شناسه خبر:57567
1401/4/21 08:44:24

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بهار از توابع استان همدان گفت: بخش پخت (سوزاندن) ضایعات کشتارگاه طیور این شهرستان با دستور مقام قضائی به‌علت انتشار بوی نامطبوع و مشکلات زیست‌محیطی ناشی از آن، پلمب شد.

معصومه پارچیان روز دوشنبه افزود: یکی از انتقاد به‌حق اهالی شهرستان بهار، انتشار بوی نامطبوع در سطح منطقه است که یکی از کانون‌های اصلی انتشار بوی نامطبوع، فعالیت واحد پخت ضایعات طیور در دوراهی صالح‌آباد این شهرستان است.

وی خاطر نشان کرد: کارشناسان و بازرسان محیط‌زیست شهرستان بهار از حدود دو سال پیش با مراجعه به این واحد، نسبت به صدور اخطاریه زیست‌محیطی و همچنین شناسایی نواقص و اعلام آن در 13 بند به متصدی این واحد اقدام کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بهار اظهار کرد: هرچند اقداماتی از سوی این واحد برای رفع مشکل انجام شده، اما موارد به‌صورت کتبی براساس تفاهم‌نامه منعقد‌شده با مشاور و پیمانکار و زمان تعیین‌شده برای اجرای طرح به محیط‌زیست اطلاع‌رسانی نشده است.

پارچیان افزود: به همین دلیل و با بی‌توجهی متصدی این واحد به اخطارهای زیست‌محیطی، حکم پلمب آن شنبه هفته جاری صادر شد که به‌علت قرار داشتن ضایعات در داخل مخزن و برای پیشگیری از ضرر مجموعه، 48 ساعت برای اجرای حکم مهلت داده شد.

به گفته وی، به دنبال مراجعه مجدد بازرسان به واحد کشتارگاه طیور در روز جاری، متصدی این واحد اقدام به خاموش کردن دستگاه پخت ضایعات نکرده بود که بر همین اساس با دستور مقام قضائی بخش صالح‌آباد و حضور مأموران انتظامی، این بخش کشتارگاه پلمب شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بهار تأکید کرد: طبق مصوبه فرمانداری، واحد پخت ضایعات کشتارگاه طیور واقع در دوراهی صالح‌آباد ساعات پایانی روز و شب به‌علت وزش باد از سمت کوه به سمت دشت و شهر بهار و انتقال بوی نامطبوع به داخل شهر، مجاز به فعالیت نیست.

پارچیان افزود: مرغداری‌ها تلفات طیور و ضایعات را در اختیار این واحد قرار می‌دهند تا پس از پخت ضایعات و تبدیل به پودر، به‌عنوان خوراک دام عرضه شود.

وی گفت: سه کانون اصلی انتشار بوی نامطبوع در شهرستان بهار شامل کشتارگاه طیور، شرکت دیانا کاغذ و کارخانه قارچ است که شرکت دیانا کاغذ با الگوبرداری از واحد فعال در شهر یزد، نسبت به نصب هواساز، دستگاه ساخت اوزون، پیش‌تصفیه و دیگر تجهیزات مناسب برای کاهش بوی بد اقدام کرده است.

شناسه خبر 57567