شناسه خبر:61590
1401/8/1 00:03:47

در ساختار کشور ما پس از استان، شهرستان‌ها جزء تقسیمات کشوری هستند که از سوی سیستم اجرایی کشور نماینده‌ای برای تدبیر امور در آن تحت عنوان فرماندار گمارده می‌شود و انتظار می‌رود شیوه مدیریتی دولت مستقر را در برش شهرستانی اجرا کند؛ به عبارت بهتر از فرماندار دولت سیزدهم انتظار می‌رود همچون رئیس دولت بیش از آنکه فقط در چارچوب بخشنامه‌ها از پشت میز اتاقش مدیریت کند، با روحیه جهادی، فعال و پویا پیگیر مشکلات مردم شهرستان باشد؛ به‌طوری که تولیدکنندگان، اصناف و اقشار مختلف او را در کنار خود دیده و در بزنگاه‌ها راهبر مردم شهرستان خود باشد.

 همدان با وجود اینکه شهرستان مرکزی استان بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما با معضلات متعددی روبه‌رو بوده که حل آن‌ها نیازمند سبک مدیریتی جهادی است؛ همان شیوه‌ای که آیت‌الله رئیسی از آغازین روز مسئولیت خود در ریاست‌جمهوری بر اساس آن عمل کرده است. شهرستان همدان به اذعان کارشناسان دارای ظرفیت‌های بسیار بزرگی در حوزه‌های طبیعی، فرهنگی، معدنی و غیره است که هریک می‌توانند موتور محرک اقتصادی بخشی از جامعه بوده و از همدان شهرستانی پیشرفته با مردمی برخوردار بسازد، اما با بررسی وضع موجود این سؤال مطرح می‌شود که چرا همدان با وجود ظرفیت‌های کم‌نظیر مادی و معنوی، با سخت‌ترین مشکلات اجتماعی و اقتصادی دست‌ به گریبان است؟ چرا برای اغلب جوانان و نخبه‌های شهرستان مهاجرت گزینه جدی برای ساختن آینده است؟ چرا اعتیاد و معتادان متجاهر و خُرده‌فروشی معضلی است که مردم هرروز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؟ چرا سرمایه‌گذاری جدید و بزرگی در این شهرستان ایجاد نمی‌شود؟ چرا سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌توانند اندکی رونق به وضعیت اقتصادی بدهند و سال‌ها از کلنگ‌زنی آن‌ها می‌گذرد، همچنان افتتاح نشده باقی مانده‌اند؟ از پروژه عصر طلایی گرفته تا پرشین‌یاقوت و غیره. چرا برای سامان‌دهی مناطقی مثل قاسم‌آباد و حاشیه شهر هیچ اقدام مؤثری انجام نمی‌شود؟ به این وضعیت بیفزایید معضل تأمین آب را که همین تابستان اخیر جان مردم را به لبشان رساند.

البته انتظار نمی‌رود همه مشکلات شهرستان در همین یک سال دولت سیزدهم حل شود، اما این توقع وجود دارد فرمانداری که به او اعتماد شده و از سال 99 سکان اداره شهرستان را به‌عهده دارد، اکنون بعد از دو سال تصدی فرمانداری چشم‌اندازی از تحول را در حوزه مسئولیت خود پیش چشم مردم قرار دهد، نه اینکه دو بحران بزرگ استان در شهرستان تحت مدیریت وی رخ دهد و کمترین اثرگذاری را از ایشان شاهد باشیم؛ به این وضعیت بیفزاییم که طی دو سال جذب سرمایه‌گذار در سطحی که موتور محرک اقتصاد شهرستان باشد، رخ نداده که از سطح پروژه‌های افتتاح‌شده در هفته دولت به خوبی این حقیقت هویدا بود و یا اینکه طرح مؤثری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی را شاهد نبودیم که اندکی از نگرانی خانواده‌ها را بکاهد.

این یک واقعیت است که مشکلات و گره‌هایی که امروز به زندگی بسیاری از مردم خورده است، محدود به یکی دو سال اخیر نیست؛ اما سبک مدیریت آرام و روزمره نیز راه حلی برای رفع آن‌ها پیش پا نمی‌گذارد. این شهرستان با توجه به سابقه بزرگ خود در حوزه‌های مختلف و برای حرکتی رو به جلو و نجات مردم از بسیاری مشکلات، نیاز به مدیریت جهادی دارد.

شناسه خبر 61590