شناسه خبر:63630
1401/9/21 08:57:29
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان:

عدم ثبات وظایف بلای جان صادرکنندگان

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان گفت: عدم ثبات وظایف، بلای جان صادرکنندگان شده است.

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: اتاق بازرگانی یک استان درحقیقت نقش قلب تپنده اقتصاد آن را ایفا می‌کند؛ زیرا تصمیمات بزرگ در این اتاق گرفته شده و با توجه به وابستگی بسیار کشوری همچون ایران به صادرات و واردات محصولات مختلف، نقش این اتاق در اقتصاد گسترده است. بنابراین نباید اتاق را یک قسمت کوچک از اقتصاد دانست که وظایف خاصی برعهده نداشته و تصمیم‌گیری که در آن می‌شود، تأثیری در توسعه اقتصادی استان ندارد؛ زیرا این اتاق محلی برای چانه‌زنی صاحبان صنایع و تجار با نهادهای حکومتی محسوب می‌شود و هر بحث و تصمیم درباره مسئله‌ای در آن، مربوط به اقتصاد می‌شود.
بحث درباره تأثیر اتاق بازرگانی در رونق اقتصادی یک مسئله مهم بوده که نتیجه آن به‌خوبی روشن است، تأثیری بسزا که می‌تواند با توجه به تصمیم اتاق، ضرر یا سود بسیاری را به اقتصاد استان وارد کند؛ بنابراین اگر اعضای اتاق پیرامون هدفی سودمند به گفت‌وگو و تصمیم‌گیری بپردازند، قطعاً نتایج خوبی شامل حال دیگر افراد در اقتصاد خواهد شد.
حال آنکه بسیاری ممکن است آشنایی با اتاق بازرگانی نداشته باشند و فعالیت این تشکل را با اهمیت ندادند؛ اما دقیقاً عکس این موضوع صادق است و با یک تشکلی که نقش حیاتی در اقتصاد دارد، روبه‌رو هستیم. به‌گونه‌ای که در هر استان عوامل مختلفی در رونق اقتصادی تأثیر می‌گذارند که یکی از آن‌ها را باید اتاق بازرگانی به‌شمار آورد. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا در گفت‌وگو با علی‌اصغر زبردست رئیس اتاق بازرگانی همدان، به تشریح وضعیت صادرات این استان و نیز رایزنی‌هایی که از سوی اتاق برای حضور واحدهای تولیدی و صنعتی در نمایشگاه‌های بین‌المللی صورت پذیرفته، بپردازیم که در ادامه می‌خوانید:
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه بنده در جلسات مختلف به این موضوع اشاره کرده‌ام که شرایط اقتصادی کشور، محدودیت روابط با دیگر کشورها و نیز تحریم‌ها انگیزه را در بین فعالان اقتصادی برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی کاهش داده است، گفت: دراین‌بین بی‌ثابتی در قیمت دلار نیز خود مزید بر علت شده تا این انگیزه روزبه‌روز کاهش پیدا کند.
علی‌اصغر زبردست با بیان اینکه چند مسئله دیگر نیز برای افرادی که در این‌گونه نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند وجود دارد، تشریح کرد: مدت‌ها است که پیگیر حل این معضلات هستم، اما متأسفانه تاکنون در این زمینه کاری پیش نرفته است و نتوانسته‌ام این مسائل و موانع را از پیش پای فعالان اقتصادی برای رغبت بیشتر در راستای حضور فعال در نمایشگاه‌های بین‌المللی بردارم، زیرا اغلب این مسائل دارای مبنای ملی است و نه استانی.
وی با اشاره به اینکه نخستین مسئله به قیمت تمام‌شده حضور در نمایشگاه و گرفتن غرفه برای فعالان اقتصادی ما بازمی‌گردد، اذعان کرد: موضوع دیگر این است که با وجود بالا بودن قیمت حضور در نمایشگاه‌ها، هیچ‌گونه تبلیغاتی توسط برگزارکنندگان انجام نمی‌شود؛ بنابراین حضور مردم در این‌گونه نمایشگاه‌ها بسیار کم‌رنگ است.
زبردست افزود: مسئله بعدی اینکه اکثر فعالان اقتصادی در عرصه تولید مواد غذایی و صنایع‌ دستی راغب هستند برایشان به هنگام حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، امکان فروش محصول وجود داشته باشد، اما متأسفانه اغلب این مجوز از سوی کشور میزبان به فعالان اقتصادی داده نمی‌شود.
وی با اشاره به عدم ثبات ضوابط صادراتی در کشور به‌عنوان مشکل بعدی، گفت: مثلاً امروز به‌دلیل فراوانی گوجه امکان صادرات این محصول فراهم است، اما چندماه بعد مشخص نیست که این امکان همچنان وجود داشته باشد، حال آنکه فعالان اقتصادی با دشواری فراوان نسبت به شناخت بازار هدف اقدام کرده و برای محصول خود بازاریابی کرده‌اند؛ بنابراین عدم ثبات مذکور منجر به از دست رفتن بازار صادراتی می‌شود که باید دراین‌باره دولت به‌صورت جدی تصمیم‌سازی لازم را داشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با تأکید بر اینکه متأسفانه دولت طی چندسال اخیر نسبت به وعده ارائه مشوق برای فعالان اقتصادی که در نمایشگاه‌های خارجی شرکت می‌کنند بنا به شرایط حاکم اقتصادی عمل نکرده است، افزود: چنان که پیش‌تر عنوان کردم، هزینه حضور در یک نمایشگاه کشور خارجی همچون عراق و سلیمانیه، چیزی بالغ‌بر 600 میلیون تومان برای هر فعال اقتصادی است.
وی درخصوص تلاش اتاق بازرگانی همدان در راستای رایزنی با دیگر کشورها برای حضور فعالان اقتصادی همدان در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز گفت: گرچه طی چندسال اخیر بروز کرونا سفر هیئت‌ها و رؤسای اتاق بازرگانی را برای رایزنی با دیگر کشورها با دشواری مواجه کرده بود، اما با این وجود بنده شخصاً سفرهایی را به ارمنستان، عراق و سلیمانیه داشتم؛ اما آنچه مسلم است اینکه با وجود تلاش‌های انجام‌شده، به دلایل عنوان‌شده و نیز شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، همچنان فعالان اقتصادی تمایلی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی ندارند.
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان درخصوص میزان صادرات نیز افزود: بخش عمده صادرات استان همدان در حوزه کشاورزی و مواد معدنی است که یقیناً به‌لحاظ کمی شاید شاهد افزایش آن نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته بوده‌ایم، اما به‌لحاظ نوسان قیمت دلار، انتظارات در این بخش برآورده نشده است؛ البته دراین‌بین ذکر این نکته ضروری است که بخش عمده‌ای از صادرات ما از طریق گمرکات سایر استان‌ها همچون اصفهان در حوزه مواد معدنی و مازندران در عرصه محصولات کشاورزی همچون کشمش انجام می‌پذیرد و این عدد و رقم در آمار صادراتی استان محاسبه نمی‌شود.
مع‌الوصف؛ چنان که پیش‌تر عنوان شد، اتاق بازرگانی در هر استان قلب تپنده اقتصاد آن محسوب می‌شود و می‌تواند نقش مؤثر در پیشبرد اهداف فعالان اقتصادی ایفا کند. بنابراین اینکه برخی مسائل در سطح ملی باید مورد رصد قرار گیرد، رافع مسئولیت اتاق بازرگانی‌ها در استان تا رسیدن به نتیجه مطلوب نیست؛ بنابراین انتظار می‌رود این اتاق در همدان بنا به تأثیرگذاری غیر قابل انکار خود بتواند برای مشکلات مطرح‌شده از سوی فعالان اقتصادی از طریق تعامل بیشتر با مرکز ورود کرده و همچون دیگر استان‌ها چشم‌اندازی قابل پذیرش برای پیشروی فعالان اقتصادی بخش خصوصی در استان همدان ترسیم کند

شناسه خبر 63630