شناسه خبر:52858
1400/12/7 09:49:25

سپهرغرب، گروه فرهنگی: هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با هدف بسط گسترش و تعمیق مناسبات و مبادلات فرهنگی و هنری کشورها و همچنین معرفی و اشاعه جلوه‌های غنی تاریخ ایران زمین برگزار می‌شود.

هیأت فرهنگی و هنری از جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه به منظور برگزاری هفته فرهنگی ج.ا.ایران در لبنان وارد بیروت شد.

مدیرکل همکاری‌های فرهنگی، هنری و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سرپرست گروه فرهنگی و هنری در این باره، گفت: در این رویداد فرهنگی و هنری، هیئتی متشکل از ارکستر سمفونیک تهران و هنرمندانی در دیگر رشته‌های هنری حضور خواهند داشت و دکتر محمد مهدی تسخیری معاون بین الملل دانشگاه ادیان برای شرکت در نشست گفت و گوی ادیان و اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در نشست ادبی این هیأت را همراهی خواهند کرد.

محمد علی کیانی گفت: افتتاح رسمی این برنامه با عنوان روزهای فرهنگی فجر در بیروت و با حضور وزرای فرهنگ دو کشور در سالن رسالات بیروت بود.

کیانی ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ج.ا.ایران در این سفر قرار است با تنی چند از مسئولان عالی رتبه فرهنگی و رسانه ای لبنان، فرهیختگان، دانشگاهیان و فعالان عرصه فرهنگ و ایرانیان مقبم دیدار و با مقامات آن کشور پیرامون گسترش مناسبات فرهنگی دو کشور و اجرایی کردن مفاد توافقنامه فرهنگی ایران و لبنان بحث و تبادل نظر کند.

مدیر کل همکاری‌های فرهنگی،هنری و امور ایرانیان خارج از کشور افزود: گروه ارکستر سمفونیک ایران نیز با 50 نوازنده و هم خوان و به رهبری بردیا کیارس قرار است طی روزهای و دوشنبه و سه شنبه هفته جاری، دو برنامه در تالارهای بزرگ رسالات و یونسکو برگزار کند. برگزاری میزگردهایی با موضوع گفتگوی ادیان و نشست ادبی و نمایش فیلم‌های ایرانی با حضور شخصیت‌های ایرانی و لبنانی از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی است.

کیانی گفت: برگزاری میزگردهایی با موضوع گفتگوی ادیان و نشست ادبی و نمایش فیلم‌های ایرانی با حضور شخصیت‌های ایرانی و لبنانی از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی است.

کیانی گفت: جامعه لبنان جامعه مدرن، تحصیلکرده است. تعداد قابل توجهی از ایرانیان مقیم در لبنان حضور دارند و این خود نشان از ارتباط بسیار موثر فرهنگی دو کشور است تاریخچه روابط فرهنگی بین دو کشور قدمتی طولانی دارد و روابط فرهنگی بین دو کشور از نظر ساختاری و محتوایی از سطح بسیار خوبی برخوردار است.

امضای موافقتنامه فرهنگی بین دو کشور در بیست و پنج مهرماه ١٣٣٥منعقد شده و کماکان معتبر است و موضوع اجرائی کردن مفاد تفاهم نامه از اولویت‌های فرهنگی دو کشور است که در این روزهای فرهنگی با مسئولین این کشور پیگیری خواهد شد.

مدیر‌کل همکاری‌های فرهنگی و هنری گفت: برگزاری هفته‌های فرهنگی بالاترین سطح روابط فرهنگی بسیار خوب دو کشور است که در عالی‌ترین سطح و مقام فرهنگی به میزبانی کشور درخواست‌کننده حضور و برگزار خواهد شد.

هفته فرهنگی شامل عرضه مجموعه ای از فعالیت‌های متنوع و گسترده فرهنگی، هنری و علمی است. که با حضور جمعی از هنرمندان و شخصیت‌های برگزیده فرهنگی و علمی و هنری کشور به صورت سازمان‌یافته و در مدت معین با هدف بسط گسترش و تعمیق مناسبات و مبادلات فرهنگی و هنری معرفی و اشاعه جلوه‌های غنی فرهنگی و هنری تاریخی، ایرانی و اسلامی در سایر کشور‌ها از سوی اداره کل همکاری‌های فرهنگی و هنری و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هماهنگ و برگزار می‌شود.

در این هفته‌های فرهنگی، نشست‌ها و گفتگوی ادیان و گفتگوهای فرهنگی و هنری، گفتگوهای علمی و دانشگاهی در کنار گفتگو در حوزه ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان و گفتگوهای ادبی و شعری با همتایان و هم صنف‌های خودشان برگزار می‌شود.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی فرهنگی و هنری و دوره‌های دانش افزایی و توانمند‌سازی زنان و مشاغل خانگی هنری از دیگر برنامه‌های این سفر است.

شناسه خبر 52858