شناسه خبر:58274
1401/5/8 08:31:39

سپهرغرب، گروه خبر: وزیر جهاد کشاورزی در سفر به شهرستان ملایر تفاهم‌نامه صادرات محصولات کشاورزی ایران به چین را به‌صورت ویدئوکنفرانس امضا کرد.

سیدجواد ساداتی‌نژاد روز پنج‌شنبه در سفر به شهرستان ملایر تفاهم‌نامه صادرات محصولات کشاورزی ایران به چین را به‌صورت ویدئوکنفرانس امضا کرد.

ساداتی‌نژاد در آیین امضای تفاهم‌نامه صادرات محصولات کشاورزی ایران به چین اظهار کرد: در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای منطقه و شرق آسیا و دیپلماسی فعال برای صادرات محصولات کشاورزی کشور، دو سند مهم برای افزایش صادرات جمهوری اسلامی ایران به چین پس از چند ماه مذاکرات فشرده نهایی و امروز به‌صورت هم‌زمان در استان همدان و پکن، به امضا رسید.

وی با اشاره اینکه سند اول پروتکل الزامات بهداشتی نباتی برای صادرات مرکبات تازه ایران به چین است، افزود: با امضای این سند برای نخستین‌بار دسترسی ایران به بازار 600 میلیون دلاری مرکبات چین فراهم شده است.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: سند دوم پروتکل الزامات بهداشتی صادرات عسل جمهوری اسلامی ایران به جمهوری خلق چین است که با امضای این تفاهم‌نامه، تولیدکنندگان عسل ایران محصولات خود را به چین صادر می‌کنند.

وی با بیان اینکه سند مذکور ماحصل همکاری مطلوب وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور خارجه ایران است، خاطرنشان کرد: درحال حاضر صادرات مستقیم محصولات کشاورزی ایران به چین 500 میلیون دلار است که در مقایسه با سال‌های گذشته از رشد چندبرابری برخوردار بوده است.

ساداتی‌نژاد با تأکید بر اینکه پس از 16 سال مجوز صادرات سیب به پاکستان کسب شد، ادامه داد: پس از 6 سال شرایط صادرات طیور به کشور عراق نیز فراهم شده است.

وی در پایان متذکر شد: صادرات با کیفیت محصولات کشاورزی ایران برقرار است، همچنین کشمش ملایر که دارای کیفیت بالا بوده و نام جهانی دارد.

شناسه خبر 58274