شناسه خبر:52444
1400/11/27 09:13:53

سپهرغرب، گروه خبر: 300 میلیارد تومان اعتبار به‌منظور اجرای پروژه انتقال آب از سد تالوار به همدان و با هدف تأمین آب پایدار این شهر درنتیجه پیگیری و رایزنی‌های مستمر و مؤثر استاندار با دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه اختصاص داده شد.

استاندار همدان در ادامه سفرهای خود به تهران برای پیگیری‌ مسائل و مشکلات و در راستای تحقق مطالبه چندساله مردم استان برای تأمین آب شرب پایدار و همچنین پیگیری تقویت حوزه آب و فاضلاب استان به‌ویژه پیگیری طرح انتقال آب از سد تالوار به شهر همدان در جمع مسئولان مرتبط با شرکت آب و فاضلاب حضور یافت که نتیجه این اقدام، اختصاص 300 میلیارد تومان از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا برای اجرای این پروژه بود.

«علیرضا قاسمی‌فرزاد» در این دیدار ضمن تشریح شرایط مرتبط با مشکلات ناشی از خشک‌سالی، گفت: طرح آب‌رسانی از سد تالوار به همدان پس از سه سال وقفه از سال 1386 آغاز شد و تاکنون با گذشت 14 سال به پایان و بهره‌برداری نرسیده است.

وی اظهار کرد: در ابتدا قرار بود که این پروژه در مدت سه سال و در سال 89 به بهره‌برداری برسد که تخصیص نیافتن اعتبار، تأمین نشدن منابع مالی و عدم پیگیری‌های جدی، سبب شد پروژه در مقطعی از سال‌های گذشته با تعطیلی و کُند شدن روند اجرایی مواجه شود.

قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: تا اواخر سال 91 پروژه آب‌رسانی از سد تالوار به همدان مشکلات عدیده‌ای ازنظر اعتبار و معضلات تملک زمین داشت و همین عوامل سبب شده بود تا پروژه پیشرفت فیزیکی اندکی داشته باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اُفت سطح آب‌های زیرزمینی و کسری مخازن، کاهش آب‌دهی چاه‌ها، خشک شدن قنات‌ها، اُفت کیفیت منابع آب زیرزمینی، کاهش آب تالاب‌ها، نشست زمین و ایجاد فروچاله‌ها و میزان مصرف آب آشامیدنی مورد نیاز، تکمیل این طرح برای تأمین آب پایدار اهمیت بسیار زیادی دارد؛ بنابراین تأمین موقت و مقطعی آب از طریق برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی، پاسخگوی نیاز استان نیست و پیامد نامطلوبی را در آینده خواهد داشت.

قاسمی‌فرزاد با بیان ویژگی‌های این طرح و نیازهای فنی و اعتبارات مورد لزوم آن، گفت: این خط انتقال با توجه به بررسی همه موارد ازجمله ظرفیت تأمین آب توسط این خط، میزان مصرف آب همدان، وضعیت ذخایر آب استان و همچنین پیشرفتی که طرح تاکنون داشته است، باید هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: تعلل در اجرای طرح آب‌رسانی به همدان نه‌تنها شهر را از بحران نجات نداده، بلکه منجر به هدررفت زمان شده است و اعتبارات مورد نیاز برای اجرا را نیز تا چند ده برابر کرده که با تخصیص قطره‌چکانی بهره‌برداری از پروژه را تا سال‌ها از ذهن دور خواهد کرد.

پس از ارائه گزارش مفصل استاندار همدان، حمیدرضا جانباز مدیرعامل آب و فاضلاب کشور بر وضعیت نه‌چندان خوشایند تأمین آب در همدان تأکید کرد.

در این دیدار پیگیری منابع و اعتبارات مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و استاندر همدان با اشاره به عدم رضایت از پیشرفت و روند کار، خواستار تأمین منابع بیشتر برای این طرح شد که خروجی این نشست خبرهای خوبی برای مردم استان به دنبال داشت.

طبق مصوبات این دیدار، مقرر شد قرارگاه خاتم‌الانبیا طرح را انجام دهد و منابع مالی آن را نیز تأمین کند.

   پروژه‌ انتقال آب از سد تالوار به همدان جان دوباره‌ای گرفت

در ادامه همچنین بنا بر پیگیری‌های استاندار همدان و درخواست جانباز معاون وزیر از سردار حسین هوشی‌سادات فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا، مصوب شد تا مبلغ 300 میلیارد تومان از سوی قرارگاه خاتم‌ برای ادامه این پروژه اختصاص یابد و عملیات خرید تجهیزات و شروع کارهای اجرایی ساختمانی را نیز پیش ببرد.

اعضای این نشست توافق کردند تا برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به‌گونه‌ای باشد تا در سال آینده آب‌رسانی از سد تالوار به شهر همدان به بهره‌برداری کامل برسد.

بی‌شک با تصویب این مصوبات، پروژه‌ انتقال آب از سد تالوار به همدان جان دوباره‌ای گرفت و می‌تواند با جذب این اعتبار بخشی از کار اجرایی شود و در ادامه هرچه سریع‌تر این انتقال به اتمام و بهره‌برداری برسد.

پس از سال‌ها موضوع آب‌رسانی به همدان به این شیوه از سوی استاندار همدان علیرضا قاسمی‌فرزاد، قوی‌تر دنبال و بارها در جلسات مختلف با مسئولان عالی‌رتبه به این موضوع پرداخته شد و آن را از پروژه‌های اولویت‌دار کشور و استان همدان عنوان کردند.

آب‌رسانی از سد تالوار به همدان، یکی از پروژه‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری به استان همدان در سال 83 است که با هدف کمک به تأمین آب همدان نهایی و پس از برگزاری جلسات متعدد درنهایت عملیات اجرایی آن با سه سال تأخیر در سال 86 با انتخاب پیمانکار آغاز شد، اما تاکنون اجرای این پروژه به‌طور کامل محقق نشده است.

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های دست‌یابی به توسعه پایدار در استان همدان، محدودیت منابع آبی استان و تشدید نیاز بخش‌های مختلف به آب مناسب برای مصارف است.

با توجه به بررسی‎‌های کارشناسان، توزیع نامتوازن زمانی و مکانی بارش‌ها، خشک‌سالی و کمبود منابع آب و حتی برداشت بی‌‌رویه از چاه‌ها در مناطق استان همدان، تأثیر بسزایی بر آب‌های زیرزمینی همچنین تالاب‌ها و دشت‌های استان داشته و آن‌ها را در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار داده است.

گرچه اقداماتی در راستای برطرف کردن این چالش مهم استانی ازجمله سدسازی در راستای تأمین منابع آبی شده، اما همچنان انجام و اجرای این طرح بزرگ روی زمین مانده است.

استاندار همدان از بدو ورود به استان با تلاش و کار جهادی، پیگیری و اجرای این طرح را به‌طور ویژه در دستور کار قرار داده و آن را به‌عنوان یک اولویت در برنامه‌ها و سیاست‌های خود گنجانده است؛ زیرا ازنظر وی ضرورت مصرف بهینه آب در تمامی بخش‌ها به‌ویژه کشاورزی و توجه به محیط‌زیست به اندازه سلامتی مردم ضرورت و اهمیت دارد.

قاسمی‌فرزاد در این راستا گام‌هایی اساسی برای دور کردن همدان از بحران کم‌آبی ازجمله فراهم کردن بازدید «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو برای بازدید میدانی از وضعیت منابع آبی‌ و طرح خط انتقال آب سد تالوار به شهر همدان، انجام داد.

این طرح با هدف تأمین بخشی از آب شرب بلندمدت شهرهای همدان- کبودراهنگ، لالجین، بهار، صالح‌آباد- پایگاه هوایی شهید نوژه و تعدادی از روستاهای حوالی مسیر اجرایی می‌شود.

محل اجرای این طرح شمال غربی استان همدان و طول خط انتقال 140 کیلومتر، از نوع لوله فولادی به قطر حداکثر 1600 میلی‌متر و ارتفاع پمپاژ 562 متر است.

این طرح دارای سه ایستگاه پمپاژ با ظرفیت انتقال 84.5 میلیون متر مکعب در سال است و در 140کیلومتر طول دارد.

استاندار همدان در سفر به تهران و پیگیری این طرح با «محمد جوانبخت»، معاون آب و آبفا و مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت مدیریت منابع آب ایران، «محمد حاج‌رسولی‌ها» قائم‌مقام شرکت مدیریت منابع آب ایران، «حمیدرضا جانباز»، معاون وزیر نیرو و مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت آب و فاضلاب (آبفا) کشور، سردار «حسین هوشی‌سادات»، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) و «محمد رستمی» مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) دیدار و گفت ‎وگو کرد.

این دیدار به‌منظور پیگیری تقویت حوزه آب و فاضلاب استان همدان به‌ویژه پیگیری طرح انتقال آب از سد تالوار به شهر همدان در پایتخت انجام شد.

شناسه خبر 52444