شناسه خبر:54289
1401/1/27 10:26:32

سپهرغرب، گروه اجتماعی: "سقوط در منزل" از شایع‌ترین حوادثی است که به آسانی قابل پیشگیری است؛ این درحالیست که سالمندان بیشتر از سایر افراد در معرض خطر سقوط و افتادن قرار دارند که در این راستا به نکاتی در خصوص ارتقاء ایمنی سالمندان در منازل اشاره شده است.

افراد سالمندی که به طور مستقل و بدون هیچ گونه مساعدت از طرف دیگران زندگی می‌کنند، باید از لحاظ ارتقای ایمنی مورد توجه باشند، چراکه در صورت سقوط، در معرض آسیب‌های جدی و ناتوانی‌های بلندمدت قرار می‌گیرند. سقوط در منزل از شایع‌ترین حوادثی است که به آسانی قابل پیشگیری است.

 عواملی که احتمال جراحت‌ها را افزایش می‌دهند

تغییرات فیزیکی که در اثر گذر زمان رخ می‌دهند، نظیر افت بینایی، شنوایی، قدرت تعادل و نیز سرعت پایین عکس‌العمل به محرک‌های محیطی، ناتوانایی‌های فیزیکی که در اثر بیماری‌ها حادث می‌شوند (نظیر آرتروز لگن یا زانوها و ضعف‌های عضلانی)، کاهش توانایی‌های ذهنی ناشی از افسردگی، مصرف داروها یا بیماری‌ها است. همچنین مراقبین سالمندان می‌توانند با ایمن‌تر کردن منازل از احتمال سقوط سالمندان بکاهند.

 نکاتی در خصوص ارتقای ایمنی منازل

آشپزخانه: از نگهداری مقادیر زیاد مواد در قفسه‌ها و کابینت‌های فوقانی و غیرقابل دسترس اجتناب کنید. این امر از تعداد دفعات استفاده سالمندان از صندلی یا چهارپایه برای دسترسی به مواد و اشیاء می‌کاهد. برای مواردی که نیاز است چیزی از قفسه‌های فوقانی برداشته شود یک نردبان دستی محکم باید وجود داشته باشد.

یک نردبان خوب جهت حفظ تعادل فرد صعودکننده باید از پله‌های پهنی برخوردار باشد. مایکروفر که جهت آماده کردن غذا استفاده می‌شود باید حداکثر در سطح ارتفاع چشمان فرد تا زمین و ترجیحا روی میز قرار گیرد، اگر ارتفاع قرار گرفتن آن بالاتر از ارتفاع چشمان باشد، گذاشتن و برداشتن غذا دشوار می‌شود.

ماشین ظرفشویی، لباسشویی و خشک‌کن باید در ارتفاع حدودا 15 تا 20 سانتیمتر از سطح زمین قرار گیرد تا در زمان پر و خالی کردن آنها اجباری به خم شدن بیش از حد نباشد. باید دستگیره‌های کابینت، کشوها و درها از انواع بزرگتر که به شکل C یا D هستند، تهیه شود تا برای افرادی که آرتروزهای دردناک دارند، مفید باشد. شیرهای آب سینک آشپزخانه، بایستی تبدیل به نوع اهرمی‌ شود و از انواعی که نیاز به پیچاندن دارند، استفاده نشود. بهتر است دستگیره درها نیز به همین صورت تبدیل شوند.

سرویس‌های بهداشتی: نصب کف‌پوش غیرلغزان در کف حمام یا وان یا حتی یک صندلی ثابت در محیط حمام در جهت جلوگیری از لیز خوردن و سقوط سالمندان لازم است.

نصب دوش متحرک با دستگیره از کارایی بیشتری نسبت به دوش‌های ثابت برخوردار است. اطراف حمام باید با کف‌پوش‌های پلاستیکی که دارای برجستگی‌های ضد لیزخوردگی در زیر خود هستند مفروش شود؛ این امر به جلوگیری از خیس شدن زمین به خصوص اطراف محل دوش گرفتن یا وان کمک می‌کند.

راه پله‌ها: در صورت امکان باید نیاز فرد سالمند به بالا و پایین رفتن از پله‌ها کاهش یابد که این امر با در نظر گرفتن اتاق خواب در طبقه همکف یا در همان طبقه‌ای که اتاق نشیمن، آشپزخانه و سرویس بهداشتی او قرار گرفته است، محقق شود. در صورتی که چنین وضعیتی امکان‌پذیر نیست، بایستی از لغزنده نبودن نرده‌ها مطمئن شویم. اگر علائمی دال بر لغزنده بودن و شل بودن نرده‌ها مشاهده شود، باید فورا نسبت به محکم کردن آنها اقدام شود.

نرده‌ها باید در ارتفاع مناسبی که به نسبت قد سالمند تنظیم می‌شوند، ثابت شوند.

اتاق خواب‌ها: راه‌پله‌ها باید در تمام اوقات از روشنایی کافی برخوردار باشند.

نصب چراغ‌خواب‌ها در اتاق خواب، راهرو و سرویس بهداشتی جهت ایجاد یک دید واضح و شفاف در مسیر رفتن سالمند به سرویس بهداشتی ضروری است.

زنگ خطر: زنگ خطرهای خاص دود سیگار در اطراف آشپزخانه و اتاق خواب نصب شوند؛ مخصوصاً وقتی که فرد سالمند سیگاری است. امتحان کردن این زنگ خطرها جهت کسب اطمینان از کارکردشان به طور مرتب توصیه می‌شود. برخی از این دستگاه‌ها باید در موقع ضعیف شدن باتری‌ها تعویض شوند تا فرد سالمند مجبور نشود برای انجام این کار از صندلی و چهارپایه استفاده کرده و موجبات خطر برای او فراهم شود.

اگر اتاق یا آبگرمکن آشپزخانه گازی است، باید گیرنده حساس به منوکسید کربن که در مواقع موجود مقادیر خطرناک این گاز ایجاد صدا می‌کند، نصب شود.

همچنین کف ساختمان بایست لغزنده نباشد و فرشها نباید موجب لیز خوردن و سقوط سالمند شود. اگر از فرش‌های بزرگ استفاده می‌شود باید حتماً با وسایل روی کف ساختمان محکم شود.

هنگام خرید مبلمان جدید باید مبل‌های محکم و بزرگ که باعث افتادن سالمند نمی‌شوند و قادر به تحمل وزن وی هستند انتخاب شوند چراکه بسیاری از سالمندان موقع راه رفتن در منزل از مبلمان به عنوان تکیه‌گاه استفاده می‌کنند.

 تمامی وسایل الکترونیکی منزل بایستی به دقت بررسی شود

دو شاخه‌ها و سیم‌ها از مواردی هستند که توجه بیشتری را می‌طلبد و تنها بایستی از سیم‌های عایق دار استفاده شود و نیز اطمینان حاصل شود که هیچ کدام از وسایل الکترونیکی نزدیک منابع رطوبت نظیر سینک آشپزخانه و همینطور وان حمام قرار نگیرد.

یک دستگاه تلفن در محلی قابل دسترس گذاشته شود و نیز تمامی شماره تلفن‌های اضطراری در جایی که به آسانی قابل رویت است، قرار داده شود. تلفن باید دارای شماره گیر با ابعاد بزرگ و کاملاً قابل دید باشد. با رعایت این نکات ساده می‌توانید از آرامش خاطر بیشتری در خصوص ایمنی سالمند خود برخوردار شوید.

شناسه خبر 54289