شناسه خبر:58237
1401/5/6 09:14:37
رئیس اداره میراث‌فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دهگلان:

آثار تاریخی پیشینه تمدن لیلاخ در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره میراث‌فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دهگلان با اشاره به حضور معتمدان حافظ میراث فرهنگی در سطح روستاهای آیت شهرستان، از نگهداری آثاری تاریخی مربوط به پیشینه تمدن لیلاخ در موزه ملی ایران خبر داد.

غفوری با بیان این نکته که فرهنگ و تمدن در دشت لیلاخ قدمتی به اندازه تاریخ دارد، اظهار کرد: آثار و اسناد به‌دست آمده در موزه ملی ایران در تهران نگهداری می‌شود.

وی به برنامه‌های میراث فرهنگی در زمینه توسعه گردشگری در منطقه اشاره و اضافه کرد: در دو سد سنگ سیاه و سورهال مقدمات ایجاد مجتمع‌های توریستی انجام شده و در دامنه سد سورهال طرح مطالعاتی آن انجام و در حال رایزنی برای ایجاد مجتمع توریستی در محل این سد هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دهگلان به مشکلات فرهنگی در شهرستان اشاره کرد و افزود: حفاری‌های غیرمجاز در سطح شهرستان وجود دارد و مضاف بر آن، شایعاتی است که کار در شهرستان را بسیار سخت‌تر کرده است.

غفوری در پاسخ به سؤالی در خصوص شایعاتی دال بر حفاری در روستای حسینی از توابع بخش مرکزی دهگلان، افزود: با توجه به اینکه در تمام روستاها ما معتمدین حافظ میراث فرهنگی داریم در این زمینه بسیار زود در جریان امور قرار می‌گیریم در روستای حسینی حفاری انجام گرفته بود، در زمان حفاری در محل حاضر شدیم و برای حفاران پرونده قضائی تشکیل شده و پرونده در جریان است.

وی در ادامه اضافه کرد: بر اساس نتایج کارشناسی در روستای حسینی آثار باستانی و عتیقه‌ای موجود نبوده و گاها افرادی سودجو اقدام به کلاهبرداری در این زمینه می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دهگلان در ادامه به ظرفیت‌های شهرستان اشاره و افزود: بالغ بر یک هزار و 200 بافنده در شهرستان وجود دارند که در حال تولید صنایع دستی، گلیم و قالی هستند که این ظرفیت مهم شهرستان را در زمینه گلیم‌بافی در استان کردستان اول و در سطح کشور مطرح کرده است.

غفوری در ادامه به اتمام طرح مطالعاتی قلعه‌های کاکه‌جوب اشاره کرد و گفت: پس از تولید گزارش رسانه‌ای و پیگیری‌های نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی و دستور مدیرکل میراث فرهنگی استان، کارشناسان به محل اعزام شدند و کروکی قلعه‌های مربوطه برای تعیین عرصه و اعیان قلعه‌ها انجام و در حال طی مراحل قانونی خود برای تعیین وضعیت است.

 

شناسه خبر 58237