شناسه خبر:61421
1401/7/26 00:07:44

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه زمان کوچ عشایر به ییلاق را امسال 1 الی 15 آبان‌ماه اعلام کرد و گفت: قبلاً این زمان 1 تا 15 آذرماه بود.

انشاالله کولانی در نشست کارگروه استانی مدیریت چرا و کوچ پاییزه عشایر اظهار کرد: در استان کرمانشاه یک‌ میلیون و 700 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی اعم از جنگل و مراتع وجود دارد.

وی ادامه داد: در سال‌هایی که بارش سالیانه و فصلی مناسبی داشته باشیم، به‌طور میانگین 311 هزار تُن علوفه تولیدی خواهیم داشت که حدود یک‌ میلیون و 500 هزار واحد دامی مجاز ازنظر تخصصی و ظرفیت مراتع از آن تعلیف می‌کنند و همچنین 61 هزار خانوار عشایر و دامدار از طریق آن معیشت و نیاز جامعه به مواد گوشتی و لبنیاتی را تأمین می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: سال 1400 و 1401 درخصوص مراتع و پوشش با دو مشکل مواجه بودیم؛ در وهله نخست بارندگی مناسبی نداشتیم و در مرحله دوم دام موجود در استان بیش از دو برابر بود؛ این مهم یعنی نصف شدن خوراک هر دام و از طرفی وارد کردن ضربه شدید به مراتع، البته باید وضعیت عشایر زحمت‌کش را هم با توجه به خشک‌سالی و تورم موجود برای تهیه علوفه مورد نیاز، درک کرد.

وی زمان کوچ عشایر را امسال 1 الی 15 آبان‌ماه اعلام کرد و افزود: قبلاً این زمان 1 تا 15 آذرماه بود؛ 15 روز را عشایر در اراضی مشخص‌شده همچون کرند غرب، سرخه دیزه شهرستان دالاهو و قلاجه گیلانغرب اتراق می‌کنند و پس از آن با رعایت دقیق تعداد دام ذکرشده در کارت چرا، عازم قشلاق و مناطق گرمسیری خواهند شد.

در این جلسه مقرر شد که اداره عشایر استان مسئله آب‌رسانی به عشایر را با قوت ادامه دهد و همچنین اداره پشتیبانی و امور دام و شرکت تهیه و توزیع علوفه سازمان جهاد کشاورزی هم تلاش کنند اعتباری به‌عنوان حوادث غیر مترقبه در سازمان جهاد تخصیص دهند و همچنین علوفه مورد نیاز عشایر را با ارائه آموزش‌های لازم درخصوص چگونگی سیلو کردن در فضای باز، در اختیار آن‌ها قرار دهند.

اداره‌ کل دامپزشکی استان هم در این جلسه مکلف شد مانند قبل رسیدگی به دام‌های موجود به هنگام کوچ را در دستور کار داشته باشد و دام به تعداد موجود برای حفظ مراتع مورد تأیید قرار گیرد.

شناسه خبر 61421