شناسه خبر:59855
1401/6/17 10:27:23

سرپرست حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: برای نخستین بار پرنده‌ای با نام چکچک ایرانی دُم سرخ توسط محیط‌بانان منطقه حفاظت شده بیجار مشاهده شد.

 اقبال حمیدی دراین‌باره اظهار کرد: برای نخستین بار پرنده‌ای با نام چکچک ایرانی دُم سرخ توسط محیط‌بانان منطقه حفاظت‌شده بیجار مشاهده و رکورد شد و در سایت پرنده‌نگری کشور ثبت گردید.

وی با اشاره به اینکه زیستگاه این پرنده در دره‌ها و شیب‌های کوهستانی و تپه ماهورهای سنگی است، اضافه کرد: منطقه حفاظت‌شده بیجار با توجه به تنوع مناسب زیستی با دارا بودن شرایط لازم به محل مناسبی برای مشاهده پرندگان مختلف و دیگر جانداران تبدیل شده است.

چکچک ایرانی(چکچک دم سرخ) حداکثر 15 سانتی متر طول دارد روی تنه خاکستری تیره، با دمگاه و کناره دُم به رنگ نارنجی قرمز و زیر بال‌ها کمرنگ است البته در جنس نر با گلوی سیاه و خط چشم نخودی مشاهده می‌شود.

منطقه حفاظت شده بیجار با مساحت حال حاضر حدود 32 هزار هکتار از قدیمی‌ترین مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است که دارای تنوع گیاهی و جانوری بسیار بارزشی بوده و گونه شاخص آن قوچ و میش ارمنی است در این منطقه تاکنون 19 گونه پستاندار، 11 گونه خزنده، 75 گونه پرنده، 5 گونه ماهی و 137 گونه گیاهی شناسایی شده است.

وجود دو اثر بارز فرهنگی و باستانی قلعه قم‌چقای و قلعه چشمه‌سنگین از شاخصه‌های این منطقه است.

شناسه خبر 59855