شناسه خبر:58931
1401/5/27 09:04:08

سپهرغرب، گروه خبر: دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان از برتری این ستاد در سطح کشور در اجرای شاخص‌ها خبر داد و گفت: قبل از اینکه از مردم مطالبه عفاف و حجاب داشته باشیم، درصدد شناسایی و رفع آسیب‌ها و منکرات در دستگاه‌های مختلف برآمدیم.

میثم صابریون با اشاره به اینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر ستاد حاکمیتی و نهاد انقلابی است، اظهار کرد: به پشتوانه این ستاد اصل هشتم قانون اساسی وجود دارد که در آن در 24 ماده و 19 تبصره وظایف دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه در راستای این وظایف فضای معنوی جامعه با آموزه‌های اسلامی انطباق می‌یابد، گفت: برابر مصوبه 427 سال 84 و 820 سال 98 شورای عالی انقلاب فرهنگی 12 ماده وظایف به ستاد امر به معروف و نهی از منکر اعلام شده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با اشاره به اینکه 11 ماده در مصوبه 427 وجود دارد و تمام وظایف در سال 94 تأیید و یک وظیفه نیز در سال 98 در مصوبه 820 تصریح می‌شود، عنوان کرد: این وظایف در تعیین، ابلاغ و نظارت بر اجرای شاخص‌های عفاف و حجاب است.

   شناسایی و رفع آسیب‌ها و منکرات در دستگاه‌های مختلف

وی با بیان اینکه ستاد امر به معروف در دور جدید فعالیت‌ها و وظایف خود را در قانون احیا کرده وظایفی که اگر ما از آن تخطی کنیم به‌عنوان ترک فعل قابل پیگیری است، خاطرنشان کرد: در گام نخست بعد از شکل‌گیری دولت اسلامی و مردمی، از رئیس دولت مبنی بر اینکه باید به سمت اسلامی‌ شدن دستگاه‌ها حرکت کرد چراکه وضعیت مطلوب نبوده و این مهم نیز مورد مطالبه آحاد مردم، نخبگان و دغدغه‌مندان است، مطالبه‌گری شد.

صابریون بیان کرد: طرح عفاف و حجاب در ستاد امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که اگر در این طرح دو رکن حاکمیت و مردم پای کار بیایند و اقناع‌گری صورت گیرد، می‌تواند در مدت یک سال مسئله عفاف و حجاب را در کشور حل کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از پیوست‌های 11 گانه طرح موضوع دستگاه‌های دولتی و ادارات است، افزود: از طرفی هم برابر ابلاغ پلیس امنیت اخلاقی فراجا، 41 درصد دستگیرشدگان در سطح کشور کارکنان دولت هستند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با بیان اینکه در این مصوبات احیاگری وظایف انجام شد و اجرا صورت گرفت که نشان دهیم کار قابل پیگیری است، ابراز کرد: قبل از اینکه از مردم مطالبه عفاف و حجاب داشته باشیم، درصدد شناسایی و رفع آسیب‌ها و منکرات در دستگاه‌های مختلف برآمدیم.

وی با اشاره به اینکه در راستای انجام وظایف تشکیل قرارگاه انسجام‌بخشی مورد توجه قرار گرفت، عنوان کرد: از آنجا که رهبری می‌فرمایند در مقابل تشکیل جبهه دشمن ما هم باید جبهه تشکیل دهیم، قرارگاه نه از باب زور و زر، بلکه در راستای انسجام‌بخشی‌، سرعت‌بخشی و واکنش سریع در مقابل دشمن تشکیل شد.

   آموزش بازرسان نامحسوس

صابریون با بیان اینکه قرارگاه 21 تیرماه متقارن با هفته عفاف و حجاب امسال تشکیل شد، افزود: شاخصه‌های عفاف و حجاب در مرکز توسط تیم نخبگان و کارشناسان این حوزه تعیین و بعد به مجموعه دولت توسط ستاد کشور و به تبع آن توسط ستادهای استانی به استانداران و مدیران ادارات ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه بعد از ابلاغ آموزش لازم در حوزه فقهی و حقوقی شاخص‌ها به دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر و مسئولان عفاف و حجاب ارائه شد، گفت: در بخش بعدی آموزش بازرسان نامحسوس مورد توجه قرار گرفت.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با تأکید بر اینکه طبق قانون از ظرفیت‌های مردمی فعال در حوزه عفاف و حجاب و از کنشگران در عرصه گروه‌های احیاگری و مطالبه‌گری در حوزه‌های تخصصی استفاده شد، افزود: دو مرحله آموزش برگزار شد و خروجی آن بازرسی نامحسوس از دستگاه‌ها شد.

وی با اشاره به اینکه بازرسی نامحسوس به دستگاه‌ها ابلاغ و با آن‌ها هماهنگ شد که افرادی مورد تأیید ستاد به دنبال رصد شاخص‌ها به‌صورت نامحسوس هستند، گفت: در این زمینه گزارش‌های اولیه جمع‌آوری و تحویل داده شد و در مرحله بعد خودارزیابی مدیران و نیز دستگاه‌ها به‌صورت گام به گام صورت گرفت.

صابریون با بیان اینکه در این راستا نامه‌ای خطاب به استاندار و برای رؤسای دستگاه‌های اجرایی تنظیم و از آن‌ها خواسته شد در برابر موارد مد نظر ستاد خود ارزیابی را انجام دهند، تصریح کرد: بررسی گزارش‌های بازرسان نامحسوس و خودارزیابی مدیران انجام شد.

وی با بیان اینکه شیوه‌نامه موجود تصریح داشت که اگر به مسئله‌ای برخورد کردید ستاد می‌تواند تیم بازرسی محسوس هم تشکیل دهد، گفت: با دعوت جمعی از دغدغه‌مندان و متخصصان این عرصه کارگاه آموزش بازرسان محسوس برگزار و احکام نیز به آن‌ها ابلاغ شد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با اشاره به اینکه درخصوص عملکرد این بازرسان نیز با دستگاه‌ها هماهنگی‌هایی صورت گرفت، گفت: مدیر اجرایی قرارگاه 21 تیرماه در این زمینه مکلف شد که با دبیران شوراهای امر به معروف و مسئولان عفاف و حجاب دستگاه‌هایی که دارای ابهام و تناقض بودند، هماهنگی‌هایی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه 27 دستگاه در مرحله نهایی مد نظر قرار گرفت که در بیش از نیمی از این تعداد بازرسی محسوس انجام گرفته و احتمالاً تا هفته آینده به اتمام برسد، خاطرنشان کرد: در ادارات دولتی و آن‌هایی که ذیل مصوبه ماده پنج خدمات کشوری هستند، کار در این زمینه انجام گرفته است.

   استان همدان و خوزستان به رتبه برتر رسیدند

صابریون با اشاره به اینکه دستگاه‌های دولتی، نیمه‌دولتی و مجموعه‌های خصوصی مانند بیمه‌ها و بانک‌ها در فهرست بازرسی قرار دارند، گفت: مدت‌زمان بازرسی نامحسوس 20 روز بود که در بیش از 90 اداره دولتی که برخی باهم ارتباط داشتند و ادغام شدند، بازرسی انجام شده است‌.

وی به 80 بانک، 36 مرکز بیمه، 40 مرکز درمانی و 14 پست‌بانک و دفتر اسناد رسمی در بازرسی نامحسوس اشاره کرد و افزود: 65 دستگاه نیز پاسخ‌های ما را در ارزیابی داده‌اند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با بیان اینکه ادارات را به سه دسته سبز، نارنجی و قرمز تقسیم کردیم، خاطرنشان کرد: از اداراتی که در دسته سبز هستند در تجربه‌نگاری استفاده خواهد شد تا بقیه دستگاه‌ها بتوانند از تجارب آن‌ها استفاده عملیاتی و اجرایی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف در مصوبه 820 ترویج، تشویق و تبلیغ در حوزه عفاف و حجاب است، گفت: در این راستا از دستگاه‌های نمونه و پیشتاز تقدیر خواهد شد.

صابریون با بیان اینکه در رنگ نارنجی به دستگاه‌هایی که دچار اشکالاتی هستند و احیاناً موانع و موضوعاتی در حوزه عفاف و حجاب دارند تذکرات لازم با یک مدت زمان مشخص داده خواهد شد که اکنون بازرسان درحال انجام این وظایف هستند، اذعان کرد: درخصوص دستگاه‌های قرمز اگر آن‌ها نخواهند رویه اصلاح و سالم‌سازی محیط اداری را فراهم کنند، طبق قانون ترک فعل آن‌ها مطرح و از دستگاه‌ قضائی نسبت به این مسئله مطالبه خواهد شد.

وی با بیان اینکه وقتی جذب نیروی انسانی در دستور کار قرار گرفت به مدت سه هفته در محل مصلای نماز جمعه غرفه ثبت‌نام ایجاد شد و از آحاد مردم و دغدغه‌مندان حوزه عفاف و حجاب ثبت‌نام به عمل آمد، افزود: برای تیم بازرسی در حوزه نامحسوس و محسوس در بخش اول قرارگاه در محل مصلای نماز جمعه ثبت‌نام از آحاد نمازگزاران صورت گرفت و بررسی لازم انجام شد و درنهایت افراد واجد شرایط دعوت و به‌کار گرفته شدند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان بیان کرد: از خانم مخبر مدیر اجرایی قرارگاه و 60 نفر از نیروهای مردمی و دغدغه‌مندان که تلاش زیادی داشتند، قدردانی می‌کنیم و در برنامه‌ای هم از آن‌ها تقدیر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه پایان‌بخش ابتدای کار قرارگاه 21 تیرماه در بازرسی‌های محسوس خواهد بود، گفت: بخش دوم موضوع سطح‌بندی ادارات و پیگیری موضوع تا رسیدن به وضع مطلوب است.

صابریون با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر سطح ستادهای امر به معروف استانی براساس ابلاغ شاخص‌های ستاد مرکزی اعلام شد و خوزستان، همدان و اردبیل مورد تجلیل ستاد مرکزی قرار گرفتند، افزود: خوشبختانه استان همدان و خوزستان به رتبه برتر رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه با انجام بازرسی‌های نامحسوس تاکنون تقریباً 400 مصداق منکر در ادارات شناسایی شده‌اند، گفت: البته این مصادیق منکر، موارد مختلفی را شامل می‌شود و هم‌پوشانی‌هایی هم دارند و باید تناسب‌سازی در این موارد صورت گیرد.

شناسه خبر 58931