شناسه خبر:63587
1401/9/20 10:46:13

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان گفت: طرح توانمندسازی مناطق حاشیه‌ای و محله‌های کم‌‌برخوردار در 44 نقطه و محله این استان با هدف بهبود و سامان‌دهی وضعیت آن‌ها در ابعاد مختلف در دستور کار دولت و دستگاه‌های متولی قرار گرفته است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز شنبه در جلسه محرومیت‌زدایی و توانمندسازی مناطق حاشیه‌ای کم‌برخوردار در همدان اظهار کرد: این طرح در راستای فرمان رهبر معظم انقلاب به‌منظور تحقق عدالت اجتماعی و رفع مشکلات و توسعه محله‌های کم‌برخوردار در این استان هم‌زمان با سراسر کشور پیگیری و اجرا می‌شود.
وی گفت: در طرح توانمندسازی مناطق حاشیه‌ای دو هزار و 20 محله محروم در کشور شناسایی شده‌اند و قرار است در یک برنامه 12 تا 15 ساله با تمرکز بر جوانان، این مناطق محروم به رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برسند.
استاندار همدان تصریح کرد: 23 دستگاه‌ اجرایی مرتبط در استان با اولویت دستگاه‌های کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، آموزش‌وپرورش، نوسازی مدارس، فنی و حرفه‌ای، هلال‌احمر، شرکت ستاد مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه علوم پزشکی موظف هستند متناسب با ظرفیت این مناطق و جذب اعتبارات نسبت به رفع محرومیت و خدمت‌رسانی به مردم اقدامات لازم را انجام دهند.
قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه محله‌های حاشیه‌ای نیز ازنظر کم‌برخوردار بودن به بسیار شدید، شدید و متوسط تقسیم‌بندی شدند، افزود: 35 محله متوسط، پنج محله شدید و چهار محله خیلی شدید در استان همدان شناسایی شده که به تفکیک شهرستانی در همدان (18)، ملایر (2)، نهاوند (9)، تویسرکان (2)، اسدآباد (2)، کبودراهنگ (2)، رزن (1)، بهار (2) و فامنین (2) محله است.
وی تصریح کرد: با اقدامات هفت‌گانه برای ثبت‌نام مسکن متناسب با وسع مالی فرد، اشتغال‌زایی، بیمه همگانی سلامت، ثبت‌نام مردم در طرح پزشک خانواده، ارائه سبد غذایی ماهانه توسط کمیته‌ امداد به افراد دارای سوء تغذیه، شروع به تحصیل جاماندگان از آموزش و توسعه و استعدادیابی ورزش فوتبال محلات در گروه آقایان و رشته داژبال برای بانوان، شاهد رهایی محلات از محرومیت خواهیم بود.
رئیس ستاد توانمندسازی محلات کشور نیز در این جلسه اظهار کرد: طرح محرومیت‌زدایی و توانمندسازی دو هزار و 20 محله کم‌برخوردار شهری با جمعیتی حدود 20 میلیون نفر در کشور با اهتمام دولت سیزدهم و در راستای رفع موانع رشد محلات کم‌برخوردار آغاز شده است.
علی آقامحمدی نیازهای این محله‌ها را مربوط به مسکن، اشتغال، آموزش و بهداشت، سلامت و تغذیه برشمرد و افزود: مسائل و مشکلات این مناطق توسط دستگاه‌های دولتی مرتبط شناسایی می‌شود و اقدامات لازم برای رفع این چالش‌ها صورت می‌گیرد.
وی اظهار کرد: دوره‌هایی برای آشنایی افراد با مشاغل و نیز ارتقای شغلی آن‌ها در آموزش فنی و حرفه ای یا با همکاری دانشگاه صنعتی شریف پیش‌بینی شده است.
رئیس ستاد توانمندسازی محلات کشور با اشاره به اینکه مستأجران در این مناطق با ثبت‌نام در این طرح و تأیید بند (ج) توسط وزارت مسکن و شهرسازی عضو تعاونی‌های مسکن می‌شوند، افزود: ساخت مسکن باید با توان متقاضیان سازگاری داشته باشد.
آقامحمدی یکی از شاخص‌ها و اهداف مهم این طرح را نیز اشتغال‌زایی پایدار برای مددجویان و افراد کم‌بضاعت و زیر پوشش نهادهای حمایتی عنوان و اظهار کرد: بازماندگان از تحصیل در سن 6 تا 17 سال با توجه به شرایط زندگی به تحصیل بازمی‌گردند.
وی افزود: دفترچه درمانی سلامت رایگان برای ساکنان محلات کم‌برخوردار صادر شده و افراد از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند می‌شوند و نیز طرح پزشک خانواده و درمان رایگان بیماران خاص هم در سطح این مناطق کم‌برخوردار اجرا خواهد شد.
رئیس ستاد توانمندسازی محلات کشور با اشاره به اینکه تیم فوتبال خیابانی در مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار در راستای استعدادیابی از نوجوانان و جوانان مستعد و در سن 12 تا 15 و 15 تا 18 سال تشکیل می‌شود، ادامه داد: تیم‌های برتر هر شهر برای کسب مقام قهرمانی به مرحله کشوری راه می‌یابند و نیز رشته داژبال برای خانم‌ها پیش‌بینی شده است.
ورزش داژبال، یکی از ورزش‌های سنتی ایرانیان است که از زمان‌های قدیم به‌عنوان یک بازی پُرنشاط و همگانی مطرح و در بین اقشار مختلف مردم بسیاری از استان‌ها رایج بوده‌ است.
آقامحمدی تصریح کرد: در هر محله افراد به مسئول محله خانه امداد، خانه بهزیستی یا خانه هلال مراجعه و ثبت‌نام کنند.

شناسه خبر 63587