شناسه خبر:58773
1401/5/23 11:28:37
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان:

انتقال آب از سد تالوار در مراحل پایانی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه حجم آب قابل برداشت از سد اکباتان کمتر از یک میلیون متر مکعب است، گفت: پروژه انتقال آب از سد تالوار در مراحل پایانی است.

 محمد ضروری اظهار کرد: با توجه به اینکه در ماه‌های آخر تابستان بوده و دومین سال خشک‌سالی را سپری می‌کنیم، منابع آب سطحی که تأمین‌کننده آب شرب همدان بوده، به‌شدت کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: به‌دلیل اینکه گرمای هوا طولانی شده، مصرف آب به‌شدت بالا رفته است؛ درحال حاضر مصرف دو هزار لیتر در ثانیه را پشت سر گذاشته‌ایم و با توجه به کمبود منابع آبی، وضعیت مناسبی نداریم.

ضروری خاطرنشان کرد: در اوایل سال سد آبشینه را از دست دادیم و هم‌اکنون وضعیت سد اکباتان نیز مناسب نیست که مشکلاتی را برای مدیریت شبکه آب ایجاد می‌کند؛ بنابراین تأمین منابع جایگزین در دستور کار استان قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با تأکید بر اینکه تأمین منابع آب جایگزین در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب استان درحال حفر تعداد زیادی چاه بوده که از ماه‌های گذشته وارد مدار شده است.

وی با اشاره به پروژه انتقال آب از حوضه مجاور (سد تالوار)، یادآور شد: تأمین آب از سد تالوار در دست اجرا است و در مراحل پایانی قرار دارد و در سفر ریاست‌جمهوری به استان همدان نیز این موضوع مورد تأکید بوده و دستور داده شد ظرف دو ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

ضروری ادامه داد: مجموعه وزارت نیرو و استان همدان از ماه‌های قبل پیگیر پروژه انتقال آب از سد تالوار بودند که امیدواریم تهیه‌کننده تجهیزات به قول‌هایی که داده، عمل کند تا این پروژه هرچه زودتر به پایان برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با تأکید بر اینکه تأمین آب در حوضه اضطراری و تأمین آب بلندمدت درحال پیگیری است، بیان کرد: درحال حاضر سد اکباتان 2.5 میلیون متر مکعب آب دارد که از این میزان کمتر از یک میلیون متر مکعب قابل برداشت است و با کاهش شدید آب در مخازن روبه‌رو هستیم.

وی در پایان با اشاره به کاهش شدید آب در مخازن استان، بر استفاده از منابع آب خانگی تأکید کرد و گفت: شهروندان منابع آب خانگی را مد نظر قرار دهند.

شناسه خبر 58773