالم ربانی بود که برای مواجهه با نظام طاغوت هم‌سو با امام راحل حرکت کرد و در بیداری جامعه نقش بی‌بدیلی را ایفا کرد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه شهیدمفتح شخصیتی حوزوی بود که در علوم دانشگاهی نیز تبحر داشت، تصریح کرد: نظام ستمشاهی می‌خواست دانشگاه را با فرهنگ غربی همسو کند و یکی از دلایلی که دانشگاهیان علیه نظام طاغوت قیام کردند، دهن‌کجی نظام به فرهنگ اسلامی بود.

وی تأکید کرد: امام خمینی (ره) به همین دلیل و با توجه به شرایط دانشگاه‌ها دستور انقلاب فرهنگی را صادر کردند که این اقدام ارزشمند و تاریخی منجر به بروز تحولی شگرف در دانشگاه‌های کشور شد.

استاندار همدان گفت: انقلاب فرهنگی تحولی در دانشگاه ایجاد کرد که یکی از ثمرات ارزشمند آن حضور مؤثر و معنوی روحانیت در مراکز علمی و دانشگاهی است.

قاسمی‌فرزاد در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه بوعلی‌سینا یک مجموعه علمی کم‌نظیر و توانمند در کشور است که دو وزیر (غلامی و زلفی‌گل) را به هیئت دولت معرفی کرده است، افزود: امیدواریم این دانشگاه در علوم انسانی نیز گسترش پیدا کند تا شاهد ترویج اسلام ناب در این مجموعه ارزشمند علمی باشیم.

سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا نیز در این آیین گفت: دانشگاه باید بتواند جایگاه خودش را در پیشبرد و ارتقای اهداف جامعه تعریف کند و خیلی مناسب‌ و دقیق‌ برای تحقق این هدف در جامعه اقدام و عمل کند.

«حسین رضوان» تصریح کرد: دانشگاه باید در جهت ارتقای کشور و حل مشکلات جامعه ایفای نقش کند و جهت‌گیری آموزشی و پژوهشی دانشگاه باید همسو با حل مشکلات جامعه باشد.

وی بین‌المللی کردن دانشگاه بوعلی‌سینا را یکی از اهداف پیش روی این نهاد برشمرد و گفت: با تحقق این هدف سطح دانشگاه به‌مراتب ارتقا یافته و حضور هر دانشجوی خارجی به‌واقع سفیری برای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

شناسه خبر 49930