شناسه خبر:66418
1401/12/4 10:25:16

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: استان مرکزی رتبه پنجم تولید ماهیان زینتی و رتبه اول صادرات این ماهیان را داراست و ایجاد پایانه صادراتی ماهیان زینتی برای اولین بار در استان مرکزی نهایی شده است.

علی صفری 3 اسفند در ستاد برداشت گندم و کلزا کشور در شرکت کمباین سازی ایران اظهار کرد: استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی مشهور است و رتبه یک تنوع تولیدات صنعتی را دارد.
وی افزود: متأسفانه بخش کشاورزی در استان مرکزی زیر سایه صنعت قرار گرفته و این استان با وجود ظرفیت‌های ویژه به‌عنوان یک استان کشاورزی کمتر شناخته ‌شده است.
رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: در بخش صنعت نیز صنایع تبدیلی از زیرمجموعه‌های مجموعه جهاد کشاورزی است که می‌تواند پیشران بخش کشاورزی باشد و ظرفیت صنایع تبدیلی در استان مرکزی 3 هزار و 800 تن است.
صفری بیان کرد: تولیدات بخش کشاورزی استان مرکزی بیش از 3 میلیون تن در سال است، استان مرکزی رتبه اول بخش گل و گیاه را داراست و شهر محلات به‌عنوان پایتخت گل و گیاه مطرح است، همچنین با محوریت شهرستان خمین رتبه دوم لوبیا در اختیار استان مرکزی است و در بحث تولید انار و پسته ظرفیت‌های بسیار خوبی را در ساوه و زرندیه داریم.
وی تولید فرآورده‌های دامی در استان مرکزی را مازاد بر نیاز استان دانست و گفت: در گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر و تخم‌مرغ همواره مازاد 50 درصدی داریم.
رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی رتبه پنجم تولید ماهیان زینتی و رتبه اول صادرات این ماهیان را داراست و ایجاد پایانه صادراتی ماهیان زینتی در استان مرکزی نهایی شده است.
وی با تأکید بر اینکه ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی یک شاخص مهم است اضافه کرد: اگر می‌خواهیم از کشاورزی سنتی به‌ سوی کشاورزی صنعتی حرکت کنیم باید ضریب مکانیزاسیون در تمام بخش‌ها افزایش پیدا کند و برای توسعه مکانیزاسیون باید ورود سرمایه و تسهیلات را به این بخش داشته باشیم ولی سیستم بانکی پشتیبانی لازم را ندارد و تشریفات زیاد و بعضا برخی تبعیض‌ها در پرداخت تسهیلات بانک‌ها از مشکلاتی است که باید رفع شود.
وی افزود: کاهش 15 درصدی سهمیه سوخت مبنای کارشناسی نداشته و این امر برخی کشاورزان ما را با مشکل مواجه کرده است.

شناسه خبر 66418