شناسه خبر:58247
1401/5/6 09:27:50
مطالبه زنان نخبه و فعال همدانی از ریاست جمهوری:

شایسته‌سالاری، عفاف و حجاب و ایجاد بستر برای خود‌باوری

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌و‌گو با بانوان نخبه علمی، فرهنگی و اجتماعی توجه به سه مقوله شایسته‌سالاری، عفاف، حجاب و خودباوری در حوزه زنان از سوی ریاست جمهوری در اولویت قرار داشته باشد.

با نزدیک شدن به ایام سفر ریاست جمهوری به همدان به‌عنوان مقصد سی‌ام این سفرها به سراغ جمعی از زنان، کارشناسان و فعالان حوزه زنان رفتیم تا ببینیم زنان در قشرهای مختلف چه انتظاراتی از رئیس‌جمهور در حوزه زنان دارند؟

در جامعه امروزی اینکه زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند چه انتظارات و توقعاتی از دولت دارند از اهمیت بالایی برای حال ساختار اجتماعی فرهنگی جامعه برخوردار است؛ بنابراین برای یافتن جواب این سؤال برآن شدیم تا در گفت‌وگو با تعدادی از زنان فعال در حوزه‌های مختلف با در نظر گرفتن فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی‌شان از انتظارات آن‌ها آگاه شویم.

عضو سه دوره شورای اسلامی شهر همدان، مدرس دانشگاه و عضو سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان همدان با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور باید به بیانات رهبر انقلاب در خصوص جایگاه زنان تأکید داشته و بسترهای لازم برای تحقق آن‌ها را فراهم کند گفت: قوه مجریه وظیفه اجرای قوانین را دارد و در حال حاضر قوانین بسیار خوبی در حوزه زنان داریم که تاکنون رنگ اجرا به خود ندیده‌اند.

نرگس نوراله‌زاده به مصادیق این موضوع پرداخت و گفت: قوانینی چون منشور حقوق و مسئولیت‌های زن مسلمان، تسهیل ازدواج جوانان، ساماندهی مد و لباس و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب تا به امروز رنگ اجرا به خود ندیده و رئیس‌جمهور باید زمینه اجرایی شدن قوانین بر زمین مانده را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه نبود عزم جدی در میان مسئولان و توجیه نبودن آن‌ها در خصوص اهمیت موضوع زن و خانواده باعث شده تا دولت‌ها عملکرد خوبی در حوزه زن و خانواده نداشته باشند و این مهم خودباوری را در بین زنان رو به افول برده است، ابراز کرد: آنچه مسلم است اینکه عزم جدی در دولت‌ها برای پیشبرد امور زنان وجود ندارد و مسئولان در مورد اهمیت موضوع زنان و خانواده توجیه نشده‌اند و چون اهمیت و عزم جدی در دولت‌ها برای پرداختن به موضوع زنان و خانواده وجود نداشته مقام معظم رهبری خودشان به ایت قضیه ورود کرده و با داشتن جلسات متعددی راهکارهای عملیاتی را در این حوزه ارائه کرده‌اند.

این استاد دانشگاه افزود: امیدواریم صحبت‌های مقام معظم رهبری طلیعه روشنی برای مسئولان و زمینه ایجاد تحول در این عرصه باشد.

  ضرورت استفاده از توانمندی‌ بانوان در مدیریت‌ کلان کشور فارغ از نگاه جنسیتی در دولت

در ادامه دانشمند زن برتر جهان اسلام، برگزیده دومین جشنواره ملی زن و علم و شیمی‌دان برجسته در سطح بین‌الملل نیز ابراز کرد: با توجه به تجربه‌های موفق خانم‌‌ها در مدیریت‌ کلان و میانی کشور، امروز باید به این موضوع به‌عنوان یک ضرورت پرداخته و از توانمندی‌ بانوان در مدیریت کلان کشور استفاده شود.

طیبه مدرکیان اظهار کرد: روند عملکرد در حوزه زنان در دولت‌های گذشته نیاز به یک آسیب‌شناسی دقیق دارد و اینکه آیا کارنامه عملکرد دولت‌های گذشته منطبق با سیاست‌های کلان نظام و دیدگاه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده یا خیر؟ اگر منطبق بوده تا چه حد این همگرایی وجود داشته است؟

وی ادامه داد: در برهه‌هایی طی 30 سال گذشته توجه به دیدگاه‌های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نداشتیم و تا ایده‌آل و مطلوب‌ها در حوزه زنان فاصله زیادی وجود دارد، همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند در زمینه زنان و خانواده کارهای زیادی انجام شده اما تا تحقق دیدگاه‌های اسلام و انقلاب فاصله بسیار است.

این فعال حوزه زنان تصریح کرد: به جهت اینکه در دولت رویکرد صحیح‌تری به این مسائل داشته باشیم و طرز تفکرات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری نزدیک‌تر باشد جلساتی در این رابطه باید برگزار کنیم تا با هم‌اندیشی نخبگان بایسته‌های دولت مشخص شود.

مدرکیان خاطرنشان کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در نشست خانواده و زنان، مسئله خانواده که از موضوعات درجه یک کشور است اندیشه‌های راهبردی ایشان بود که بسیار بر آن تأکید داشتند؛ دولت‌ها پاسخگو باشند که چه برنامه‌ای در حوزه زنان و خانواده برای دولت دارند و جامعه زنان این حق را دارد که از دولت جویا شود در این حوزه چه برنامه‌هایی دارد.

وی ادامه داد: در خصوص سیاست‌های جمعیتی که مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید کردند ‌باید سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری برای مادران را مدنظر قرار دهند، توجه به سلامت خانواده و توجه به شاخصه‌های سلامت مانند تغذیه و ورزش و آموزش مادران ازجمله محورهایی است که ذیل این موضوع باید به آن پرداخته شود.

این شیمی‌دان با بیان اینکه توجه به جایگاه زنان در محیط‌های اجتماعی و خانواده از دیگر موضوعات است که می‌بایست فارغ از جنسیت و نگاه مردانه در انتخاب‌ها مورد توجه قرار گیرد اظهار کرد: محور دیگر برنامه دولت آینده برای حضور زنان در محورهای کلان مدیریتی است؛ با توجه به تجربه‌های موفق خانم‌‌ها در مدیریت‌های کلان و میانی کشور، امروز باید به این موضوع به‌عنوان یک ضرورت پرداخته شود و از توانمندی‌های بانوان در مدیریت کلان کشور کمک گرفت.

در ادامه منیژه مالمیر؛ به‌عنوان یکی از بانوان تأثیرگذار در عرصه ایثار و شهادت و دفاع مقدس در همدان نیز با اشاره به اینکه در سال‌های اولیه مبارزات انقلاب، حجاب به یکی از بنیان‌های اصلی اعتقادات مردم و زنان جامعه تبدیل شده بود و فشارهای حکومتی برای حذف چادر یا پوشش از جریان زندگی مردم مؤثر نبود گفت: رشادت‌های زنان همگی گواه مقاومت بانوان ایرانی برای حفظ حجاب است، حال با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد تحولی در چهره اجتماعی عفاف و حجاب هستیم، چهره‌ای که نمود آن در ظاهر جوانان و نوجوانان کشور مشهود است.

وی با بیان اینکه قرار بود طی چهار دهه اخیر دستگاه‌های متولی در حوزه جوانان، فرهنگ، عفاف و حجاب برای آن سیاست‌گذاری کنند و حجاب و عفت را به‌عنوان یکی از ارکان اصلی جامعه به نسل جدید منتقل کنند گفت: هرچند که طی این دوران تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های زیادی برای تحقق این اهداف شد و نتایج آن نیز مطلوب بود اما در این میان کمبودهایی نیز وجود داشته و دارد.

وی ادامه داد: کمبودهایی که ثمره آن فراگیر شدن برخی سبک‌ها و مدهای غیر ایرانی و اغلب غربی میان نسل جدید است. از نوع مانتوها و لباس‌های دختران امروزی گرفته تا تعریف عفت که در این میان کمی دست‌خوش تغییرات شده، همگی مثال‌هایی از این خلأهای فرهنگی است. خلأهایی که مقصر اصلی ایجاد آن را می‌توان دستگاه‌های مربوطه و سیاست‌گذاران دانست.

این دانشمند زن همدانی با تأکید بر اینکه نهادهایی ازجمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا آموزش و پرورش و صداوسیما تا سازمان‌های متولی حوزه جوانان و عفاف همگی در بیشتر شدن ضعف‌های فرهنگی در این زمینه دخیل بوده‌اند گفت: اما سؤال اصلی این که دلایل عمده خلأهای فرهنگی جامعه که منجر به روی آوردن برخی جوانان به سبک و مدهای غربی شده چیست؟ چه کسی مسئول ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی بوده است؟ بنابراین انتظار می‌رود ریاست جمهوری در حوزه زنان به این مسئله بیش‌ازپیش عنایت داشته و توجه لازم را مبذول دارد.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد مسائلی مانند تأمین اجتماعی به معنای عام خود، اشتغال، بازگرداندن زن به هویت واقعی خود در اجتماع و مسئله مد و حجاب و مواردی از این قبیل ازجمله نکاتی مهمی است که در میان صحبت‌های زنان فعال در عرصه‌های مختلف به آن‌ها اشاره شد بنابراین احصای این خلأها و بررسی دقیق آن‌ها بیانگر مسئله‌ای جز فقر فرهنگی در عرصه پاسداشت جایگاه زن و در ارائه برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در این حوزه نیست. بر این اساس می‌بایست دولت سیزدهم توجه ویژه‌تری به حوزه زنان در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و مدیریتی داشته باشد.

شناسه خبر 58247