شناسه خبر:50431
1400/10/8 10:07:42

سپهرغرب، گروه شهر: یک کارشناس شهرسازی گفت: همان‌گونه که در سطح شهر و مناطق شهری پس از جمع‌آوری اطلاعات مربوط به سرانه‌ها و تراکم‌های جمعیتی، مکان‌یابی انواع خدمات شهری انجام می‌شود، در سطح محلات نیز باید این روند به‌درستی مورد توجه قرار بگیرد.

فرزاد مؤمنی اظهار کرد: محلات کوچک‌ترین واحدهای شهری است که نقش مهمی در روند توسعه شهر دارد و امروزه توسعه اجتماعی و فرهنگی حتی توسعه اقتصادی از سطح محلات مورد توجه برنامه‌ریزان است.

وی افزود: محلات شهری نقش مهمی در تقویت هویت اجتماعی دارد و بسته به اینکه برنامه‌ریزی در این سطوح تا چه اندازه دقیق انجام شود، می‌تواند نقش مؤثر و مثبت خود را بر روند توسعه شهر بگذارد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: گسترش ابعاد فیزیکی شهر، افزایش میزان مهاجرت و افزایش تراکم‌ها موجب شده تا جمعیت شهر و در پی آن جمعیت محلات شهری افزایش پیدا کند و نیاز است مباحثی ازجمله توزیع متناسب کاربری‌ها، تعیین مرز محلات، تراکم جمعیت و موضوعات فرهنگی و اجتماعی مورد توجه و ارزیابی قرار بگیرد.

مؤمنی اضافه کرد: همان‌گونه که در سطح شهر و مناطق شهری پس از جمع‌آوری اطلاعات مربوط به سرانه‌ها و تراکم‌های جمعیتی، مکان‌یابی انواع خدمات شهری انجام می‌شود، در سطح محلات نیز باید این روند را به‌درستی مورد توجه داد و به مرحله اجرا رساند.

وی تصریح کرد: وجود خدمات و کاربری‌های مختلف در سطوح محله‌ای و فرامحله‌ای موجب شده تا بستر مناسب برای زندگی شهروندان فراهم باشد، البته مسائل دیگر اقتصادی و اجتماعی نیز بر نحوه و کیفیت زندگی شهروندان اثرگذار است که باید در کنار سایر شاخصه‌های طراحی‎ شهری مدنظر باشد و به تمامی مسائل به‌صورت جامع و کلی نگریسته شود.

این کارشناس شهرسازی گفت: تحقق‌پذیری طرح‌های شهری در سطح محلات اهمیت زیادی دارد و مستلزم مشارکت ساکنان و پیگیری آن‌ها و همراهی مدیریت شهری برای تأمین بودجه‌ها است زیرا در بسیاری موارد سرانه‌های در نظر گرفته شده محقق نشده و یا طرح‌هایی اجرایی می‌شود که هویت محله‌ای را مخدوش می‌کند.

شناسه خبر 50431