شناسه خبر:55072
1401/2/19 09:04:04

سپهرغرب، گروه خبر: معاون توسعه بازرگانی و صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: با هدف جلوگیری از احتکار خانگی و تقاضای کاذب، عرضه روغن و شکر را سهمیه‌ای کردیم.

از هفته گذشته عرضه روغن‌های مایع و جامد در فروشگاه‌های همدان محدود شده و به اندازه نیاز مشتریان وجود ندارد. عرضه این دو کالا به‌صورت سهمیه‌ای است و به هر خانواده یک عدد روغن مایع و یک بسته شکر 900 گرمی با نرخ دولتی فروخته می‌شود.

سری به چندین فروشگاه در سطح شهر زدیم تا از نزدیک در جریان وضعیت عرضه کالاهای اساسی قرار بگیریم. با انتشار خبر گرانی ماکارونی در هفته گذشته، تغییرات محسوسی در قفسه ماکارونی فروشگاه‌ها احساس می‌شود؛ به‌طوری که حتی یک عدد ماکارونی هم با قیمت قبل موجود نیست و همه قیمت‌ها به‌روزرسانی شده است. از طرفی هم‌تقاضای خرید به قدری بالا رفته که قفسه مربوط به ماکارونی خالی و کم‌حجم است. در 10 فروشگاهی که سر زدیم، عرضه روغن جامد بسیار محدود بوده و روغن مایع هم بیشتر از نوع سرخ‌کردنی موجود است.

فروشگاه‌ها برای کنترل وضعیت عرضه و تقاضا و جلوگیری از کمبود، کالاهای اساسی مانند شکر، ماکارونی و روغن را به‌صورت سهمیه‌ای و برای هر خانوار یک عدد اختصاص می‌دهند؛ اما این روش هم تأثیر چندانی ندارد، چراکه خود شاهد این بودیم که چهار نفر از اعضای یک خانواده به فروشگاه آمدند و هریک سهمیه‌ای را دریافت کردند.

سامانه «کالارسان من» هم که قرار بود برای مدیریت عرضه کالاهای اساسی و جلوگیری از کمبود و ازدحام برای خرید کالاها به‌صورت هدفمند کالاهای مورد نیاز مردم را عرضه کند، متأسفانه درحال حاضر انواع روغن، ماکارونی، شکر و بسیاری کالاهای اساسی دیگر را ناموجود اعلام کرده است.

البته روی فعالیت فروشگاه‌ها هم هیچ نظارت چشمگیری وجود ندارد و صاحبان آن به‌راحتی می‌توانند بخشی از کالاهای سهمیه‌ای را عرضه کنند و مابقی را در انبارهای خود احتکار کنند.

برخی فروشگاه‌ها هم با انتشار اخبار کذبی مانند اینکه قرار است روغن گران شود، سبب ایجاد دلهره و احساس ناامنی در میان مردم می‌شوند.

   مشکل کمبود روغن و شکر در بازار همدان برطرف می‌شود

استاندار همدان با بیان اینکه کمبود روغن و شکر در بازار همدان در دست پیگیری است، گفت: به‌زودی سهمیه شکر و روغن استان به بازار تزریق می‌شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: مشکل کمبود روغن و شکر بازار به‌طور جدی پیگیری و دستورات لازم در این زمینه به جهاد کشاورزی جهت اقدام صادر شده است.

وی ابراز کرد: طبق گزارش‌های موجود، به‌علت ذخیره برخی از اقلام اساسی مانند روغن و رب توسط برخی از مردم، تاریخ مصرف آن‌ها گذشته و غیر قابل استفاده شده‌اند.

استاندار همدان تأکید کرد: از مردم تقاضا می‌شود به میزان مصرف خود خریداری کرده و از نگهداری بیش از حد خودداری کنند تا بازار به مشکل برنخورد.

قاسمی‌فرزاد گفت: بیش از 800 تِن سهمیه شکر آماده است که در فرصت مقتضی به بازار تزریق خواهد شد.

استاندار همدان اظهار کرد: گشت‌های مشترک ستاد تنظیم بازار نظارت خود را بر نانوایی‌ها و مغازه‌ها بیشتر خواهند کرد تا در حق مردم اجحافی صورت نگیرد.

   1700 تُن سهمیه روغن برای استان تأمین شده

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: از طرف وزارتخانه یک‌هزار و 700 تُن روغن به‌عنوان سهیمه استان اختصاص یافته است.

حسین فضلی با بیان اینکه این سهمیه مربوط به فروردین‌ماه بوده، تصریح کرد: این مقدار سهمیه توسط شرکت‌های پخش دریافت و بین مردم توزیع می‌شود.

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه در طول سه ماه گذشته 11 هزار تُن شکر دولتی در استان توزیع شده، اظهار کرد: توزیع شکر تنظیم بازاری همچنان ادامه دارد.

فضلی با تأکید بر اینکه در روزهای آینده کمبود روغن جبران می‌شود، گفت: از مردم تقاضا داریم از احتکار خانگی خودداری کنند و به اخبار کذب گوش ندهند.

 

شناسه خبر 55072