شناسه خبر:50790
1400/10/18 08:24:37

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: با هدف حفظ و احیای مراتع با امضای سند، طرح مرتعداری روستای صادقلو شهرستان فامنین به مساحت دو هزار و 656 هکتار به نمایندگان مرتعداران و بهره‌برداران این مرتع احاله مدیریت شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، اسفندیار خزائی در حاشیه امضای این طرح در دفترخانه شماره 17 شهرستان فامنین اظهار کرد: یکی از برنامه‌های محوری و اولویت‌های سازمانی ما مدیریت و حفاظت اصولی از مراتع بوده، چراکه تا زمانی که مشارکت مردم محلی و بهره‌برداران باشد، مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دچار مشکل نخواهد شد.

خزائی با بیان اینکه مردم و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی مهم‌ترین و مؤثرترین نقش را در حفاظت و احیای مراتع به‌عهده دارند، افزود: در راستای اجرای طرح (1400143) سازمان جنگل‌ها و به‌منظور حفاظت، صیانت و احیای مراتع، احاله مدیریت طرح مرتعداری شهرستان فامنین در دستور کار قرار گرفت و در این مرحله دو هزار و 656 هکتار از مراتع این شهرستان با تنظیم اسناد قراردادی در دفترخانه رسمی شماره 17 به نماینده مرتعداران این منطقه احاله مدیریت شد.

خزائی با تأکید بر اهمیت حفظ مراتع و توسعه طرح‌های منابع طبیعی، گفت: تمامی دارندگان پروانه چرای دام در مراتع باید تا پایان سال 1400 طرح مرتعداری تهیه کنند، در غیر این صورت پروانه مرتعداری و چرای دام آنان که به‌صورت موقت و یک‌ساله صادر شده، باطل شده و حق بهره‌برداری از مراتع را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح‌های مرتع‌داری به کاهش تخریب و مدیریت بهینه و پایدار مراتع منجر می‌شود، ادامه داد: اجرای این طرح‌ها از نقش مؤثری در افزایش تولید، حفظ و احیای مراتع، درآمد بیشتر و بهبود معیشت بهره‌برداران محلی برخوردار است.

این مقام مسئول گفت: طرح مرتعداری سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که بهره‌برداران، دامداران و مرتعداران می‌توانند علاوه‌بر کار دامداری خود در مراتع، به سایر فعالیت‌های اقتصادی در زمینه کشاورزی و غیر کشاورزی نیز بپردازند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: دامداران با تهیه و ارائه طرح مرتعداری علاوه‌بر اعتبار بخشیدن بیشتر به پروانه چرای دام خود، می‌توانند اقدام به استعدادیابی و شناسایی پتانسیل‌های اراضی ملی و مراتع روستای خود کنند تا در قالب طرح مرتعداری به مرحله اجرا گذاشته شود.

خزائی خاطرنشان کرد: بهره‌برداران در طرح مرتعداری می‌توانند در قالب فعالیت‌های مشارکتی و اقتصادی پرورش طیور و آبزیان، تولید نهال، بوم‌گردی و گردشگری، زنبورداری و دام اقدام کرده و هم به معیشت خود سروسامان دهند و هم به حفظ مراتع و تقویت پوشش گیاهی آن کمک شایانی کنند.

نزدیک به نیمی از مجموع مساحت استان همدان را عرصه‌های منابع ملی شامل جنگل‌ها، مراتع، اراضی جنگلی و ذخیره‌گاه‌های جنگلی تشکیل می‌دهند.

شناسه خبر 50790