شناسه خبر:66212
1401/11/30 01:41:57

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کرمانشاه با بیان اینکه شهدا متعلق به خود مردم هستند و اگر پای کار باشند برنامه‌ها با وسعت و سرعت بیشتری تحقق می‌یابد، بر مردمی‌سازی برنامه‌های حوزه ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در استان کرمانشاه تأکید کرد.

«محمدطیب صحرایی» در سومین نشست شورای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان کرمانشاه با تجلیل از فداکاری‌ها و ازخودگذشتگی‌های جامعه ایثارگر استان کرمانشاه، خدمت به آنان را مهم‌ترین وظایف دستگاه‌های اجرایی در قِبال مجاهدت‌های این عزیزان دانست.

وی در ادامه بر هم‌افزایی و تلاش متولیان شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در راستای خدمت به جامعه ایثارگر استان تأکید کرد و گفت: باید با طرح‌های نو هرچه بیشتر در راستای عظمت بخشیدن به این فرهنگ ارزشمند گام برداریم.

استاندار کرمانشاه خدمات‌رسانی به ایثارگران را از اولویت‌های کاری همه مسئولان نظام اعلام و اظهار کرد: خدمت به ایثارگران تنها بخشی از وظیفه دستگاه‌ها است و بخش دیگری از این وظیفه به آن معنا است که در کنار ایثارگر به سمت تعالی جامعه حرکت کنیم و آن‌ها را نیز در این مسیر روشن با خود همراه کنیم.

صحرایی با بیان اینکه جامعه امروز نیاز مبرم به خدمت و خدمت‌گزاری دارد، گفت: هر کسی در هر سِمتی که هست، وظیفه دارد از ذره‌ذره یاد شهدا بهره بگیرد و به این واسطه به جامعه اسلامیمان خدمت کند.

استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مردمی‌سازی تمام امور، افزود: شهدا متعلق به همه مردم هستند، بنابراین باید مردم را سر سفره معنوی شهدا بیاوریم؛ زیرا هر کسی به میزان سهمی که در انقلاب دارد، مدافع آن خواهد شد.

   نخستین یادواره شهدای بمباران استان کرمانشاه برگزار می‌شود

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه نیز در این نشست یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران را دیدار و سرکشی از خانواده ایثارگران و شهدا در قالب طرح «سپاس» عنوان کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون با مشارکت دیگر دستگاه‌ها و ادارات 23 هزار بار از جامعه ایثارگری استان دیدار و سرکشی کردیم.

«خسرو شهیدی» به اعتبار یک درصدی دستگاه‌های اجرایی در راستای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از برنامه‌های این نهاد در روز 22 اسفندماه که به‌عنوان روز «شهید» نام‌گذاری شده، قدردانی و تجلیل از مدیران دستگاه‌های اجرایی است.

وی همچنین گلباران و غبارروبی گلزار مطهر شهدا، دیدار و سرکشی از جامعه ایثارگری، برگزاری نخستین یادواره شهدای هوایی کرمانشاه (شهدای بمباران)، ارائه اقدامات و فعالیت‌های بنیاد از تریبون نماز جمعه، برگزاری برنامه‌های متعدد در مساجد، بقاع متبرکه، حسینیه‌ها و تکایا، غرس نهال مثمر شناسنامه‌دار به نام و یاد شهدای والامقام، برگزاری مسابقات فرهنگی ورزشی، فضاسازی محیطی و دیگر برنامه‌ها را ازجمله‌ها برنامه‌های «روز شهید» در استان کرمانشاه اعلام کرد.

   کرمانشاه 30 هزار ایثارگر دارد

استان کرمانشاه با دو میلیون نفر جمعیت، 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان 30 هزار ایثارگر شامل 9 هزار و 800 شهید، 19 هزار جانباز و یک‌هزار و 500 آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند.

همچنین تقدیم 850 زن شهیده، یک‌هزار و 550 بانوی جانباز و 750 شهید زیر 15 سال از سندهای افتخار مردم این استان است. رتبه نخست زنان جانباز کشور و مقام دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده، از آنِ کرمانشاه است.

بیش از 27 عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه ازجمله مرصاد، بازی‌‌دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر 10 و مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و این‌ها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

شناسه خبر 66212