شناسه خبر:57927
1401/4/30 08:24:06

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل بانک خون رویان کشور با اشاره به اینکه پنج هزار نمونه خون از سال 86 تاکنون در همدان ذخیره‌سازی شده و آمار فسق خون در این استان پایین است، یادآور شد: دانش سلول‌های بنیادین در کشور ما بومی است و الان سلول بنیادی را از منابع مختلف جمع‌آوری می‌کنیم؛ تجهیزات ما به‌روز است، به‌طوری که برای برخی تجهیزات حیاتی نیز به دنبال بومی‌سازی هستیم.

مرتضی ضرابی ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه 180 هزار نمونه خون بند ناف در کشور نگهداری می‌‌‌شود، گفت: خون بند ناف در درمان بیش از 80 بیماری خونی و غیر خونی به‌کار می‌رود.

این مقام مسئول اظهار کرد: در خون بند ناف سلول‌های بنیادین نهفته و سلولی که در عین واحد دو ویژگی را داشته باشد، سلول بنیادین است.

وی با بیان اینکه خون بند ناف باید بلافاصله بعد از تولد نوزاد جمع‌آوری شود، گفت: حجم خون موجود در بند ناف و جفت بین 80 تا 200 میلی‌لیتر که در آزمایشگاه سلول‌های بنیادین جداسازی شده، در بانک‌ها نگهداری می‌شود که عمر نگهداری آن 25 سال است.

مدیرعامل بانک خون رویان کشور با اشاره به اینکه بانک خون بند ناف در سال 1384 تأسیس شده است، افزود: تاکنون 180 هزار نمونه خون بند ناف در کشور جمع‌آوری و نگهداری می‌شود و کشور ما بزرگ‌ترین بانک خون بند ناف در خاورمیانه را دارا است.

ضرابی اضافه کرد: درحال حاضر بیشترین استفاده از سلول‌های بنیادین در بیماری‌‌های تالاسمی، انواع سرطان خون، بیماری نقص سیستم ایمنی و کم‌خونی‌های مادرزادی و درمان بیش از 80 بیماری خونی و غیر خونی است.

وی با بیان اینکه تاکنون 120 کودک 4 تا 14 سال مبتلا به فلج مغزی از سلول‌های بنیادین استفاده کرد‌ه‌اند، یادآور شد: یکی از اقدامات مهم ایجاد پالایشگاه محصولات زایمانی رویان است که در این طرح امکان فرآوری محصولات زایمان ازجمله پرده جنینی و بند ناف را فراهم می‌کند که از پرده جنینی می‌توان در جراحی‌های قرنیه، زخم دیابت و سایر موارد استفاده کرد.

مدیرعامل بانک خون رویان کشور با تأکید بر اینکه محصولات زایمان دورریختنی نیست و این‌ها را فرآوری خواهیم کرد، افزود: پیش‌بینی می‌شود که بیش از 30 محصول زایمان ارزش نگهداری و فرآوری داشته باشد.

ضرابی با اشاره به اینکه براساس نیاز مرکز پیوند شانس موفقیت پیوند سلول‌های بنیادین بیش از 75 درصد بوده است، خاطرنشان کرد: هزینه ذخیره‌سازی خون بند ناف و هزینه پیوند خون درصورت نیاز درنظر گرفته می‌شود که با اهدای خون بند ناف، هزینه رایگان و درصورت تقاضا برای نگهداری در بانک خصوصی، 6 میلیون تومان است که می‌توان قسطی پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه خون بند ناف 10 تا 25 سال قابل نگهداری در بانک خون رویان است، تصریح کرد: با این وجود بیشترین زمانی که تاکنون از خون بند ناف استفاده کردیم، 12 سال بوده؛ درحالی که در دنیا نمونه‌ای که بیشترین مدت نگهداری شده، 22 سال بوده است.

مدیرعامل بانک خون رویان کشور با اشاره به اینکه پنج هزار نمونه خون از سال 86 تاکنون در همدان ذخیره‌سازی شده و آمار فسق خون در این استان پایین است، یادآور شد: دانش سلول‌های بنیادین در کشور ما بومی است و الان سلول بنیادی را از منابع مختلف جمع‌آوری می‌کنیم؛ تجهیزات ما به‌روز است، به‌طوری که برای برخی تجهیزات حیاتی نیز به دنبال بومی‌سازی هستیم.

شناسه خبر 57927