شناسه خبر:50099
1400/10/1 12:51:20

اجرای طرح کشت قراردادی یکی از راهکارها جهت حل مشکل کشاورزانی است که سال‌هاست با مشکلات بسیاری از قبیل گرانی نهاده‌های کشاورزی، کودهای شیمایی و... مواجه‌ است.

طی ماه‌های گذشته مسئولان اقدام به اجرایی کردن طرح کشت قراردادی به منظور کمک به کشاورزان و کاهش هزینه‌های آنان کرده‌اند.

حذف واسطه‌گری و دلالان، رفع مشکل کشاورزان در تهیه نهاده‌ها و کودهای کشاورزی، رفع مشکلات بیمه‌ای اراضی کشاورزی و... از جمله مزایایی است که اجرای این طرح به‌دنبال دارد.

به گفته‌ کارشناسان کشت قراردادی محصولات زراعی علاوه‌بر این‌که سطح معیشت کشاورزان را ارتقا می‌بخشد سبب افزایش تولید نیز می‌شود.

*مزایای اجرای طرح کشت قراردادی

یک کارشناس حوزه کشاورزی با بیان این‌که اجرای طرح کشاورزی قراردادی سبب تأمین بذر، کود، سموم و... برای کشاورزان می‌شود، خاطرنشان کرد: این امر علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها سبب ترغیب کشاورزان به افزایش فعالیت می‌شود.

فرزاد جامی افزود: از سوی دیگر استفاده از نظر کارشناسان و همچنین استفاده از روش‌های نوین آبیاری در این نوع کشت سبب افزایش راندمان اراضی کشاورزی می‌شود.

جامی با اشاره به این‌که کشاورزی قراردادی حرکتی از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن است، اضافه کرد: کاهش هزینه تولید و افزایش سطح زیر کشت از مزایای اجرای این طرح است و همچنین این طرح برای تنظیم بازار مناسب و اجرای آن سبب حذف دلالان خواهد شد.

*فروش محصولات کشاورزی

محمد قربانیان یکی از کشاورزان ایلامی با بیان این‌که اجرای طرح کشت قراردادی سبب رغبت کشاورزان به ادامه فعالیت می‌شود، خاطرنشان کرد: اجرای چنین طرح‌هایی علاوه‌بر ترغیب کشاورزان از مهاجرت روستائیان به شهرها نیز می‌تواند جلوگیری کند.

وی با بیان این‌که فروش محصولات کشاورزی یکی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان محسوب می‌شود، اضافه کرد: خوشبختانه در اجرای این طرح خرید تضمینی محصولات صورت می‌گیرد که این امر سبب رفع یکی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان می‌شود.

علی ندیمی دیگر کشاورز ایلامی با بیان این‌که در طرح کشت قراردادی نقدینگی جهت تأمین نهاده‌های کشاورزی و سایر هزینه‌ها از سوی شرکت‌ها پرداخت می‌شود، گفت: با اجرای این طرح کشاورزان نگران تأمین مالی هزینه‌های کشت و خرید نهاده‌های کشاورزی نیستند و این امر افزایش رغبت کشاورزان به ادامه فعالیت را در پی دارد.

*کشت قراردادی به منظور حمایت از تولیدات

مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام با بیان اینکه با هدف حمایت از تولیدات روستایی طرح کشت قراردادی در روستاها اجرا می‌شود، گفت: با توجه به این‌که ممکن است برخی از کشاورزان در فصل برداشت توان تأمین نهاده‌های کشاورزی و همچنین بیمه محصولات کشاورزی را نداشته باشند سازمان تعاون روستایی اقدام به اجرای این طرح کرده‌است.

محمد ناصری اضافه کرد: محدودیتی در اجرای این طرح وجود ندارد و تمامی روستاییان می‌توانند جهت ثبت‌نام اقدام نمایند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان آبی‌کار و دیمی‌کار می‌توانند جهت انعقاد قرارداد به تعاون روستایی‌ شهرستان‌ها مراجعه کنند، اظهار کرد: تاکنون انعقاد قرارداد برای بیش از 11 هکتار از اراضی کشاورزی استان انجام‌شده است.

مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام در پایان با اشاره به خرید تضمینی محصولات کشاورزان خاطرنشان کرد: بی‌شک اجرای این طرح در بالا بردن راندمان کشاورزان تاثیرگذار خواهد بود.

شناسه خبر 50099